Plas lang ophouden gevaarlijk?

Discussie in 'De lounge' gestart door sylvie1234, 27 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sylvie1234

    sylvie1234 Nieuw lid

    17 jan 2020
    4
    0
    1
    Een 'plasvraagje' waar ik geen antwoord op kan vinden... (gezien de andere onderwerpen die hier aan bod komen, kan deze er nog wel bij denk ik) ;)

    Vorige weekend ben ik gezellig gaan shoppen met een goede collega in Duitsland. Hotelkamertje gehuurd, voldoende geld op onze visa kaart, en daar gingen we... We waren nog maar net vertrokken of mijn collega zegt dat ze door het snel willen vertrekken vergeten te plassen was. Ik bood aan om onderweg te stoppen maar dat hoefde niet, ook niet na lang aandringen van mij. Meer dan vijf uur lang heeft ze zich uiteindelijk ingehouden - onze hotelkamer was nog niet klaar en ze wou ab-so-luut niet plassen op een openbaar toilet.

    Achteraf heb ik haar er over aangesproken omdat ik het toch allemaal maar vreemd vond. Ze blijkt dus een fobie te hebben voor openbare toiletten en plast alleen maar in 'vertrouwde' omgevingen. Ik wist niet dat dat bestond, maar goed. Ze heeft zichzelf dus geleerd als tiener om uren en uren haar plas op te houden. Ik hou het nog geen half uurtje uit als ik echt dringend moet, maar ze vertelde me dat ze vaak 's ochtends al moet en dan pas 's avonds thuis gaat.

    Ik dacht ooit gelezen te hebben dat je hierdoor problemen kunt krijgen met je nieren, maar daar wist ze niks van. Weet iemand of het inderdaad slecht is om je plas op te houden zo lang? Of valt je blaas inderdaad te trainen en kun je zonder gevaar leren om het langer op te houden?
     
  2. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Volgens mij liggen hierdoor vaak blaasontstekingen op de loer. Ik heb het vaker en mij is altijd door de dokter verteld dat je het niet kunt voorkomen, maar wel dat het beter is om naar de wc te gaan om te plassen als je moet. Ophouden is niet zo goed. Heeft zij ook last van vaker een blaasontsteking? Lijkt me wel heel vervelend voor haar.
     
  3. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.586
    1.402
    113
    Geen idee of het slecht voor je is eigenlijk. Maar een bekende van mij heeft het ook. En soms moet ze dan zo nodig dat het toch probeert. Maar dat is een kansloze missie, dan lukt het haar alsnog niet. Heel vervelend voor haar want ze heeft er echt wel last van.

    Zie dat @Iertje zegt dat je er blaasontstekingen van kan oplopen. Zou best kunnen dat heeft die bekende van mij regelmatig.
     
  4. zonnetjeinhuis

    24 jan 2020
    11
    2
    3
    Vrouw
    Feest der herkenning hier hoor. :o: Ik heb dit ook! Op een 'vreemd' toilet lukt het gewoon niet. Dan zit ik neer en dan komt er geen druppel uit, terwijl ik toch echt wel moet.

    Ik heb mezelf ook geleerd om mijn plas op te houden. 's Ochtends gebeurt het soms dat ik dringend moet, en dat ik dan 's avonds uiteindelijk pas ga. Nog nooit een blaasontsteking gehad en ook nog nooit gehoord dat het slecht zou zijn. Bij mij is het ook als tiener begonnen. Ik denk niet dat ik vaak naar de wc ben geweest op school...
     
    amdaa vindt dit leuk.
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het is niet de beste optie, bij aandrang beter gaan plassen, maar zo’n fobie kan heel diep zitten waardoor het gewoon onmogelijk is om ergens anders te plassen. Fysiek moet je een sluitspier ontspannen en bij angst lukt dat gewoon echt niet, hoe nodig je ook moet.

