Hallo, Hier weer een vraag van mij. Ik ben 13 weken zwanger. Vandaag zag de gynaecoloog dat mijn placenta uit 2 delen bestaat. Er zit een stuk aan de voorzijde en een stuk aan de achterzijde. Hij zei dat er waarschijnlijk een ader tussen de 2 zat. Mijn vorige zwangerschap is misgegaan met 28 weken dus ik maak me alweer zorgen. Kan het kwaad dat je placenta in tweeen is gedeeld? Zijn er dingen waar je op moet letten? De gyn zei dat het zo af en toe voorkomt en dat ie het beter niet had kunnen zeggen vanwege mijn ongerustheid... en daar ben ik het helemaal mee eens Groetjes Alma
Hoi Alma, het vat tussen de placenta's is het gene dat tijdens de bevalling in de gaten moet worden gehouden en dan eigenlijk alleen bij eventueel het handmatig breken van de vliezen (dus niet per ongeluk door of bij het vat) en bij het geboren laten worden van je placenta. Dat er niets achterblijft zal ik maar zeggen. Ook moet je goed opletten, dat als je bloed gaat vloeien, je aan de bel trekt, dan zou het kunnen dat dat vat een beetje is gaan bloeden dn dit moet gecontroleerd worden. Verder zien we een dubbele placenta met een vat ertussen wel vaker, maar het komt dan ook vaak voor dat we er pas achter komen na de geboorte van de placenta! Dus ik snap je ongerustheid, zeker met je voorgeschiedenis, maar op zich kan het dus geen kwaad. Maar het is wel fijn dat het al van tevoren bekend is! Dan kan de gyn er rekening mee houden straks. Groetjes Brigitte