Positief getest: afspraak maken met huisarts?

Discussie in 'Ik ben zwanger' gestart door Nena84, 24 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Gisteren heb ik positief getest: ik ben zwanger!

    Nu heb ik (omdat ik dacht dat het gebruikelijk was) meteen een afspraak gemaakt met de huisarts. Via een app waarmee je zelf afspraken kunt inplannen, dus ik heb geen assistente gesproken.

    Nu, een dag later, twijfel ik of dit gebruikelijk is. Ik dacht dat een huisarts zou bloedprikken om HCG en ijzer te controleren, maar ik lees online ook dat je het de huisarts alleen mede hoeft te delen en dat de rest door de verloskundige gedaan wordt.

    Het is mijn eerste keer dus misschien kunnen jullie me wat op weg helpen. :)
     
  2. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Gefeliciteerd!

    Woon je in Nederland of België?
    Het is in Nederland gebruikelijk dat je direct contact opneemt met de verloskundige, je huisarts heeft in principe niets te maken met je zwangerschap. Een bloedtesten wordt in principe ook niet gedaan in Nederland.
     
  3. MarisB89

    MarisB89 Actief lid

    27 jul 2016
    338
    117
    43
    Gefeliciteerd!

    Een afspraak bij de huisarts is niet nodig. Bel/mail de dichtsbijzijnde verloskundige en die maken dan een afspraak met je voor een termijn echo rond de 10 weken. Soms mag je al eerder komen als je niet zeker weet hoelang je zwanger bent. Succes!
     
  4. wens09

    wens09 Fanatiek lid

    1 dec 2013
    1.028
    224
    63
    Heel herkenbaar! Deed ik bij de eerste ook (ik hing straaaalend aan de telefoon). En toen werd mij ook glimlachend vertelt dat ik gewoon de vk kon bellen, die vervolgens zei dat ze me rond de 8 weken wel eens voor een intake wilde zien en dat ik met 12 weken pas een echo kreeg. Dat was een tegenvaller voor een ongeduldig type als ik hahaha
     
  5. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Oh jee, haha! Dan was ik ook iets te enthousiast. Ik denk dat ik de afspraak afzeg en even bel om het te laten weten.

    En zo zullen er nog veel meer onzekerheden volgen de komende tijd denk ik ;)

    Dank voor jullie snelle reacties!
     
  6. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Hier wil ik toch even op inhaken. Ik zou niet per definitie voor de dichtstbijzijnde verloskundige gaan. Kijk welke er in jouw buurt zitten en lees eens over hun visie, hoe ze dingen aanpakken etc. Het is belangrijker dat je een goed gevoel hebt bij een verloskundige dan dat ze het meest dichtbij zit, vind ik persoonlijk.

    Verder is je vraag al beantwoord. Ik maakte dezelfde “fout” bij mijn eerste zwangerschap ;).
     
  7. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Goede tip! Dus de afstand maakt weinig uit, ik dacht dat een verloskundige in de buurt moest zitten van waar je woont, maar dat is dus ondergeschikt. Weer wat geleerd!
     
  8. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Nou ja niet totaal ondergeschikt haha. Je kunt geen VK in Limburg hebben als je in Groningen woont. Maar stel er zitten er 3 in jouw woonplaats dan kun je daar gewoon uit kiezen en hoef je echt niet die ene te nemen die om de hoek zit.
     
  9. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Haha ja dat snap ik, maar ik dacht dat je het in je eigen woonplaats moest zoeken.
     
  10. Melk84

    Melk84 Actief lid

    10 okt 2015
    232
    124
    43
    Als eerste gefeliciteerd!
    Dat hoeft niet perse volgens mij, maar is misschien voor jezelf wel fijn. Meestal staat op de website van de vk’s wel vermeld welke woonplaatsen ze verzorgen.
     
    Nena84 vindt dit leuk.
  11. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    De huisarts op de hoogte stellen is wel verstandig (al doet de vk dat ook na goede echo) stel dat je in de tussentijd belt voor iets anders, dat je dan niet medicatie krijgt die niet mag, of advies erover. (Denk aan sommige soorten antibiotica, nsaid’s (ibuprofen, aleve (naproxen) etc)
    Gefeliciteerd!
     
    Nena84 vindt dit leuk.
  12. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Dank jullie wel! Ik bel morgenvroeg wel even naar de huisarts om te informeren. Ik heb ook wat vragen, dus misschien is een consult toch wel handig.

    En dank jullie wel voor de felicitaties!
     
    Visje79 vindt dit leuk.
  13. MarisB89

    MarisB89 Actief lid

    27 jul 2016
    338
    117
    43
    Ah ja logisch! Ik woon in een grote stad waar je de dichtsbijzijnde moet bellen. De VK’s uit andere wijken kan je ook niet terecht.
     
    Flamingooo vindt dit leuk.
  14. PixieDust

    PixieDust Bekend lid

    12 mrt 2019
    537
    493
    63
    Vrouw
    Gefeliciteerd!

    Ook ik heb deze week voor het eerst een positieve test in handen gehad. Eigenlijk doordat ik vaak naar Amerikaanse vrouwen keek op YouTube ging ik er gelijk vanuit dat ik moest bloedprikken.

    Ik heb dus netjes de huisarts gebeld en die waren een soort verbaasd dat ik naar hun belde. Ze hadden mij uitgelegd dat het niet via de huisarts gaat, maar via de verloskundige en mocht daar twijfels zijn kunnen zij je altijd doorsturen naar de huisarts om bloed te prikken.

    A.s. woensdag heb ik mijn eerste afspraak, zo spannend :)
     
  15. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Jij ook gefeliciteerd! Ik mag zo meteen toch langskomen. Heb even gecheckt of het gebruikelijk is maar de assistente deed er niet moeilijk over. De huisarts voert verder geen onderzoeken uit, maar ik kan in ieder geval de vragen die ik nu heb stellen.
     
    PixieDust vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina