Placenta previa

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Frummels, 16 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    Ik had vrijdag de twintig weken echo en er werd geconstateerd dat de placenta 1,5 cm voorbij de uitgang ligt (dus eroverheen). Bij mijn dochter lag ie er in de buurt of een stukje op (dat weet ik niet precies meer) en kreeg ik ook een extra echo maar iedereen deed toen heel luchtig erover in het ziekenhuis en uiteindelijk was ie weg voor de uitgang met 32 weken.

    Nu zei de echoscopiste meteen: dat wordt waarschijnlijk een keizersnede want die trekt meestal niet meer weg als ie er zover overheen zit...Mijn gyn nuanceerde dit later, door te zeggen dat het nog twee kanten uit kan. Ik ben op zoek naar ervaringsverhalen. Ik ben mij er goed van bewust dat iemand kan voorspellen hoe het bij mij afloopt maar ik vraag mij af hoe groot de kans is dat dit nog ‘goed komt’. Wie heeft dit ook meegemaakt en trok ie bij jou weg? Kreeg je bloedingen en zo ja vanaf wanneer?
     
  2. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.923
    1.698
    113
    Ik had exact hetzelfde bij de 20 weken echo. Sterker de placenta zou als een soort hangmat helemaal onder in de baarmoeder liggen, ver over de uitgang heen. Echoscopiste en de verloskundige meteen in rep en roer. Moest meteen bellen als ik bloedverlies zou krijgen enz. Best we alarmerend deed iedereen. In ziekenhuis was de gynaecoloog veel kalmer en op de echo kon ze het toen minder goed zien.
    Toen werd ik naar een academisch ziekenhuis gestuurd voor een GUO. Daar uitvoerig bekeken en bleek de placenta 4 cm van de uitgang te liggen!
    Tussen die 20 weken echo (met 19 weken) en de GUO met 21 weken zat dus ongeveer 2 weken. De gynaecoloog bij de GUO gaf aan dat het toch wel echt goed kan dat de placenta verschoven was in die tijd. (of de echoscopiste heeft het totaal verkeerd beoordeeld)

    Veel sterkte. Duimen op toch een gewone bevalling! En een gezond verloop dv verdere zwangerschap.
     
  3. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Bij mij lag de placenta er ook overheen,
    t/m 29 weken nog echt er overheen. En bij bijna 32wk op uitgebreide echo bleek hij >4cm er vanaf te liggen! Enorm vlot weggetrokken ineens dus.

    Door alles wat ik gelezen had dacht ik na die 29wk echo echt dat t niet meer goed kon komen. Maar het kan blijkbaar echt.

    Ik heb geen bloedingen gehad.
     
  4. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    @blij83 en @ManonBB wat heb ik blij jullie verhalen te lezen! Dat geeft wel echt goede hoop dat het nog goed kan komen met een vaginale bevalling. Ik hoop dat ie bij mij ook nog weg gaat trekken, maar fijn om te lezen dat dit ook nog laat of heel vlot kan gebeuren!
     
  5. Amoxiclav

    Amoxiclav Fanatiek lid

    8 mrt 2017
    1.882
    2.191
    113
    Verpleegkundige
    Ik volg eventjes. Met de 20w echo vorige week bleek de placenta ook een klein beetje voor de bmh te liggen.. de gyn zei me dat het normaal gezien wel nog zal wegtrekken..
     
  6. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hier ook gehad met die termijn maar dat trok later bij.
    Ken wel iemand bij wie het niet bij trok en die moest toen een ks.
     
  7. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Ik heb dit bij de jongste gehad. Met 30 weken controle lag de placenta er 6 cm overheen en ongunstig aan de achterkant. Er werd ook gezegd dit wordt een keizersnede. Uiteindelijk was de placenta met 38 weken zover verdwenen dat ik uiteindelijk toch thuis mocht bevallen!
    Dus maak je geen zorgen, het kan echt nog alle kanten op.
     
  8. mutskuh

    mutskuh Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.223
    1.038
    113
    Hier met vorige zwangerschap bij 34 weken lag hij nog over de uitgang, met 36 weken was hij weg... dus er is hoop! Ook wat later in de zwangerschap :D
     
  9. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Er valt echt niets over te voorspellen helaas. Bij mij lag hij er 4 mm vabaf (dus niet overheen) en was de verwachting dat hij op zou schuiven. Maar met 32 en 36 wk bleek dit niet t geval (wel ietsje maar niet genoeg).
    Ik heb dus een geplande ks gehad maar ik had daarcal lang vrede mee, al vanaf de 20 weken echo rekening mee gehouden en geaccepteerd. En uiteindelijk vond ik een ks beter dan de bevalling die ik van mn zoontje had. Ja het herstel is langer maar in mijn geval beter dan herstel na de bevalling.

    Ik heb trouwens geen bloedingen gehad, maar ik heb ook maatregelen genonen: geen zware dingen tillen, niet stofzuigen, geen seks etc.
     
  10. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie input dames. Het helpt inderdaad dat ik het nu al weet, dus dat ik mij er enigszins op kan voorbereiden mocht het zo zijn. Ik vind het in ieder geval positief om te lezen dat als hij er nog zit met 28 en zelfs met 32 weken, dat dit niet automatisch betekent dat het een KS wordt. We wachten het rustig af.
     
  11. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Hier zat hij er nog veel verder overheen en had ik ook alle risicofactoren. Eerder keizersnede zwanger via ivf etc. Met 28 weken nog steeds er over en met 32 weken ineens ver genoeg er vanaf!

    Het stomme is ik heb daarna pas bloedverlies gekregen waar men nooit meer de oorzaak van heeft gevonden helaas.
     

Deel Deze Pagina