Positieve herstelverhalen verzakking aub!

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Nelois, 6 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nelois

    Nelois Lid

    6 feb 2021
    14
    2
    3
    Vrouw
    Vandaag is mijn zoontje (2e kindje) net 1 maand oud. Een dag waarop je normaal met weemoed zou terugdenken aan je bevalling en zou zuchten: “wat gaat de tijd snel!” Jammer genoeg bracht ik de dag piekerend door en heb ik nauwelijks mentale ruimte om te genieten.

    1 week na mijn bevalling kreeg ik namelijk een blaasverzakking (graad 2) en alsof dat niet erg genoeg was, volgde de week daarop ook de achterwand (graad 2-3). Ik starte meteen met kine bij een bekkenbodemtherapeute, maar tot nu toe heb ik niet het gevoel dat er ook maar iets verandert. Ik ben nu 4,5 week postpartum en op zoek naar positieve verhalen van vrouwen die hun (postpartum) verzakking in de weken en maanden na de bevalling sterk hebben zien verbeteren. Op dit moment lijkt mij dat onmogelijk, maar dat is het misschien niet? Verlang naar een sprankel hoop...
     
  2. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Ik heb er zelf geen ervaring mee maar heb een paar oudere topics gevonden waar je misschien iets aan hebt. Je zou kunnen kijken of er nog leden actief op het forum zijn. Die kan je dan contacten, bijvoorbeeld via taggen of privébericht.

    https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/blaasverzakking-ervaringen-gevraagd.538918/

    https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/verzakking-na-zwangerschap.699991/

    https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/trainen-na-bevalling-met-bekkenbodemproblemen.687705/

    https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/taboe-verzakking-doorbreken.606440/

    Beterschap, ik hoop dat je snel weer hersteld.
     
  3. Parasol

    Parasol Actief lid

    21 aug 2020
    272
    246
    43
    Vrouw
    Ja hier!! Ook 2e graads verzakking. Ingang was volledig geblokkeerd vanaf bevalling en met druk kwam de wand naar buiten. Met lopen voelde ik de eerste 4 weken zoveel druk dat ik alleen heel langzaam vooruit kwam, heb jij dat ook? Ik had geen urineverlies ofzo, dat was een gelukje denk ik. Jij wel? Dat lijkt me heel vervelend.

    Na die 4 weken ging lopen weer redelijk normaal. Ben na 6 weken begonnen met 'back in shape' bij mom in balance wat betekende dat ik daar wandelde en heel rustig spieroefeningen deed. Met snelwandelen voelde ik die druk weer, alsof er een tampon of luchtbel naar buiten plopte. Dus ik deed gewoon heel rustig aan en na een paar maanden kon ik steeds meer. Denk dat ik na een maand of 6 tot 8 weer voorzichtig kon rennen, wel kleine stukjes. Vond het heel prettig dat ik het bij mom in balance zo langzaam kon opbouwen, ze letten er ook erg goed op dat je je buikspieren niet te snel gebruikt voordat die volledig zijn gesloten.

    Mij is trouwens verteld dat je bekkenbodem onder invloed van de hormonen nog slap blijft en dat het daarom een tijd (lees: maanden tot een jaar) kan duren. Dat vond ik wel fijn om te weten en ik wachtte het gewoon af. Maar had dus ook geen urineverlies. Na iets van 8 maanden was seksuele gemeenschap weer mogelijk. Ook alle soorten sporten gingen toen weer, nergens last meer van.

    Ben kort na die 8 maanden gestopt met borstvoeding geven en toen is t in de loop der maanden nog wat verbeterd. Het is nooit 100% weggegaan want ik voelde altijd die wand nog een beetje zitten, maar alleen als ik het zelf checkte. Ik voel er namelijk zo niks van en mijn man ook niet. Dus je zou kunnen zeggen dat de ingang over de gehele lengte wat nauwer is, maar dat ik dat niet voel en dat het zo aan de kant wordt gedrukt bij gemeenschap zonder dat we daar iets van voelen. Dit zijn wel wat intieme details maar ach, dan heb je er hopelijk beter een beeld bij en weet je dat het hier in ieder geval 0 problemen oplevert!

    Ben nu trouwens 28 weken zwanger van de 2e en het is nog niet erger geworden, doe wel heel braaf bekkenbodemoefeningen.

    Ben benieuwd welke klachten jij erdoor hebt. Blijf in ieder geval positief en geef het gewoon een aantal maanden tot een jaar, er is nog zoveel verbetering mogelijk!!
     
