Plannen voor verbouwen en verkopen woning

Discussie in 'De lounge' gestart door Forumnaam, 24 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    736
    1.503
    93
    Goedemiddag,

    wij hebben plannen om te gaan verhuizen. Echter heeft onze woning een flinke waterschade vanuit de badkamer, we zijn bezig met schade-experts, hebben een lekdetectie laten doen en willen eigenlijk straks de woning opknappen en doorverkopen.
    Maar goed hoe pak je alles aan? Waar moet je vandaag de dag op letten met verkoop woning? Met welke kosten moet je rekening houden bij verkoop woning.

    Ik denk dat de waterschade niet vergoed wordt vanuit de verzekering. Maar we hebben wel +-€30000 tot €50000 overwaarde op de woning.
    De schade is zichtbaar in 3 ruimtes in het huis. Ergens twijfel ik om de woning met schade en schaderapport voor een lagere prijs te verkopen. (Vooral als de verzekering niet uit keert)
    Anderzijds denk ik: persoonlijke lening nemen en gewoon op laten knappen allemaal en dan bord in de tuin. Maar het voelt als zo een grote klus. Badkamer moet verbouwd worden, leidingwerk vanuit badkamer moet aangepakt worden, muren drogen + stucen. En twijfel of misschien de kopers het zelf beter kunnen (laten) doen...

    Wat zouden jullie doen? En wat zijn inderdaad dingen waar je rekening mee moet houden met het verkopen en daarna kopen van een woning. Welke kosten en wat zijn de tips en tricks?
     
  2. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.151
    2.237
    113
    Vrouw
    Ik zou denk ik wel de structurele problemen oplossen (lekkage verhelpen, leidingwerk goed aanleggen, muren behandelen zodat de vlekken niet door nieuwe verflagen heen komen en wit sausen), maar de cosmetische dingen niet doen, zodat dat naar eigen smaak gedaan kan worden door de kopers. Soort van casco badkamer dus..
     
    Ysabella en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    De schade in de andere kamers opknappen maar de badkamer niet verbouwen denk ik. Is deze gewoon bruikbaar nu? Wij hebben vorig jaar huis gekocht waar ze de badkamer net hadden verbouwd vanuit oogpunt om te verkopen maar had liever gehad dat ze het niet hadden gedaan en we het zelf naar eigen smaak hadden kunnen doen (is wel een grote, onze vorige was bijv zo klein dat daar niet heel opties waren qua indelinh dan maakt t minder uit wellicht) en de verkoopprijs wat lager was. Maar goed we hebben het er ook niet om gelaten..
     
  4. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Dit bedoel ik eigenlijk.
     
  5. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.358
    5.622
    113
    Vaak krijg je de vervolgschade wel vergoed. moetje bijv de lekkage in het dak zelf betalen, maar de schade binnen valt onder de verzekering. Even navragen dus
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    736
    1.503
    93
    De badkamer is wel bruikbaar. Maar waarschijnlijk zit er dus een lek in de vloer, al jaren. Meerdere dingen gedaan in de hoop dat het opgelost zou zijn, nu lekdetectie gehad en lek zit waarschijnlijk in de badkamervloer. Een oude niet op de juiste wijze afgedichte leiding is waarschijnlijk de oorzaak.
    Dus als we die leidingen niet aanpakken, kan het niet drogen en niet gestuct worden.
    Een casco badkamer is weer lastig, omdat je dan niet kan douchen in de tijd dat de woning nog niet verkocht is en je nog niet in de nieuwe woning kan...
     
  7. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.246
    113
    Ik zou echt dat leiding probleem oplossen. Ik krijg altijd de kriebels van kapotte leidingen ik denk dan : wat is er dan nog meer kapot en moeten dan alle leidingen gecontroleerd worden?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hmm.. ja zou een lekkage wel maken en zoals ik lees betekent dat du s alles vervang e n en dan ga je niet je oude douche terugzetten daarna? Dan misschien kiezen voor alleen noodzakelijke of wel alles verbouwen in neutrale kleuren.
     
  9. Celika

    Celika Fanatiek lid

    15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Ik zou de woning opknappen en aangezien jezelf nog wilt douchen de badkamer helemaal opnieuw laten betegelen enz neutrale kleuren.
    Hier in de straat staat nu een woning al een jaar te koop die dus waterschade heeft gehad.
    Ik merk dat mensen geen zin en tijd nog geld hebben om dat te willen opknappen.
    De rest van de huizen die in ons dorp te koop staan zijn binnen 2/3 weken verkocht.
     
