Beste Ilse, Allereerst wil ik je bedanken voor je werk op dit forum, ik leer er erg veel van. Ik heb 2 vragen: Op 20 juli ben ik bevallen van een gezonde dochter, zij woog 2910 gram en was 49 cm. Het duurde even voor de borstvoeding goed op gang kwam, waarschijnlijk omdat ik direct na de bevalling geopeeerd moest worden. Ik heb in het ziekenhuis aangegeven dat ik niet wilde dat ze ijgevoed zou worden met flesvoeding zolang medisch verantwoord en daar hebben z zich aab gehouden. Hierdoor is Nena vrij veel afgevallen (2660) maar op dag 10 woog ze weer haar geboortegewicht. Nu weegt ze ondertussen 3400 gram dus in 2 weken bijna 500 gram aangekomen, alles lijkt dis mooi maar De afgelopen week heeft ze maar 1 poepluier gehad, wellswaar een hele grote maar toch af en toe is er wel iets ontlasting te zien maar dat valt meer in de categorie natte wind... Ik las dat baby's de eerste paar weken wel iedere dag poepluiers moeten hebben, is dit nu een probleem? Nena spuugt vrij veel kan ik hier iets aan doen? Alvast bedankt. met vriendelijke groet, Anna
Hallo Anna, Wat fijn dat het met je dochter goed gaat. Wat naar dat je na de bevalling direct geopereerd moest. Ben je nu weer helemaal hersteld? Als je haar gewicht bekijkt ziet het er goed uit hoor. Inderdaad hoort ze elke dag wel een poepluier te hebben. Maar goed, als ze zo goed groeit en ze lijkt het verder goed te doen dan zou ik me niet te druk maken. Kan je beschrijven hoe het spugen gaat. Is het spugen als in braken of meer een mondje teruggeven bij een boertje of wanneer er wat lucht ontsnapt. Kan het zijn dat je een hard toeschiet reflex hebt? Als dat zo is dan kan ze met het drinken teveel lucht binnen krijgen, wat er dus ook weer uit komt. Kindjes geven makkelijk wat melk terug. Is het teveel dan storten ze het er weer uit, even makkelijk. Al sje een hard TSR hebt dan kan je proberen eerst het TSR op te wekken door haar even aan te leggen. Zodra de melk gaat stromen haal je haar los en laat je de stroom weglopen. Daarna leg je haar weer aan. De voedingen verlopen dan rustiger en ze krijgt minder lucht mee. Hopelijk kan je hier wat mee. Ilse
Beste Ilse, Alles gaat nu gelukkig weer erg goed met me, mede doordat het allemaal zo lekker loopt. Over de poepluiers ga ik me dan geen zorgen meer maken, ze had gisteren een erg grote, misschien dat de buikmassage met weleda olie heeft geholpen of misschien was het gewoon weer tijd voor een. HEt spugen is echt spugen plasjes op de grond, over mij heen. Soms is het nog echt melk soms is het al brokkerig. Ik probeer haar zo rustig mogelijk te houden na de voeding maa alsog spuut ze aardig wat. Ik geef (helaas) via een tepelhoedje vanwege vlakke tepels, en het hoedje loopt vaak al vol zodra ik het erop plak. HEt kan dus zijn dat ze flinke slokken binnen krijgt in het begin. Mijn TSR begint vaak zonder dat ik haar aanleg, ik voel precies wanneer we een uur of 3 verder zijn want dan begint hij. Ik he nog steeds best stuwing, wanneer dat minder wodt wil ik gaan proberen zonder hoedje te gaan gven maar nu zijn ze er nog te hard voor. Nog een extra vraagje, ik he nu al 3 keer harde pijne plekken in mijn bosten gehad. Ik heb deze plekken gemasseerd en nagekolfd ze zijn telkens weer verdwenen maar blijkbaar de ik wel iets waar ze door ontstaan, wat kan dat zijn? Alvast een fijn weekend! groeten Anna
Hallo Anna, Je verhaal lezend ben ik steeds meer overtuigd van het feit dat je veel melk hebt. Als je de stukjes daarover doorleest zal je zeker tegenkomen dat je een verhoogd risico hebt op het krijgen van een verstopt melkkanaaltje of een borstontsteking. Dit heeft te maken met het feit dat je dochter waarschijnlijk nooit je borst helemaal leeg kan drinken. Er blijft melk liggen en bij teveel stuwing of bijvoorbeeld afknellen van een melkkanaaltje (door bv een BH bandje) kan je een verstopt kanaaltje krijgen, dat is de harde plek waar je het over hebt. Het is heel belangrijk (en dus super goed dat je dat doet!) om die weg te masseren. Kolf indien nodig de spanning eraf. Kijk bij veel melk uit dat je niet teveel kolft anders stimuleer je de productie alleen maar. Het is voor jou nu extra lstig dat je nog met een hoedje moet voeden. Wat je misschien goed kan helpen is om voor het aanleggen even de kolf op je borst te zetten. Jij hebt dan direct 2 voordelen. Je melk gaat al stromen, de hardste stroom is dan voorbij voordat jehaar aanlegt. Door het kolven komen de tepels al wat naar buiten. Door het kolven wordt de tepelhof al zachter. De kans dat ze sneller zonder hoedje kan happen is dan al een stuk groter. Ik weet niet of je al contact hebt gehad met een LK bij jou in de buurt? Ik denk dat het voor jou nuttig kan zijn om een consult aan te vragen. Ze kan je veel uitleg geven over het in toom krijgen van de grote melkproductie en ze kan je helpen met het aanleggen met vlakke tepels. Want vlakke tepels en veel melk is voor je kindje bepaald geen makkelijke opgave! Ik wens je veel succes, ik hoop dat je al wat met de info kunt. Bij vragen lezen we het wel weer. Ilse