Spelen met je kind

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Huismuisie, 21 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.621
    11.169
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Doen jullie dat veel?

    Mijn zoon speelt heel graag zelf en zo nu en dan komt hij even vragen of ik kom kijken. Maar samen een spelletje spelen oid dat boeit hem niet zo.
    Hij zit gerust uren in de tuin of op zijn kamer te spelen.

    Is dat gek?

    Als er iemand op bezoek is of ik aan de telefoon zit (gebeurt echt niet mega vaak) dan komt hij alle aandacht opeisen. En moet ik hem er altijd wel vertellen dat ik zo weer aandacht voor hem heb maar nu even aan de telefoon zit. Of dat hij niet dwars door een zin heen moet spreken als we visite hebben.
     
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.967
    7.895
    113
    Vrouw
    Meedoen doe ik vooral om ideeën te geven over wat ze met het speelgoed kunnen. Daarna kunnen ze weer een tijdje verder met het speelgoed. Ik begeleid het samenspelen vooral (brandjes blussen). Ik heb alleen het geduld om echt mee te doen als het iets is wat ik zelf ook leuk vind: spelletjes, lego, knex, gemag etc. Ze kunnen samen en alleen aardig spelen. Maar als er dan een telefoontje komt dan heeft de beller regelmatig medelijden als die de drukte op de achtergrond hoort :p Dan worden ze zo druk.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  3. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Ik speel wel veel met ze, denk ik. Moet zeggen dat die van mij ook nog wel jong zijn (net 1 en bijna 3). Vind het leuk om te doen en weet dat ze zich ook prima zelf kunnen vermaken (geen uren achter elkaar maar zeker wel half uur/uur), dus dat is geen probleem. Ik stoor ze overigens niet als ze zelf spelen, dan kom ik er niet tussen, maar als ze willen dat ik mee doe, dan doe ik dat bijna altijd wel. Tenzij ik aan t koken ben ofzo, dan moeten ze even wachten.

    edit: en nee, denk zeker niet dat dat gek is. Heerlijk als ze zichzelf zo goed kunnen vermaken!
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.779
    113
    Lijkt me heerlijk!! Onze zoon is net 6 en kan dat absoluut niet. Wil juist altijd de aandacht. En ja wanneer we visite hebben of aan de telefoon zit is dat nog veel erger.

    Dus ik zou zeggen geniet van de momenten dat hij lekker aan het spelen is.

    Die van ons wil juist wel graag spelletjes spelen en dat doen we dan ook wel geregeld. Soms wel elke dag eventjes na het eten wanneer de afwas klaar is.

    De momenten dat hij even alleen speelt is wanneer we hem even 1 uurtje op zijn kamer laten spelen zo dat we even bij kunnen komen.
     
  5. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.810
    2.405
    113
    Limburg
    Mijn jongste zoon kan redelijk goed alleen spelen, maar doet het liefst bordspelletjes, dus die doe ik veel met hem samen. De oudste heeft heel lang niet alleen kunnen spelen, eigenlijk nog steeds niet echt, tenzij ik hem echt motiveer. Eigenlijk kan ik pas sinds begin dit jaar eens lekker op de bank zitten terwijl zij een hele poos samen spelen, of alleen naar buiten gaan zonder dat ik mee hoef, de oudste had het liefst dat ik altijd mee naar buiten ging, maar gaat nu steeds vaker zonder mij naar buiten.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  6. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Geniet ervan zou ik zeggen! Die van mij kan echt niet alleen spelen. Heel soms 10 minuten ofzo. Zuigt verder al je energie uit je de rest van de dag. :roflmao: Gelukkig wonen er veel vriendjes en vriendinnetjes in de straat. Vandaag de ochtend bij buurmeisje, nu hier een vriendinnetje in het zwembad in de tuin. Kan ik lekker rustig zitten. Heerlijk zo'n dag.
    Ze wil ook altijd rollenspelen spelen, daar heb ik zo'n hekel aan. Dan is zij Bobo de hond, Minous de poes of Naomi het paard. :D
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  7. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.621
    11.169
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Oh ja ik vind het voor mezelf heerlijk. Maar wil zoon ook niet te kort doen.

    vind het soms een beetje sneu ofzo. Kan er moeilijk de vinger opleggen. Maar aan de andere kant, hij vermaakt zich echt wel prima. :)

    Hij heeft dit al vanaf dat hij heel klein is. Hij wilde toen hij klein was ook altijd in de box spelen. Dat was zijn domein.
     
    Malbec vindt dit leuk.
  8. Niny

    Niny Bekend lid

    21 jul 2009
    731
    94
    28
    Ik wissel meestal af, laat ze zelf even spelen en dan doen we even samen spelletje, of knutselen, mee in spel. En dan weer even samen met hun tweeën of alleen iets.

    Nu speelt de jongste wel heel graag alleen, oudste heel wat minder.
    Dus ik bekijk het echt , wat ze willen en ja uiteraard wat er kan. Lukt nu niet elke moment om samen te spelen helaas.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  9. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    C en N spelen heel veel samen.
    Als C op school zit speelt N alleen.
    Die kan zich uren vermaken met playmobil bijv.

    zolang ik maar in hun zicht ben, als ze roepen dat ik moet kijken kijk ik even vinden ze het allemaal prima.