    Ik heb ook deze fobie gehad en met therapie ben ik echt heel ver gekomen. Dat is ontzettend fijn :) Ik zou haar echt willen aanraden begeleiding hierbij te zoeken, ze kan hier echt grotendeels vanaf komen :)
    Ik ging als ik bv als kind uit logeren ging zo een heel weekend niet naar de wc, helemaal niet: soms meer dan 48 uur niet. Op de middelbare school ben ik oprecht nooit naar de wc geweest, tijdens de puberteit verergerde de fobie. Het heeft tot ongeveer mijn 25ste geduurd, daarna kon ik stapje voor stapje op openbare wc’s plassen. En nu denk ik er vaak niet eens meer echt bij na - beetje afhankelijk van de locatie.
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  6. Emilie69

    Emilie69 Niet meer actief

    Dit is wat ik toch vaak lees:
    "Eén keer de plas ophouden zorgt niet direct voor een overactieve blaas, maar doet iemand dit regelmatig en over een langere tijd kan het gevaarlijk zijn. Als mensen hun plas ophouden komt er te veel druk op de blaas. Hierdoor rekt de blaas steeds verder uit en bestaat de kans op een overactieve blaas."
    "Naast een overactieve blaas kan langdurig de plas ophouden op termijn leiden tot blaasontstekingen en nierproblemen. Blaasontstekingen ontstaan doordat bacteriën uit de darmen in de blaas terechtkomen. In stilstaande plas kunnen de bacteriën zich razendsnel delen. Daarom is het belangrijk om niet te lang met een volle blaas rond te lopen, zodat eventuele bacteriën uit het lichaam worden verwijderd. Vaak de plas ophouden kan bovendien leiden tot een nierbekkenontsteking, met in sommige gevallen zelfs bloedvergiftiging ten gevolg, en andere nierproblemen."
     
    Gewooniemand en Ysabella vinden dit leuk.
  7. femkepeeters

    9 mrt 2017
    64
    30
    18
    Dan vraag ik me af: hoe hou je dat in hemelsnaam op? Als ik echt, echt dringend moet heb ik geen half uurtje meer of ik plas gewoon in mijn broek hoor. Dan valt het echt niet meer tegen te houden. Hoe doen jullie dit dan???
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Nadat ik een retentie blaas heb gehad omdat ik simpelweg niet kon plassen: t is niet aan te raden en kan zeker problemen opleveren
     
  9. tinnecat

    tinnecat Lid

    7 mrt 2017
    63
    32
    18
    Ik denk dat dit wel vaker voorkomt dan je denkt. Mijn man heeft er ook last van. En ik herinner me dat ik ooit met een nichtje ben gaan spelen in de speeltuin en dat ze heel dringend moest, maar gewoon niet KON op het toilet daar en letterlijk op en neer sprong van de aandrang. Ik vraag me ook af hoe je dat kunt trainen hoor. Als ik moet, moet ik en is het gewoon in de broek als ik niet snel een toilet kan vinden. :oops:
     
  10. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik kon dat ook vroeger.
    Maar na de zwangerschap van de oudste was dat voorbij.

    sinds de bevalling van de jongste is plassen echt drama.
    Ik ga smorgens en bedenk me dan s avonds ineens dat ik de rest van de dag nog niet geweest ben.
    Ik ben mijn aandrang kwijt.

    goed is het zeker niet nee.
    Je kan sowieso vaker een blaasontsteking krijgen.
     
  11. mariekeg

    mariekeg Lid

    1 apr 2017
    60
    17
    8
    NULL
    NULL
    Ik heb jaaaaaren terug op een heel drukke beurs gestaan in Cannes en de Franse hostessen kregen daar toen te horen dat er voor het toilet geen tijd was. Volgens mij niet legaal, maar goed. Er stonden er toen een paar te werken met tranen in hun ogen op het einde van de dag, dus ik denk dat het nog eens pijnlijk is op de koop toe, om het zo lang op te houden.

    Mijn man vliegt altijd naar de States zonder te plassen. Hij moet dan wel plassen, maar kan/wil niet. Eens op de hotelkamer plast hij dan wel een minuutje of drie aan een stuk. :rolleyes:
     
  12. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Nierproblemen zullen denk ik bij 5 uur ophouden nog niet direct aan de orde zijn. Toen ik nog in het zkh als verpleegkundige werkte, was er soms ook gewoon 4 uur lang geen gelegenheid om te plassen. Je blaas rekt er door op ofzo schijnt het en als de hoeveelheid die erin zit echt in de buurt van de liter komt, wordt het wel riskant. Als er zoveel in zit, en je moet een blaaskatheter inbrengen, moet je ook altijd gecontroleerd en met pauzes de urine weg laten lopen. Als er ineens een liter volume/vocht uit je buik verdwijnt, kun je er ook helemaal niet lekker van worden.
    Dus gezond is het zeker niet (ook idd vanwege blaasontstekingen), maar echt gevaarlijk in de zin van nierproblemen of bloedvergiftiging, dan moet het wel heel extreem zijn volgens mij. Heb ik zelf in ieder geval nooit voorbij zien komen. Wel mega retentieblazen.

