Poes maandag in laten slapen, diabetes en niet behandelbaar

Discussie in 'De lounge' gestart door Mlo, 9 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mlo

    Mlo Lid

    28 nov 2018
    19
    6
    3
    Dag allemaal,

    Ik voel de behoefte om mijn verdriet met jullie te delen en allicht wat support te vinden voor mijn moeilijke besluit.

    Al 13 jaar is onze poes mijn poezenmaatje, steun en toeverlaat. Ik kreeg haar als kitten uit een nest waarin zij niet goed behandeld is (geslagen) met als gevolg dat zij de rest van haar leven weinig vertouwen heeft in mensen. Kort gezegd ben ik na zeer lange investering en geduld de enige die haar kan aanhalen. Mijn ouders, man en dochter tolereert ze in haar omgeving maar haar aanhalen mogen ze niet. Bij een ieder ander die haar aanraakt wordt ze direct boos / angstig en slaat met nagels.

    Bezoeken aan de dierenarts zijn drama, en wanneer wij op vakantie zijn kunnen alleen mijn ouders haar verzorgen, maar inmiddels zijn zij op leeftijd en niet meer in staat om haar dagelijks te verzorgen.
    Voor mij is ze op haar manier lief al heeft zij ook bij mij haar nukken die ik snel genoeg herken. Al 13 jaar probeer ik haar, ondanks haar onvoorspelbare en agressieve gedrag een zo fijn mogelijk leven te geven. Samen hebben we een sterke band.

    Afgelopen najaar 2021 werd ze echter mager, en gaf ze veel over. Ook haar kattenbakken werden letterlijk zeiknat.
    Een bezoek aan de dierenarts werd zoals verwacht een groot drama. Pas na een dubbele dosis kalmeringsmiddel en een dwangbuis kon bloed worden afgenomen. Na onderzoeken werd diabetes uiteindelijk geconstateerd.
    Enkele moeilijke gesprekken volgden met de DA. Zij adviseerden, mede door haar gedrag en het feit dat ik haar als enige kan aanhalen, niet de starten met insuline spuiten maar vooral te focussen op speciaal dieetvoeding. Eigenlijk wilden ze haar direct laten inslapen maar uiteindelijk hebben we besloten met dieetvoer te kijken hoe het zou gaan. De kat heeft het de afgelopen maanden ontzettend goed gedaan op het voer, en ondanks de volle bakken werd wel haar vacht gezonder, gaf ze weinig meer over en heeft ze zelfs nog een verhuizing meegemaakt.

    Maar inmiddels gaat ze weer achteruit. Haar eetbehoefte lijkt onverzadigbaar, haar kattenbakken zitten dagelijks enorm vol en ze plast er ook buiten. Ook haar ontlasting wordt dun en ze geeft weer over. Ze loopt vervolgens de urine door het huis, waar ook mijn peuter rondhuppelt en binnen nu en 6 weken maximaal een tweede kindje, wat ook weer veel stress voor haar zal gaan opleveren.
    Ze is of onrustig of slaapt veel. Soms komt ze even bij me liggen, dan krijg ik weer wat hoop.

    Afgelopen week, na een paar mindere dagen, weer overleg gehad met de DA, die aangeeft verbaast te zijn dat ze het zo lang heeft volgehouden, maar dat het zo goed is geweest voor haar en dat we haar onnodig aankomend lijden moeten besparen. Aanstaande maandag zal ze thuis worden ingeslapen.
    Ik voel mij ontzettend verdrietig. Ik heb alles over mijn lieve poes over, maar het insuline spuiten is door haar agressieve gedrag en wantrouwen gewoonweg geen optie. Daarnaast weet ik dat ik dat ook niet alleen ga kunnen doen (baby, peuter, onregelmatige werktijden van zowel mij als mijn man zometeen) en anderen laat ze niet toe in haar buurt...
    Ik heb alles daarbuiten geprobeerd om haar te kunnen helpen maar toch heb ik het gevoel dat ik faal en haar in de steek laat. Mijn omgeving vindt dat het goed is zo, en dat ik nu ook in het belang van t beestje denk door haar niet te ver achteruit te laten gaan, maar ik heb het er enorm moeilijk mee.. ik hoop zo dat we het wijste besluit nemen maar het besluit nemen het leven van je (voor mij) lieve huisdier te ontnemen, voelt afschuwelijk..