  10. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Ik zou contact opnemen met de makelaar.
    En het voorleggen.

    Een mooie badkamer verkoopt makkelijker, maar betekent niet automatisch een flinke meerwaarde.
     
  11. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Persoonlijke lening heeft wel gevolgen voor het aankopen van een ander huis. Hou daar rekening mee.
     
  12. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.550
    2.404
    113
    Ik zou de schade laten repareren en een nieuwe lowbudget badkamer van Hornbach ofzo plaatsen. Wij hebben ook lekkage gehad van een toilet, en de inboedelverzekering vergoedde alle kosten voor het schilderwerk de verdieping eronder. Onze woning was helemaal fris wit geschilderd voordat we hem te koop gingen zetten.
     
  13. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Wij kwamen er pas bij het verkopen achter dat we een lekkage hadden... (Makelaar merkte het op.) We hebben het appartement met lekkage en al verkocht, hebben alsnog dik boven de vraagprijs gekregen. Dus ik zou eerst even met je verkopend makelaar overleggen.
     
  14. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    736
    1.503
    93
    Is dat ook zo als die met de overwaarde direct afgelost wordt? Ik dacht (maar is misschien te makkelijk gedacht) als overwaarde €40.000 is en je leent €20.000 dan als je het huis verkoopt is de persoonlijke lening ruimschoots afgelost, dus ging er niet vanuit dat het dan verschil maakt op het lenen voor een nieuw huis..
     
  15. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.485
    113
    Wil je eerst een ander huis kopen of eerst verkopen? Dat maakt in deze een groot verschil.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    736
    1.503
    93
    ik wil dan verbouwen, dan huis te koop zetten en tegelijk kopen eigenlijk. Zodat we van dit huis direct over kunnen naar het nieuwe huis, met misschien 1 of 2 weken tijd om over te gaan
     
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.485
    113
    De bank rekent op dat moment met de schulden van dat moment. Daarnaast rekent de bank als opbrengst huidige woning met 90% van de taxatiewaarde. Rekenvoorbeeld:
    Je hebt een hypotheek van 200.000
    Je breidt de hypotheek uit met 20.000
    Totale hypotheek 220.000
    Taxatiewaarde na verbouwing 250.000
    Mee te financieren overwaarde is 250.000 -/- (250.000 - 10%) = € 5.000,-

    Daarnaast zal je voor het afsluiten van de uitbreiding van je hypotheek kosten moeten betalen, dit is al gauw € 1.000,-. tenslotte is het de vraag of je die € 20.000 mag en kan lenen, dat hangt o.a. af van de taxatiewaarde van de woning, die kosten moet je ook gaan maken (taxatiewaarde voor en na de verbouwing).

    Ik zie dat je zelf een persoonlijke lening wilt afsluiten ipv je hypotheek uitbreiden. Wat is daar de gedachte achter? Want een hypotheek% is vele malen lager en dus goedkoper lenen.
     
  18. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.582
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Overwaarde moet je gebruiken voor het nieuwe huis, aflossen, gebruiken voor verbouwen etc.
    De overwaarde gebruiken voor bijv. persoonlijke lening aflossen mag pas na (ik meen) 3 jaar na verkoop woning.
     
  19. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ik dacht dat je je overwaarde wel voor andere dingen mag gebruiken, maar als je het niet in je nieuwe huis stopt, dan kun je over die som geen hypotheekrente aftrekken. Tenminste, zo heb ik het begrepen.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  20. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    #20 MamavanLieverd, 25 feb 2020
    Laatst bewerkt: 25 feb 2020
    Wij gaan trouwens eerst een nieuwe woning kopen en dan pas verkopen. Dat is ook afhankelijk van wat voor woning je koopt en verkoopt. Wij kopen in het hogere segment (rond miljoen) en verkopen in het middensegment (400.000-450.000). De huizenmarkt gaat hier zo snel, vooral in het lage en middensegment, meeste huizen staan nog geen maand op funda. Het hogere segment soms wel wat langer.

    Wat betreft wel/niet verbouwen, dat is ook afhankelijk van de staat van je woning, als er verder niets hoeft te gebeuren, zou ik de badkamer vervangen, zodat het huis instapklaar is, maar anders zou ik alleen de lekkage laten herstellen (of niet als het hele huis gerenoveerd moet). Als ik een huis koop wat ik toch helemaal wil laten verbouwen, wil ik niet extra betalen voor dingen die er toch weer uit gaan. Maar als ik een instapklaar huis koop, dan wil ik geen lekkende badkamer.
     

Deel Deze Pagina