Placenta liet los/ volgende zwangerschap weer?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Faithful, 19 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Faithful

    Faithful Niet meer actief

    Wie heeft er ook gehad dat de placenta (deels) losliet tijdens de zwangerschap en/of bevalling?

    Ik leest nogal over dat de kans bij een volgende zwangerschap groter is, als je dus al eens te maken hebt gehad met loslaten van de placenta.
    Het staat ook op mijn vragenlijstje voor de gynaecoloog, maar dat duurt nog even.
    Ben benieuwd hoe jullie ervaringen hiermee zijn, al hoop ik natuurlijk liever dat ze er niet zijn. ;)
     
  2. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Mijn moeder heeft het bij de zwangerschap/bevalling van mij gehad, maar bij geen enkele volgende (nog 4 na mij). Ze is na mij wel altijd eerder ingeleid, om andere redenen. Ik weet niet of dat nog uitmaakt..
     
  3. Faithful

    Faithful Niet meer actief

    Wat fijn te horen dat het voor je moeder mbt de placenta dit bij andere zwangerschappen geen problemen heeft gegeven. Dank je voor het delen hiervan, geeft toch wel een beetje meer rust.
     
  4. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Je hebt wel een verhoogd risico helaas als je het eerder gehad hebt. Is de oorzaak bekend?
     
  5. Faithful

    Faithful Niet meer actief

    Tijdens de bevalling liet hij los, vermoedelijk door een infectie die de bevalling ook heeft opgewekt.
    Even kort gezegd, de oorzaak van diezelfde infectie kunnen we deze keer gelukkig wel voorkomen. Al denk ik dat het naïef Is om te denken dat het verhoogde risico daarmee er niet Is.
    Nog een weekje en dan ga ik het ook nog even met de gynaecoloog erover hebben. Zelf ook ervaring met loslating of dat gelukkig niet?
     
  6. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Als de oorzaak opgeheven kan worden dan is dat zeker wel gunstig!

    Zelf gelukkig geen ervaring...
     
    Faithful vindt dit leuk.
  7. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Heb je ondertussen wat meer info gekregen via je gynaecoloog? Ik heb het deze zwangerschap meegemaakt met 14 weken, gelukkig alles ok met baby. Ben alleen zo bang dat het nogmaals gaat gebeuren.
     
  8. Faithful

    Faithful Niet meer actief

    Oh dat lijkt me ook heel spannend, konden ze een oorzaak vinden? Wel fijn dat de baby het goed doet, hoe voel jij je zelf?
    Blijft je placenta dan nu deels loszitten of?
    Sorry als die vraag raar klinkt of iets, bedoel het iig goed. Ik heb namelijk alleen ervaring met het geheel loslaten.
    Moet je nu ook rustiger aan gaan doen of heb je andere dingen mee gekregen in de hoop dat het niet weer voorkomt?

    Ze gaven aan dat de infectie er niet voor gezorgd had, zoals ik zelf dacht. Ze konden er niet echt een duidelijke oorzaak voor geven, maar het was een spoedbevalling met veel hectiek. Misschien dat dit invloed heeft gehad, probeer tenminste voor mijzelf wat te bedenken want de gynaecologen weten het niet. Er is idd een kleine kans dat ik er nu weer last van zou kunnen krijgen, maar ze kan er weinig zinnigs over zeggen. Vooral luisteren naar mijn lichaam en als ik iets verdachts voel moet ik gelijk bellen. Niet alleen vanwege die placenta maar ook ivm vroeggeboorte ervaring.
     
  9. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Spijtig dat ze je geen duidelijke oorzaak kunnen geven. Ik duim voor je dat het je deze keer niet overkomt. (of je volgende zwangerschap, weet even niet meer of je zwanger bent momenteel :))

    Ik heb bij mijn vorige kindjes placenta accreta gehad. Dat geeft littekenweefsel, wat weer voor aanhechtingsproblemen zou kunnen zorgen.

    Toen mijn placenta deels losliet heb ik een week in het ziekenhuis gelegen met volledige bedrust, toen was hij weer goed aangehecht en mocht ik weer naar huis. Moest wel nog veel rust houden tot alle hematomen weg waren.
    Met 20 weken waren ze weg, en nu mag ik stilaan weer activiteiten opbouwen. En zoals bij jou moet ik goed luisteren naar mijn lichaam en meteen aan de bel trekken als er iets is.

    Het is een verademing om weer meer te mogen doen, maar ik merk het wel. Onrustige buik. Morgen weer afspraak bij de gynaecoloog.
     
  10. Faithful

    Faithful Niet meer actief

    Zie nu pas je berichtje , sorry zo laat.
    Hoe was de afspraak bij de gynaecoloog trouwens? Nooit geweten dat een placenta weer kan aangroeien, wel fijn dat dit weer is gebreurd. Lijkt me een hele spannende tijd geweest zeg. En wat heerlijk dat je langzaam aan weer wat meer mag doen! 24/7 stil zitten /liggen is ook niet wat. Je doet het als het moet, maar hier ook blij dat ik 'gewoon' wat mag doen. Hier nu halverwege de zwangerschap en gelukkig gaat alles goed.
     
  11. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Alles zag er goed uit, gelukkig.:) Mijn buik is wel erg onrustig met soms vervelende krampen, maar 'k heb een blaasontsteking dus kan daar ook van zijn.

    Gelukkig gaat het bij jou ook goed. Halverwege al, fijn! Ik nog 1 week af van de 24 weken grens, ga blij zijn als die mijlpaal gehaald is.
     
  12. Faithful

    Faithful Niet meer actief

    Oeh vervelend zeg die blaasontsteking , hopelijk komen de klachten daarvandaan en ben je die dan ook snel kwijt!
    Fijn dat alles er verder goed uitziet en ja die grens is erg fijn, dat snap ik. Kan je die bijna afvinken en op naar de volgende. <3
     

Deel Deze Pagina