Planbord

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door JupitR, 3 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Ik denk eraan om een soort planbord voor de week te gaan gebruiken. Ik denk dat met name mijn oudste hier baat bij zal hebben, maar voor middelste zal het ook fijn zijn.

    Heeft iemand ervaring en aanrader voor een leuk bord?

    Ik wil er denk ik per week op duidelijk maken wat er gaat gebeuren. Maar ik zou bijvoorbeeld ook fijn vinden om erop te kunnen zetten wat er moet gebeuren voordat we de deur uit kunnen richting school: plassen, tas pakken, schoenen aan, jas aan. Dat kost hier altijd zoveel herhalingen (maar is misschien ook normaal?) Ik denk niet dat die twee doelen op 1 bord kunnen, maar als iemand dan alsnog tips heeft hoor ik die ook graag :cool:
     
  2. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dit is de onze. Hij ziet er slordignuit maar dochter prutst er nog weleens aan, haha. Bord van Action of Bol.com ofzo. Ik heb de magneten met roze en groene rand van deze site:
    https://www.kinderplanborden.nl/
    En heb de andere bij:
    https://www.olifantastisch.nl/

    Je kan dus ook zeker wel alle stappen losse magneetjes voor kopen. Of je gebruikt een checkpad. (Google maar even)
    20220903_185508.jpg
     
    JupitR vindt dit leuk.
  3. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Thanks @Liekje81! De term Checkpad kende ik niet, maar lijkt nou inderdaad precies wat ik nodig heb voor de dingen in de ochtend en avond. Ik ga eens wat rond speuren.

    Mag ik vragen waarom jij het voor je dochter hebt aangeschaft?
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.779
    113
    Even iets anders. Dreun je op wat ze moeten doen of stap voor stap?

    In plaats van een groot bord kun je ook een klein bordje maken met de stappen van de ochtend.

    Als alles is afgevinkt zijn ze klaar. Of met een magneet er voor.

    Bij de action hebben ze ook kleine whiteboards.
    Dan plak je de picogrammen onder elkaar. Dan kruis je het af wanneer ze klaar zijn.
     
    JupitR vindt dit leuk.
  5. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Goede vraag @owly. Eerlijk gezegd pak ik meestal de tassen en laat ik het plassen zitten. Dus het is nu met name schoenen aan. Mijn oudste kan dan wel naar de gang komen en vervolgens daar dromend staan te staan, mogelijk wel met schoenen in de hand, maar doet ze niet aan. Ik denk niet dat ik een riedeltje opdreun, maar zal er eens op letten.

    Vaak zeg ik wel zoiets als: over 10 min schoenen aan, en dan kunnen we daarna gaan. Met een herhaling bij 5 min. En dan op het laatste moment moet er opeens nog van alles gebeuren. Toch nog sokken aan of toch een andere broek of nouja, ik weet niet eens wat. Maar genoeg te verzinnen. Bril kwijt oid.
     
  6. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.054
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik gebruikte dat ook voor mijn zoon toen hij jonger was.
    De dagen van de week hingen onder elkaar (van boven naar beneden begreep hij beter dan links naar rechts) en er hingen foto’s van hem zelf met de activiteit erop (zoon tanden poetsen, zoon aankleden, foto van zijn school enz)
    Het gaf hem heel veel rust
     
    JupitR vindt dit leuk.
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zij hecht nogal waarde aan weten hoe de week gaat. Gaf echt een hoop rust dat bord. En nu vindt ze het nog steeds fijn.

    Hier doen we alles op tijden ook. Ochtend is 8 uur tanden poetsen. En dan meteen door met alles. Ik geef geen ruimte voor wat anders doen. Maar voor zulke dingen is dus zo'n checkpad handig. Of goedkoper zoals owly zegt, alle magneetjes onder elkaar.
     
    JupitR vindt dit leuk.
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.779
    113
    Haha herkenbaar van toen onze zoon jonger was.

    Je zou ook kunnen zeggen gelijk sokken en schoenen aan. Als je in huis niet met schoenen aan loopt dan eerst ontbijten. Dus of gelijk smeren of gelijk aan tafel.

    Na het eten elke dag het zelfde verwachten. Dus bijv pak je tas in.

    Poets je tanden. Pak je jas. Trek je schoenen aan.

    Ik merk dat het hier helpt om elke schooldag hetzelfde te doen.

    Kies een volgorde wat je wil en blijf daar bij. :)
     
    JupitR vindt dit leuk.
  9. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Idd eens met dit, zo doen wij het ook.
     
    owly vindt dit leuk.
  10. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Dank voor de tips! De tijden aanhouden kan hier ook nog wel helpen. Dus 8:00 is tijd voor tanden poetsen. Punt. Dan 8:10 desnoods tijd voor schoenen aan. Ik moet eens onthouden welke excuses er zijn om niet op tijd klaar te zijn, want kan nu niet veel verzinnen. Misschien ook last minute ideen over sandalen of toch schoenen.

    En dan mijn man ook nog mee krijgen in dit geheel, want ik ben de planmatige van de 2 en nogal van de klok. Hij minder.
     

Deel Deze Pagina