    C kletst wel altijd door me heen als ik met iemand aan het praten ben.
    Zelfs terwijl ik tegen der zeg dat ze even stil moet zijn en ik zo naar haar luister kletst ze gewoon door me heen.
    Bloed irritant :rolleyes:
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  10. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Zoon van net 5 kan ook erg goed alleen spelen. Hij speelt gerust 1,5u achter elkaar met zn cars auto’s om vervolgens een uur te gaan lego’en en daarna een half uur te puzzelen. Hij vraagt dan ook echt; mag ik met mn auto’s spelen? En als ik dan zeg; tuurlijk. Springt ie bijna een gat in de lucht en balt ie echt letterlijk zn vuisten en roept yes. En dat gewoon dagelijks he :roflmao: Hij zit ook gerust 1,5u achter de iPad hoor ;) Maar die kan hij een stuk makkelijker wegleggen als zn zus :)
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik speel eigenlijk wel veel met beide kinderen. Mijn man ook. Dat is toch net de hele fun van kinderen hebben? Niet per se bordspellen, maar in de tuin voetballen of in de zandbak of op de trampoline. Of binnen met de blokken bouwen of samen kleuren ofzo.
     
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.967
    7.895
    113
    Vrouw
    Het ligt eraan wat de behoefte van een kind is. Mijn oudste vind het helemaal niet leuk als ik bijvoorbeeld mee zou bouwen aan zijn bouwwerken. Mijn middelste wil vooral mee doen met zijn broer. Onze kleine dame wil een mix van mee doen met haar broers en samen spelen met ons. Met haar speel ik daarom ook meer.
     
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tuurlijk. Maar misschien wil de oudste dan wel badmintonnen met een volwassene omdat dat meer uitdaging geeft? Of speelt de middelste graag uno, en de andere kinderen niet?

    Misschien niet hoor. Ik kan het me alleen zelf niet inbeelden dat ik nauwelijks met mijn kinderen zou spelen.
     
  14. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ik heb echt precies hetzelfde gevoel af en toe! Ik vraag soms dan. Wil je een spelletje spelen en dan zegt hij: “ nee bedankt “ :roflmao:

    Met de blokken spelen we wel samen, dat is ons ding. Maar eigenlijk alleen als hij het vraagt. Als ik het vraag heeft hij er geen zin in en is hij druk met wat anders.

    Heb me er maar bij neer gelegd, hij kan zichzelf blijkbaar erg goed vermaken en heeft daar ook behoefte aan , helemaal prima denk ik dan maar . Lees ik gewoon een boekje of ga poetsen :D
     
  15. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.967
    7.895
    113
    Vrouw
    Badmintonnen zou ik geen spelen maar sporten noemen. Mijn vriend gaat zo met de oudste verder met oefenen op de fiets. Dat zou ik ook geen spelen noemen maar oefenen of 1 op 1 tijd. Ik ga zo met mijn middelste op squla, dat zou ik ook geen spelen noemen. Ook bijvoorbeeld voorlezen zou ik geen spelen noemen.

    Elke week hebben we minimaal 1 spelletjesavond. We bouwen met lego (duplo), knex en geomag. We stoeien en knuffelen. Er valt genoeg te doen met kinderen zonder over de grond te kruipen met dino's, te bakken in een nep keuken of eindeloos een trein over de baan te slepen.

    Ik ben full time met de kinderen. Als zij in een spel zitten dan heb ik even een moment waarop ik het huishouden kan doen of wat voor mezelf.
     
  16. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.621
    11.169
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Sport en spel vind ik wel onder samen spelen vallen. Badminton is best leuk. We heb en hier vlakbij een groot veld. Dat kunnen we wel eens proberen. Of zoon dat al kan :)!
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Was niet mijn bedoeling om je in de verdediging te drukken. Als deze situatie voor iedereen werkt, is dat toch prima?

    Maar ja, voor mij is sporten bij kinderen ook spelen. We hanteren blijkbaar andere begrippen.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  18. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.967
    7.895
    113
    Vrouw
    Alleen als het een aanval was dan zou je het moeten zien als een verdediging. Met mijn reactie probeerde ik inderdaad vooral duidelijk te maken dat ik een ander idee heb van wat spelen is.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  19. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Als wij niet met ze spelen, dan spelen ze niet.
    En dat laat ik overigens al tijden zo. Het enige wat ze doen is zich vervelen en na weken is daar nog steeds geen creatief spel uitgekomen. Maar ze klagen ook niet. Ik vind dat gehang wel irritant maar wat doe je eraan. Ik help ze soms op weg maar als ik ermee stop dan stoppen zij ook en ja ik kan ze niet de hele dag vermaken.

    Ik doe wel bijna dagelijks nog een spelletje met ze, lees voor etc. We doen wel regelmatig dingen samen. Maar echt spelen met bijvoorbeeld de barbies niet. Maar dat doen ze zelf ook niet echt. Speelgoed staat hier voor de sier (heb afgelopen weken ook veel weggedaan en alles wat we nog hebben staat nu op hun kamer). Als ze al zelf een spel verzinnen heeft het altijd te maken met een hut bouwen van de kleden en lakens enzo. En dat spel duurt max 20 minuten. Barbies, auto's, lego etc etc wordt weinig tot niet gebruikt (tenzij het dienst als opvulling of aanvulling van de hut).
     

Deel Deze Pagina