Plat hoofdje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lynn1980babyboy, 4 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynn1980babyboy

    Lynn1980babyboy Actief lid

    14 jul 2007
    113
    0
    0
    comm. medew. + danseres
    Heemskerk
    Hello ladies,

    op het CB hebben ze drie weken geleden gezien dat Mike aan een kant een plat hoofdje had. Zelf was me dit nog niet opgevallen, maar het is duidelijk zichtbaar.
    We deden wel altijd de nachtlampjes omwisselen en het bedje af en toe draaien, maar hij heeft gewoon een voorkeurskant.
    Nu vraag ik me af. De afgelopen drie weken zijn we dus intensief bezig geweest om hem de andere kant op te laten kijken, maar ik zie nog niet echt verbetering. Ik moet 18 jan. weer naar het CB. Weten jullie wat er aan te doen is ? Ik heb eens iets gelezen over een helmpje, maar weet niet hoe dat zit, kan iemand me dat vertellen?

    Alvast bedankt.

    Gr,
    Lynn
     
  2. Natascha30

    Natascha30 Fanatiek lid

    4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    hier hebben mijn beide kids het ook gehad
    we hebben goed opgelet in de box dat hij daar de leuke dingen aan de goede kant had en indd in bed goed opletten
    wij hebben in de babykamer ook 2 ramen links en rechts.....ene keer deden we ene rolgordijn los en andere keer de andere iets

    ze hebben er indd helmpjes voor maar ik geloof dat ze eerste de eerste paar bezoeken het goed controleren of het minder wordt door de dingen die je er thuis aan kunt doen tenzij het erg afgeplat is
    maar zeker weten doe ik het niet want zover kwam het bij ons niet
     
  3. joyce1980

    joyce1980 Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    onze boef had een lichte voorkeurshouding, toen hebben wij een zijligkussen aangeschaft.
    dat hebben wij een tijd gebruikt, nu niet meer omdat meneer eruit rolt, maar het hielp wel.
    de afplatting is een stuk minder,omdat het schedeltje tijdens de slaap niet meer belast wordt.
    wat je ook nog kan doen is veel oefenen met liggen op de buik, dan wordt het schedeltje ook niet belast en kan het 'uitdeuken'.

    ik denk dat ze eerst oefeningen of fysio voor zullen schrijven voordat ze een helmpje zullen voorschrijven. ligt er een beetje aan hoe erg het is denk ik.

    succes, joyce
     
  4. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Probeer de niet voorkeurskant te stimuleren maar zo te lezen doe je dat al.

    Jarissa is net van haar helmpje af. Als je baby met 5 maanden nog een scheef hoofdje heeft, moet je een doorverwijzing naar een goede kinderarts regelen. Die bepaalt of er een redressiehelmpje nodig is. Je wordt dan doorverwezen naar een instrumentenmaker die het helmpje op maat aanmeet. Gemiddeld moet het 4 tot 6 maanden op, 23 uur per dag. Wij zagen er erg tegenop maar zijn heel blij dat we het gedaan hebben. Het is ons enorm meegevallen en het resultaat is echt goed.

    Tot die tijd hele goede fysio of, waar ik me zelf beter bij voel, een goede orthomanueel arts. Die heeft Jarissa van haar voorkeurshouding af kunnen helpen in een paar behandelingen. Helaas te laat om haar hoofdje weer recht te krijgen.

    Mocht je meer willen weten, pb gerust! Er is ook een forum voor redressiehelmpjes trouwens.
     
  5. zonnestraal

    zonnestraal Niet meer actief

    Noa had ook een hardnekkige voorkeurshouding, bij haar leidde dit ook tot een motorische achterstand van de niet voorkeurskant. Ik heb toen van alles geprobeerd: niet voorkeurskant stimuleren, kussentje in de rug leggen als ze in de box lag en ook veel op de buik oeffenen om het hoofdje te ontlasten. Niks hielp!

    Ik heb er toen op gestaan om voor Noa fysiotherapie te krijgen. noa bleek twee nekwervels scheef te hebben staan. Deze zijn toen weer rechtgezet en daarna heel hard oefenen om de niet voorkeurskant ook te stimuleren. Nu heeft ze een heel mooi rond hoofdje.

    Mij is verteld door de fysotherapeut dat een redressiehelmpje is voor kindjes waarbij niet adequaat is gehandeld bij een voorkeurshouding. Het is volgens hem een lapmiddel en kan het vermeden worden.

    Ik raad je dan ook aan zo snel mogelijk fysiotherapie aan te vragen als je merkt dat je het niet zelf weggepoetst krijgt.
     
  6. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    @zonnestraal: met zo'n fysio heb ik accuut ruzie. Wij hebben al in een heel vroeg stadium actie ondernomen. Waaronder stimuleren en goede therapie. Toch was een helmpje niet te voorkomen. Wat mij betreft dus grote onzin van je peut.
     
  7. sassie1980

    sassie1980 Fanatiek lid

    30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hoi,

    Pete heeft ook een voorkeurshouding naar rechts, zijn hoofd was echt enorm afgevlakt. Met de 8 weken controle zeiden ze dat ze het nog even wilde aankijken, anders moest er actie ondernomen worden.
    Nu hebben wij dus een zijslaper aangeschaft en deze gebruiken we alleen overdag. In mijn ogen is het al stukken beter geworden, ik ben benieuwd wat het CB volgende week zegt.
    's Nachts ligt hij ook wel eens vanuit zichzelf naar links te kijken en in de box speelt hij ook met de knuffels die links van hem liggen. Ik vind het echt ideaal en hopelijk hoeft hij hierdoor geen fysio of zo'n helmpje.

    Groetjes Saskia
     
  8. alice

    alice Fanatiek lid

    16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Bij ons heeft een stabiliteitskussen heel goed geholpen (via www.redcastle.nl ) door haar om en om op de andere zij te leggen. Verder overdag heel veel op de buik leggen zodat de nerk supersterk word...dan verdwijnt de voorkeurshouding vanzelf.
     
  9. sassie1980

    sassie1980 Fanatiek lid

    30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Ik heb mijn zijslaper van baby-sleep en die kostte 15 euro, gewoon via kelkoo gezocht naar de goedkoopste winkel.
     
  10. Lynn1980babyboy

    Lynn1980babyboy Actief lid

    14 jul 2007
    113
    0
    0
    comm. medew. + danseres
    Heemskerk
    Hee,

    thanx voor jullie adviezen. Ik ga door met het stimuleren van de niet voorkeurskant en ik zie wel wat het CB zegt de 18e.

    Groetjes.
    Lynn
     
  11. gerianne

    gerianne Niet meer actief

    ga naar een kinderfysiotherapeut
    kan je heel veel hulp van krijgen
    ik heb er veel aan gehad
     

Deel Deze Pagina