Poepzindelijk maken, help!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Waxinelichtjes, 16 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Ons zoontje van 3 is sinds 3 weken vrijwel zindelijk met plassen. Hij geeft het keurig aan en gaat uit zichzelf naar de wc of op het potje. Ook buitenshuis. Vol trots noemt hij zichzelf een grote jongen en hij draagt ook onderbroeken.

    Met poepen is het een ander verhaal. Hij geeft niks aan en poept gewoon in zijn onderbroek. 2x heeft hij op de pot gepoept en daarna begint het gedoe opnieuw. Het lijkt hem ook weinig te boeien.
    Hij zegt dat hij bang is, maar niet voor wat precies.
    Wat nu? Vandaag weer 3x de hele boel verschoond bij de oppas. Gisteren 2x de boel verschoond bij de opvang... dit kan niet zo doorgaan.
    Hoe leer ik hem op de pot te poepen?
    Ik ben nu in staat om hem weer als vanouds een luier om te doen. Ben het zo zat!
     
  2. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Veel kinderen hebben hier last van, ze vinden het eng.
    Oplossing is laten vragen om een luier als hij moet poepen en die dan meteen weer af te doen als het klaar is.
    Als dat een tijdje goed gaat met luier om bij toilet laten staan, dan met luier om op toilet en uiteindelijk zonder luier. Kleine stapjes, dan komt het uiteindelijk goed.
     
  3. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Helaas vraagt hij ook niet om een luier... :(
     
  4. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Ik lees mee!
    M’n jongste is sinds augustus volledig plaszindelijk, maar poepen!
    Ene keer poept hij per ongeluk op de pot of wc, zijn super enthousiast, maar het volgende moment poept hij weer in z’n onderbroek en terwijl hij bezig is roept hij: ik moet poepen. Eenmaal bij de wc is hij al klaar.
    Inmiddels weer volledig luierbroekje aan gedaan, hij blijft overigens netjes op de wc plassen en de luier blijft droog, maar was helemaal klaar met de poepbroeken.

    Als iemand DE tip heeft!
     
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.805
    14.144
    113
    Wij maakten er gelijk al de grootste sport van om zo groot mogelijke poepies te maken, met super stinkies. Dus als ze had gepoept ging t hele "jeeeeeeetje mina! Waar komt dat vandaan?!?" En "Wow, wat een super stinkie!" van stal.

    Dus ipv dat ze het eng vond of moeite had met "loslaten" was ze super trots.

    En nog ff daaaahaaag zwaaien bij doorspoelen.

    Poepen is geloof ik een "controle" schakeltje waar ze moeite mee kunnen hebben. Het is van "hun" en het gaat weg (poepen) en tis een vage mix van controle icm soort van verlatingsangst. Nouja niet helemaal in die termen maar dat idee.

    Daarom zochten wij vast de hoek in de humor dan was die "weg" niet de focus maar t resultaat in de pot. Overigens hebben we hier bewust een wc met vlakke bodem op de beneden verdieping. Boven is er zo'n doorstroom wc (plons). Na verbouwing blijft dat ook een vlakke bodem toilet. Poepen en dan verkeerd mikken en een plons water tegen je billen is ook geen feestje.
     
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.276
    113
    Heb je al een beloningssysteem geprobeerd? Bij mijn kinderen werkte dat altijd super. ik maakte op de computer een mooi schemaatje met rondjes waar ze steeds een sticker in konden plakken bij elke plas of poep. Elke drie stickers stond er een plaatje van een kleinigheidje, bijvoorbeeld een lekker ijsje en zo gingen we het hele schema door. Misschien dat dit werkt voor je kind?
     
  7. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Lastig te zeggen, omdat ieder kind anders is. Maar een greep aan dingen die zouden kunnen spelen / wat kan helpen:

    - Angst voor poepen ontstaat soms door een reactie van ouders. Bijv onbedoeld kokhalzen als het vies is, boos of teleurgesteld reageren bij een poepbroek. Kindjes krijgen dan een angst en houden het juist op, met gevolg dat er een moment komt dat ze het niet op kunnen houden. Ga voor jezelf na: hoe reageren jullie? Kan ik neutraler of positiever reageren?
    - Poepen is iets engs, en bij enge dingen willen kindjes vaak structuur. De meeste kinderen poepen 10 minuten na een maaltijd. Mijn zoontje heb ik laten wennen aan poepen op de toilet door iedere keer 10 min na het eten op de wc of het potje zetten. Als er dan een poepje kwam, uitbundig vieren en uitzwaaien als we hem wegspoelen.
    - Sommige kinderen voelen de lichaams signalen niet goed aan. Soms hebben kinderen ook een vast moment van poepen. Bijv altijd in de ochtend. Laat je kindje naakt rondlopen, let op zijn lichaamssignalen. Als je een patroon herkent, ga je hem erop wijzen. Vaak laten ze wel echt zien dat ze naar de toilet moeten. “Volgens mij zegt jouw buikje dat je misschien moet poepen. Voel maar eens”. Zet hem dan op het potje of de toilet. Je kindje gaat de lichaamssignalen herkennen met het moeten poepen.
    - Voorlees boekjes over poep. En dan eventueel gecombineerd met het bovenstaande. Dus over poep lezen op het potje op een moment dat de kans bestaat dat ze moeten poepen.
    - Erken gevoelens van je kind; het is ook spannend om te poepen. Wees er zelf niet gespannen onder, dat spiegels ook af op je kind.

    succes!
     

Deel Deze Pagina