Placenta tot capsules laten maken, waarom?!

Discussie in 'De bevalling' gestart door betties, 10 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. betties

    betties Fanatiek lid

    24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Ik lees een stukje in ouders van nu over iemand die na de bevalling de placenta heeft laten drogen en er capsules van heeft laten maken die ze nu inneemt. Ik denk alleen: ieuw, waarom?! Is dit een of andere hype ofzo?
     
  2. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Nee joh, dit werd jaren geleden al gedaan. Mensen die dit doen gaan er vanuit dat dat gezond is, dat er bepaalde stoffen inzitten, ook omdat dieren hun placenta vaak opeten na de bevalling.
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Inderdaad, het zou ook helpen bij bv een laag hb na de bevalling. Maar je kan ook een heerlijke smoothie van je placenta maken als dat meer je ding is.
    ... of je doet er niks mee ;)
     
  4. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Ik heb dat laten doen omdat ik heel erg opzag tegen de hormoonval na de bevalling; ik reageer verschrikkelijk slecht op hormonale disbalans en die capsules zouden je hormonen juist in balans brengen. Ik heb geen idee of ze geholpen hebben, maar misschien had ik me dus nog wel veel slechter gevoeld als ik ze niet had genomen. Verder vond ik het geen fijn idee om een orgaan dat mijn baby en ik samen hebben gemaakt weg te gooien. De placenta ‘opeten’ (tussen aanhalingstekens, want ik heb het niet ervaren als opeten) vond ik een heel mooie gedachte! Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Bovendien heeft de dame die de capsules voor mij heeft gemaakt ook een heel mooie ‘zeefdruk’ van de placenta gemaakt en ik heb de vliezen gedroogd teruggekregen. En aangezien mijn zwangerschap me zo ontzettend dierbaar was, vind ik dat heel mooie memorabilia waar ik nog heel vaak naar kijk en bij wegdroom :)
     
    momwithcamera en Liefeling vinden dit leuk.
  5. kwebbelsnoes

    kwebbelsnoes VIP lid

    29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    In heel veel culturen is het normaal om de placenta na de bevalling te consumeren. De Chinezen trekken er een bouillon van bijvoorbeeld (ik ben kraamverzorgende en een keer meegemaakt in een Chinees gezin). Het geeft je ijzerwaarden een enorme boost en je schijnt minder lang te vloeien.
    Zelf doe ik er niks mee, maar vindt de gedachte niet eens heel gek. De placenta heeft jouw baby gevoed en na de bevalling voedt het jou om je herstel te bespoedigen. Is het cirkeltje weer rond.
     
    Liefeling vindt dit leuk.
  6. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Precies dit! ♡
     
    Liefeling vindt dit leuk.
  7. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    In mijn omgeving wordt best veel gecapsuleerd, dat is niks nieuws. Je slikt het daarna als een vitaminepil en helpt de moeder vlugger herstellen. Eigenlijk een heel logische keuze vanuit de natuur bekeken.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  8. betties

    betties Fanatiek lid

    24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Mmm ok.. ik kreeg bij mij tweede bevalling, terwijl ik met mijn prachtige mannetje bij lag te komen, dat ding voor mijn neus gehangen door de verloskundige. Met de mededeling ' kijk eens zo'n mooi nestje' . Ik dacht alleen: haal dat smerige ding bij me weg haha. Laat staan dat ik overweeg het te bewaren of te eten. Ieder z'n ding inderdaad. Ik vind de foto's van mijn zwangerschap dierbare herinnering genoeg...
     
    Nina Sanders, Koektrommel en EdN vinden dit leuk.
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    Hahahahaha Ik dacht ook van: oh oké...... En weg ermee :p

    Eten dieren het overigens niet op om roofdieren niet extra aan te trekken?
     
    betties vindt dit leuk.
  10. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Nou, opeten of capsules van maken zou ik zelf niet doen, maar ik vind een placenta er oprecht heel mooi uitzien! Echt een kunststukje van de natuur, zo ingenieus als het zorgt voor de uitwisseling van voeding en zuurstof tussen moeder en kind. Aan een kant is vaak een soort 'boom' te zien van bloedvaten.
    Heb mijn beide placentas in de tuin begraven. Gebeurt ook in veel culturen omdat je het dan weer terug geeft aan de aarde.

    Ik vraag na een bevalling altijd of mensen de placenta willen zien of bewaren maar er zijn er veel die het vies vinden. Vind ik toch een beetje wonderlijk, het heeft wel voor de groei van je kind gezorgd...
     