    Voor nu voelde ik vooral de behoefte om het even van mij af te schrijven, maar mocht iemand een raad, advies of steunend woordje hebben, dan lees ik dat graag..
     
  2. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.848
    3.612
    113
    Vrouw
    Thuis
    Sterkte

    Ik wilde niet wegklikken zonder te reageren.

    Het is gewoon heel naar om een huisdier te moeten verliezen, maar zo te lezen heb je er alles aan gedaan, haar alles gegeven en haar ondanks een hele nare start een mooi poezen leven bezorgd.

    Je faalt niet, jullie hebben het juist heel goed gedaan samen, je poezenmaatje en jij.
     
    NiVa0230 en Mlo vinden dit leuk.
  3. Mlo

    Mlo Lid

    28 nov 2018
    19
    6
    3
    Bedankt, voor je tijd en woorden! Dat doet mij goed..
     
  4. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.712
    6.982
    113
    Vrouw
    Want ontzettend klote... :( Je faalt niet, je hebt er alles aan gedaan om haar te helpen. En je wilt haar ook niet laten lijden... Hier ook een poes van bijna 11. Ook eentje met gebruiksaanwijzing. Zijn al bijna 11 jaar met zijn tweetjes en is alleen mij gewend. Anderen kunnen haar ook niet aaien. Maar voor mij is ze een grote steun. Moet niet denken aan de dag dat ik haar moet laten gaan... Heel veel sterkte ❤️
     
    Mlo vindt dit leuk.
  5. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Heel veel sterkte, ik snap dat je het er heel moeilijk mee hebt. Wel fijn dat ze thuis kan worden ingeslapen zodat ze de onrust en angst van naar de dierenarts gaan niet nog hoeft mee te maken en ze rustig in kan slapen in haar eigen omgeving.
    Hoewel je gevoel je nu wat anders zegt denk ik dat je moet vast houden aan je verstand en vooral het advies van de dierenarts dat je haar verder onnodig lijden zult besparen!
     
    Mlo vindt dit leuk.
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Heel veel sterkte maandag, het zijn rot beslissingen maar een dierenarts zegt het niet voor niks. De ukkepuk komt er straks ook bij en die van jou heeft een grotere gebruiksaanwijzing dan die twee hier, maar de komst van de baby was wel heftig voor ze. Die waren hier beiden aan t spugen de eerste dagen. De oudste hier (11) heeft dat sowieso al snel. Die stress gaat je poes ook echt geen goed doen, niet in deze conditie en met die achtergrond.

    Het zal altijd een brok in je keel zijn en blijven en jij zit vol hormonen dus ervaart t nog eens extra heftig.

    Als je nog ergens een inktpad hebt zou ik wel een pootafdrukje nadien maken, dan doe je die later in een lijstje met en mooie foto van dr. Niet elke dierenarts heeft die dingen bij m begreep ik.

    Soms is loslaten de grootste vorm van liefde.
     
    Mlo en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  7. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Wat sneu! Ik heb een vergelijkbare kat hier in huis, niet zo extreem maar wel een kat die alleen mij vertrouwt en al op leeftijd is. Ik heb haar al 15 jaar.

    Heel veel sterkte! Het besluit is moeilijk maar als ik het zo lees heb je er echt alles binnen je mogelijkheden aan gedaan en heeft ze ondanks haar slechte start toch een fijn lang leven gehad! Liefhebben is ook loslaten.
     
    Mlo vindt dit leuk.
  8. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.823
    7.588
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Jeetje wat klote zeg, sterkte. Kan je niet gewoon nog proberen insuline te spuiten? Wij spuiten onze hond tijdens het eten en die voelt er niks van omdat de naalden vreselijk dun zijn.

