Placenta Praevia

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door jonkja, 31 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jonkja

    jonkja Nieuw lid

    31 mrt 2006
    3
    0
    0
    Hallo,

    Ik ben bijna 20 weken zwanger van een derde kindje. Mijn eerste bevalling is geëindigd in een keizersnede omdat mijn zoon een aangezichtsligging had. Mijn 2e zoontje is wel op de natuurlijke weg op de wereld gekomen (hoewel, toch met knip èn vacuümpomp.) Nu ziet het er naar uit dat het weer een keizersnede gaat worden. Bij de eerste echo bij 11 weken zag men al dat ik een voorliggende placenta heb, maar toen was er nog volop kans dat deze goed zou komen te liggen. Echter, dat is tot nu toe dus niet gebeurd en de echoscopist achtte van de week de kans ook niet groot dat dit wel gaat gebeuren (10%).

    Wat zijn nu de risico's? Ik weet inmiddels dat ik ernstig rekening moet gaan houden met bloedingen, al dan niet heftig en dat ik dan meteen contact op moet nemen. Maar wat nog meer? Is een vroeggeboorte reëel? IK heb overigens nog geen bloeding gehad. En wat betekent dit in de praktijk? Wat moet ik doen en laten? Ik ben inmiddels wel gestopt met werken. Ik zit heel veel op de weg en moet er niet aan denken dat ik onderweg of bij een klant of op kantoor een bloeding krijg. En mag je nu nou wel of geen sex meer hebben, want ook daar lees ik verschillende berichten over.

    Kortom, veel vragen..
     
  2. Japke

    Japke Bekend lid

    1 feb 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Jonkja,

    Een risico voor jouw is inderdaad bloedverlies, bij veel en vaak bloedverlies heb je kans op bloedarmoede. Ook wordt je bij bloedverlies opgenomen om alles goed in de gaten te houden of met goede instructie naar huis gestuurd.

    De kans op vroeggeboorte is reeel en daarmee samenhangend heb je ook de risico's van het kindje als het te vroeg is. Percentages heb ik niet, het hangt af van jouw voorgeschiedenis en kalchten gedurende de zwangerschap.

    Je hoeft niks te doen en te laten tenzij je bloedverlies hebt. Neem dan contact op met het ziekenhuis en van hun krijg je dan instructies.
    Je mag dus zonder klachten gewoon werken, moeder zijn, huishouden, vrijen, tillen etcetera. Je kan niet door middel van de gewone dagelijkse gang van zaken bijvoorbeeld bloedverlies krijgen.

    Als de placenta ervoor blijft liggen, dus geheel over de baarmoedermond, krijg je ook opnieuw een keizersnede. Je weet zelf hoe dat met het herstel gaat.

    Succes en hopelijk krijg je geen klachten en kan je genieten van je zwangerschap.

    Groetjes,
    Japke
     
  3. jonkja

    jonkja Nieuw lid

    31 mrt 2006
    3
    0
    0
    Bedankt voor je duidelijke antwoord. Je leest zoveel vreselijke verhalen op het internet... ik werd er best wel onzeker door.

    Zal mijn verloskundige me nu ook eerder overdragen aan de gyneacoloog ipv pas met de eerder vastgestelde 36 weken? En krijg je dan meer of andere controles?
     
  4. Japke

    Japke Bekend lid

    1 feb 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Jonkja,

    Als je geen klachten hebt, wordt je waarschijnlijk pas rond 36 weken overgedragen. Wel zal er nog een keer een echo gemaakt worden of de placenta nog over de baarmoedermond ligt. Ligt hij er echt voor dan volgt meestal overleg en misschien toch een eventuele eerdere doorverwijzing.
    Maar als de placenta er niet meer voor ligt dat kan door de groei van de baarmoeder, kan je wel vaginaal bevallen in het ziekenhuis.

    Succes en groetjes,
    Japke
     

Deel Deze Pagina