    Liefeling, momwithcamera en nizzie86 vinden dit leuk.
  11. betties

    betties Fanatiek lid

    24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Het klinkt of jij kraamverzorgster of verloskundige bent? Je hebt zeker gelijk dat het een wonderlijk ding is. Ik bedenk me ook net dat de verloskundige het nooit heeft besproken van te voren. En ik er -zeker bij de eerste- geen idee van had dat een placenta iets is waar je mee kunt of wat van kan vinden... Bij de eerste heb ik hem niet gezien. bij de tweede kreeg ik hem dus bruut zowat in mijn gezicht geduwd en was ik daar totaal niet op voorbereid.
    Ik kom toch eigenlijk tot de conclusie dat het onderwerp placenta wel wat meer aandacht mag krijgen in de voorbereiding richting de bevalling.
     
    Kolibrie2 en Liefeling vinden dit leuk.
  12. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Laatst keek ik een aflevering van Lauren bevalt terug. En daar was ook een vrouw die capsules van de placenta maakte. Ergens vind ik het een mooie gedachte maar ik moet er zelf niet aan denken. Zelfs er via tv naar kijken maakte mij misselijk.
     
    Jackie87 en Koektrommel vinden dit leuk.
  13. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ik vond de placenta echt zo fascinerend om te zien, heb bij beide bevallingen specifiek in het geboorteplan gezet dat ze 'm niet mochten afvoeren voor ik 'm bekeken/bevoeld had. Echt bijzonder dat je lichaam een orgaan groeit om je kind te laten groeien.

    Ik heb geen ervaring met het capsuleren, maar zou het bij een evt derde wel overwegen. Ik lag beide keren hormonaal zó overhoop en dat was echt niet leuk. Zo neerslachtig, paniekerig, onzeker. Als dit kan bijdragen: why not? Is mij wel wat waard.

    Je eet toch ook vlees van koeien en varkens? Waarom dan niet je eigen placenta en capsulevorm?
     
    Liefeling vindt dit leuk.
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    Ik eet ook geen vlees van mijzelf. De placenta van de koe laat ik liever ook staan. Onderzoek heeft ook niets uitgewezen, ik geloof meer in dat het een placenta placebo effect is.
    https://www.ajog.org/article/S0002-9378(17)30963-8/abstract

    Nee mag gelijk in de medisch afval bak brrrr
     
    Toeteke en Koektrommel vinden dit leuk.
  15. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Mee eens!
    En klopt, ik ben verloskundige :)

    Bij de praktijk waar ik werk vragen we als standaard onderdeel van het gesprek over de bevalling wat mensen willen met de placenta. Mensen zeggen dan vaak: hoezo, wat zou ik ermee moeten? Dan benoem ik dat je kan capsuleren, begraven of nog iets creatievers. En vraag altijd of ze deze willen zien en er foto's van willen. Ik denk ook dat het goed is om zoiets al voor de bevalling te benoemen, dan kan je je erin verdiepen als je dat wil. Kan me voorstellen dat je niet weet wat je ermee moet/wil als ie zomaar onder je neus wordt gehouden ;)

    Trouwens, wat mij betreft natuurlijk ook helemaal prima als je er niks mee wil. Alleen dat mensen het vies vinden daar verbaas ik me dus soms over.
     
    Liefeling vindt dit leuk.
  16. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Ik kan me voorstellen dat je dat wil proberen! Of het helpt weet ik niet. Is in ieder geval niet bewezen maar dat wil nog niet zeggen dat het geen positief effect kan hebben. En ja, misschien is dat het placebo-effect, maar wat maakt dat uit? Als jij je er prettig bij voelt moet je het doen. En wie het geen fijn idee vind die doet het niet. ;)
     
  17. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.002
    15.545
    113
    Vrouw
    Wel ik heb hem bij de middelste echt bestudeerd en vond het prachtig.
    De dokter trok mooi de vruchtzak open.
    Vond het indrukwekkend.
     
  18. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Consumeren of meenemen zou ik nooit doen. Nee, deze mag bij het specifiek ziekenhuis afval.
    Maar: ik wilde de placenta wel even zien en ‘begrijpen’ want het orgaan is erg fascinerend.
     
  19. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

  20. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik vind placenta's ook echt mooi. Zeker als de vliezen voor een groot deel intact zijn. Ik heb wel mijn vriend van tevoren wat foto's van internet laten zien, zodat hij wat voorbereid was. Hij had overigens bij de eerste zwangerschap ook geen flauw idee dat de placenta er ook nog uit zou moeten komen. Hij heeft even rondgevraagd en ongeveer de helft van de mannen in onze omgeving wist dit niet totdat ze vrouw/vriendin zwanger was.
     

Deel Deze Pagina