    Sterkte! Je hebt er alles aan gedaan en ze heeft een mooi leven bij je gehad als ik het zo hoorb! <3
     
    Mlo vindt dit leuk.
  9. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.449
    3.779
    113
    Ik ben het ermee eens dat je alles hebt gedaan. Soms kun je gewoon niet anders maar je handelt naar eer en geweten.

    Sterkte maandag.
     
    Mlo vindt dit leuk.
  10. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.708
    6.520
    113
    Vrouw
    Heel veel sterkte. Ik heb met 30 weken zwangerschap dezelfde keuze moeten maken voor 1 van mijn katten.
    Die was wel goed aan te halen, maar zo'n traject is heel intensief. 2x daags suiker bepalen. 2x daags insuline spuiten. Het is heel heftig.
    Hij at en at en at ook. Pas toen hij was overleden kreeg ik in de gaten hoe veel precies. Ik deed bijna 3x zo lang met dezelfde hoeveelheid voer. En toen had ik er nog 3 lopen. Dus hij at in zijn eentje gewoon net zo veel als 4 katten.

    Bij hem speelde vooral mee dat het altijd al een 'kneusje' is geweest. Nooit overgewicht heeft gehad dus type 2 was al uitgesloten. En hij was ook al.wat ouder, dus de DA gaf aan dat het heel goed zou kunnen dat er in die alvleesklier tumortjes aan het vormen waren die nog niet zichtbaar waren op echo maar wel deze suikerziekte veroorzaakten.
    Zij gaf me letterlijk als advies, alles bij elkaar genomen, om geen behandeling op te starten voor hem.

    Als ik jou verhaal zo lees denk ik dat je een hele eerlijke keuze maakt. Het is verdrietig, dat is het altijd. Maar ik denk dat ze ongelukkiger wordt als ze elke dag gespoten moet worden en ook haar vertrouwen in jou verliest daardoor.

    Ik wil je heel veel sterkte wensen met het afscheid. Misschien is het een lichte troost dat we de 'luxe' hebben om dit te mogen doen voor onze dieren, om ze verdere ellende te bespareb.
     
    Mlo vindt dit leuk.
  11. Mlo

    Mlo Lid

    28 nov 2018
    19
    6
    3
    Wat fijn om jullie ervaringen te lezen en jullie steunende wooden! Het zijn vreselijke beslissingen..

    Zo had ze gisteren een betere dag en dan voel je je direct zo schuldig, wetende wat er komen gaat.. maar uiteindelijk houd ik mij vast aan dat we haar nu niet onnodig hoeven te laten lijden..
     
  12. Mlo

    Mlo Lid

    28 nov 2018
    19
    6
    3

    Dankjewel! Achteraf zie je vaak pas hoe ze er aan toe zijn hè, katten schijnen het ook zo goed te kunnen verbergen, dat maakt een keuze zo lastig.

    Dat zou voor jou ook zo zijn geweest! Ook jij hebt een dapper besluit genomen.

    En bedankt voor je lichte troost woorden over de luxe om dit te kunnen doen, ik probeer mij dit zeker voor ogen te houden! ♡
     
    Lill vindt dit leuk.
  13. Mlo

    Mlo Lid

    28 nov 2018
    19
    6
    3
    Wat een mooi idee, bedankt hiervoor! Ik ga eens kijken of ik dit maandag nog kan regelen..

    Bedankt voor je steunende woorden
     
  14. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.537
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ach wat een naar besluit :( maar je hebt zo te horen echt alles geprobeerd. Het is alleen zo naar om je maatje dan te moeten missen :(
     
    Mlo vindt dit leuk.
  15. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.342
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Ook ik weet wat het is om een dergelijk besluit te moeten nemen.
    Verwen haar nog maar flink vandaag met knuffels ed, je hebt de juiste beslissing gemaakt
    Sterkte komende tijd
     
    Mlo vindt dit leuk.
  16. Mlo

    Mlo Lid

    28 nov 2018
    19
    6
    3
    Vreselijk hè... wat houd jouw lieve diertje? Liep ze echt op haar einde of had ze ook nog goede dagen?
     
