Dierenarts aanwezig?

Discussie in 'De lounge' gestart door Noelle85, 30 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Wie kan ons meer vertellen over het proces van een snelgroeiende tumor aan de poot? Wat zijn de prognoses meestal?

    Drie weken geleden had onze kat een klein wondje aan z'n voetkussentje, wij dachten dat hij misschien ergens langs was geschaafd maar verder had hij er geen pijn aan dus maakten we ons verder geen zorgen.

    Afgelopen vrijdag zagen we ineens tot onze schrik dat het ontstoken was, dus gelijk naar de dierenarts gegaan in de veronderstelling dat hij een antibiotica kuur zou krijgen en dat het dan weer goed zou zijn.

    Alleen bij de dierenarts bleek het toch iets anders te gaan, en gaf de dierenarts aan dat ze denkt dat het om een tumor gaat :( in overleg geven we nu een zware antibiotica kuur om definitief uit te kunnen sluiten dat het om een tumor gaat, en we moeten na de kuur terug komen. Maar we zijn nu vijf dagen verder, en maar mijn idee wordt de tumor alleen maar groter. De dierenarts had het al over een eventuele amputatie, maar ik vraag me echt af of dat voldoende gaat zijn. Wat het ook is, het groeit hard en snel.

    Zijn er meer mensen die een tumor aan de poot hebben laten weghalen bij een huisdier en hier iets over kunnen vertellen?
     
  2. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Kan hij geen biopt nemen?
     
  3. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.589
    10.781
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Ik zou eerst een punctie/biopt doen om te kijken wat voor soort (goed of slecht) tumor het. Afhankelijk hiervan wat je weer moet doen. Als het kwaadaardig is zou ik een longfoto laten maken om te kijken of het uitgezaaid is. Amputatie hangt dus geheel vanaf hoe groot het is en of het kwaadaardig of goedaardig is.
     
  4. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Een biopt heeft de dierenarts het eigenlijk niet over gehad. Als we geluk hebben kunnen ze alleen de tumor verwijderen en anders wordt het een amputatie. Maar gezien de grootte is een amputatie waarschijnlijker. Een biopt was ook mijn eerste idee, maar dat is dus geen rare vraag om dat eerst te laten doen?

    Kan een goedaardige tumor ook snel groeien of is dat meestal een eigenschap van een kwaadaardig iets?
     
  5. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ik zou een echo en biopt kiezen.
    Misschien kunnen uitzaaiingen daar ook op gezien worden, en ik denk dat ik zelf voor amputatie zou gaan. Uit voorzorg dat het straks toch niet helemaal weg is als het wordt verwijderd.
    (Aangezien het zo snel aan het groeien is)
     

Deel Deze Pagina