    Mijn ervaring is overigens dat ik het juist steeds beter op kon houden, hoe langer ik daar werkte:oops:
     
    Elsss vindt dit leuk.
  13. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Bij mannen wel veel gevaarlijker dan bij vrouwen... a lks het klepje de verkeerde kant op druk doordat de man nodig moet kan er urine dromen richting de ballen.
    1x patiënt gehad die niet naar de wc mocht in de bus en moest het 5 uur ophouden. Hij kwam in de avond langs en gelijk door naar de spoeddienst ivm bal ontsteking....
    Mijn hemel wat heeft die knul liggen gillen van de pijn....
    (Wel alweer 20 jaar geleden... waar blijft de tijd. Ik kan het gegil nu nog horen....)
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik kon het eigenlijk moeiteloos ophouden, na even de aandrang te onderdrukken vergat ik het gewoon weer.
     
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik kan eerlijk gezegd ook soms maar 2x per dag plassen: 's ochtends en 's avonds. En ik drink gewoon voldoende.

    Het kan inderdaad leiden tot blaasproblemen, maar zelf heb ik (even afkloppen) nooit last gehad van mijn blaas, nieren of wat dan ook.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  16. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.636
    1.193
    113
    Een dochter van een vriendin van mij heeft dit. Ze durft bijna nergens te plassen en is al eens op de eerste hulp beland, waar ze een bepaald drankje kreeg om haar te laten plassen. Volgens die arts daar wordt het echt gevaarlijk vanaf 36 uur ophouden. Dus over een halve dag zou ik me echt geen zorgen maken.
     
  17. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Schijnt slecht te zijn maar waarom?

    mij kan zelf echt heeeeel lang mijn plas ophouden. Heb het mezelf soort van aangeleerd omdat ik bij openbare gelegenheden geen zin had om in de rij te staan en thuis niet om snachts het koude bed uit te gaan ofzo..
    Inmiddels kan ik dus prima hele lange tijd alles ophouden. Een half jaar geleden op vakantie op een camping plasten de mannen snachts in een fles. Ik heb dit ook gedaan en ik plaste dus gewoon 1,5 liter. las op internet allerlei waarschuwingen en wat normaal is en wat niet. 1,5 liter blaasinhoud schijnt absurd te zijn maar ik heb er verder geen last van. Kan alles ophouden, geen last van incontinentie en heb vorige week voor het eerst in 8 jaar een lichte blaasontsteking gehad..
     
  18. Inneke2

    Inneke2 Lid

    14 feb 2017
    80
    84
    18
    Als ik 's ochtends een kop koffie drink en voor de rest heel weinig, is er geen kunst aan het ophouden. Ik heb ooit vakantiewerk gedaan in het buitenland en we hadden een vreselijke baas die ons nooit naar de wc liet gaan. Door de hitte konden we ook niet anders dan de hele dag door drinken. Dan piep je op het einde van de dag wel anders. Een van de meisjes heeft toen ook letterlijk in haar broek gedaan terwijl ze met een klant stond te praten. Ook maandverband wisselen konden we niet doen. Nu ik er op terugkijk, dat was eigenlijk gewoon onmenselijk hoe we daar werden behandeld. Als je echt MOET, dan hou je het niet tegen of je bent echt super getraind daar in.
     
  19. Inneke2

    Inneke2 Lid

    14 feb 2017
    80
    84
    18
    Stomme vraag misschien, maar hoe plas je in een fles? (als vrouw)
     
  20. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Wekelijks hou ik mijn urine minimaal 9u op. (Werk in zorg) En al jaren geen blaasontsteking gehad.
    Denk dat als het niet dagelijks is, het geen schade aan kan richten hoor.
     

Deel Deze Pagina