  17. Muis2009

    Muis2009 Bekend lid

    29 jan 2018
    668
    370
    63
    Vrouw
    Sterkte! Wij hebben onlangs ook onze kat van bijna 13 jaar oud laten inslapen. Dus ik weet helaas hoe dat voelt. Wat ik hier boven ook al lees, je hebt de juiste beslissing gemaakt. Dan heeft ze rust, hoe verdrietig ook.
     
    Mlo vindt dit leuk.
  18. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.584
    10.773
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Heel veel sterkte, als ik het zo lees is het voor je kat een erlijke beslissing hoe moeilijk hij ook is om te maken. Het is niet alleen 2x per dag op gepaste tijden insuline prikken maar ook regelmatig meten in het bloed of de behandeling aanslaat. Vooral in het begin is dat intensief. En als je kat zo moeilijk te behandelen is dan komt er ook stress bij wat weer niet goed is voor zijn suiker niveau. Ik heb zelf hier ook een kat rond lopen, daarvan heb ik al gezegd als hij suikerziekte krijgt behandel ik hem niet, met een vaccinatie zit hij al tegen het plafon en dan moet ik hem dat 2x per dag aan gaan doen. De andere kat die rond loopt die zou ik wel willen behandelen. Sommige vinden dat erg hypocriet, ik zeg dan alleen maar kom jij hem 2x per dag prikken maar dan haken ze snel af want ja hij doet niet lief tegen ze (en die kat is lief zolang je niks van hem wilt)

    Ik weet niet of je kat na het inslapen naar het crematorium gaat, maar daar kan je vaak ook pootafdrukken laten maken in klei of met inkt (vaak heb je keuze uit verschillend kleuren en papieren). En zij zijn er op getraind om het te doen. Ik weet niet of ze thuis word in geslapen of op de praktijk, maar weet als ze niet naar het crematorium gaat dat je zelf inktpatronen (of klei) mee mag nemen, om na haar overlijden een pootafdruk te maken. Vaak wil een arts of assistente daar mee helpen

    Weet wel dat je alles heb gedaan wat in jou macht ligt om haar te helpen voor zover zij dat toelaat. En dat weet ze zelf vast ook wel. Heel veel sterkte maandag.
     
    Mlo vindt dit leuk.
  19. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Heel veel sterkte ❤️
    Ik had toevallig een herinnering op Facebook van 5 jaar geleden dat m’n kat overleed. Paar weken nadat m’n vader plotseling overleed. Die kat was m’n alles. Vooral in de MMM en m’n scheiding en ik denk dat niemand zoveel over me wist als hij. Uren kletste ik tegen hem aan en hij was echt van mij. Hij duldde C en Ies maar daar hield het ook mee op.
    Ik heb hem ook thuis kunnen laten inslapen en dat was zo fijn. Fijn in de zin dat het niet in zo’n afschuwelijke dokterskamer hoefde waar het naar ontsmettingsmiddel ruikt en waar hij bang was.
    Je hebt er alles aan gedaan lees ik voor jouw poes maar dit ligt buiten jouw macht. Liefde is ook loslaten al biedt dat op dit moment geen troost natuurlijk.
    Heel veel sterkte.
     
    Mlo vindt dit leuk.
  20. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.563
    8.992
    113
    Vrouw
    Zodra het einde nadert is het heel normaal je af te vragen of je faalt of het idee dat je er niet alles aan gedaan hebt, want eerlijk, je wilt haar gewoon niet kwijt. Ik lees enorm veel liefde en geduld in jouw bericht en ook dat ze op haar manier echt gelukkig is/geweest.

    De keuze om je dier in te laten slapen is de ergste keuze die je kunt maken maar wanneer ze echt ziek zijn ook de nobelste.

    Rotte met katten is, zijn zijn meester verbloemers, wanneer wij zien dat het niet goed gaat is het voor hun al ondraaglijk.

    Ik denk dat je, ondanks het gemis en enorme verdriet de juiste keuze maakt.

    Heel veel sterkte de aankomende tijd.

    (Wij hebben vorige maand deze keuze gemaakt voor onze 18jarige trouwe rode kater, weet hoe het voelt.)
     

Deel Deze Pagina