  4. Parasol

    Parasol Actief lid

    21 aug 2020
    272
    246
    43
    Vrouw
    Ach en dan vergeet ik je helemaal te feliciteren met je pasgeboren zoontje! Hoop dat je snel meer van hem kan genieten :)
     
  5. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.003
    284
    83
    Ten eerste van harte gefeliciteerd! Wat ontzettend vervelend van je verzakking zeg.
    Ik heb hier na de 3e vorig jaar maart een verzakking gehad. Dat is met veel bekken oefeningen weer goed gekomen (zonder fysio want toen was er net corona lockdown)
    Maar mijn achterwand was niet verzakt. Heel goed dat je gelijk aan de bel getrokken hebt bij de fysio. Ik Kan je helaas niet verder helpen dan mijn ervaring, sterkte ermee!
     
  6. Nelois

    Nelois Lid

    6 feb 2021
    14
    2
    3
    Vrouw
    dankjewel voor je reactie! Doet deugd om te lezen dat er nog zoveel verbetering mogelijk is de komende weken/maanden! Ik zal wat geduld moeten opbrengen dan :)

    gelukkig heb ik ook geen last van urineverlies! Van mijn blaasverzakking heb ik eigenlijk weinig last... de darmverzakking geeft meer klachten. Alsof ik steeds stoelgang moet maken, maar dat is dan niet zo, heel lastig gevoel! En net zoals jij beschrijft: dat zware, drukkende gevoel bij het lopen of het gevoel dat er iets uit komt vallen! Zo vervelend he... rustig wandelen gaat gelukkig wel gewoon, maar een stevige winterwandeling met de kindjes zit er even niet in :( Jij kan gewoon weer alles doen zonder dat het erger wordt? Ik lees dat je alle sporten weer kan doen? En kan je achter je kindje rennen enz? Ik heb het gevoel dat ik nooit nog actief met mijn kindjes ga kunnen spelen!! Breekt mijn hart... ik durf me nu nauwelijks te bewegen. Neem ook bewust heel veel rust natuurlijk om mn lichaam de kans te geven te herstellen :)

    ook fijn om te lezen dat seks wel gewoon kan! Ik ben er nu fysiek en mentaal even nog niet aan toe en hoop dat alles hier vanonder ook al wat verbeterd is tegen dat ik er wel aan toe ben :p!

    Dikke proficiat met je tweede zwangerschap! Ik duim heel hard dat je verzakking niet erger wordt of beter nog: nog meer wegtrekt (heb al gelezen in andere ervaringsverhalen dat het soms helemaal bijtrekt net door een volgende bevalling... Je kan die gelukkige maar zijn he :) )!
     
  7. Nelois

    Nelois Lid

    6 feb 2021
    14
    2
    3
    Vrouw
    wat fijn om te lezen dat het bij jou helemaal goed gekomen is! Ik hoop dat ik dat over x-aantal maanden ook kan zeggen (al vertrouw ik daar nu nog niet helemaal op :( )! Welke verzakking had jij en hoe ernstig was ze? Kan je nu ook gewoon weer lekker actief zijn met je 3 kindjes?
     
  8. Parasol

    Parasol Actief lid

    21 aug 2020
    272
    246
    43
    Vrouw
    Oja dat gevoel met stoelgang herken ik helemaal! Gelukkig kreeg ik geen verstopping ervan. En dat zware gevoel nam dus ook gewoon af in de weken en maanden die volgden! Klinkt echt alsof we het exact in dezelfde mate hebben/hadden. Dus hé, dan gaan we ervan uit dat t bij jou idd net zo goed gaat komen!

    En ja ik kon idd alles weer! Rennen, springen, actief sporten maakt niet uit welke sport, alles!
    I know, kan je je nu niet voorstellen. Maar bedenk je eens hoe slap alles moest worden om te kunnen bevallen. Heel 'mooi' dat je lichaam dat heeft gedaan en tja mede door de hormonen trekt dat niet bij iedereen even vlot weer terug. Je bent pas een maand geleden bevallen joh! Denk nog maar eens aan 9 maanden op en 9 maanden af, daarna zal t al een heel stuk beter zijn en over een jaar helemaal. Nu gewoon lekker heel rustig wandelen met je kindjes en niks forceren. Jouw tijd komt wel weer!

    Wat lief dat je zegt dat je verhalen had gelezen van vrouwen waar t serieus beter werd na een volgende bevalling! Je weet idd maar nooit, thanks voor t delen :D ik ga er maar gewoon van uit dat ik weer enkele weken heel zwaar gevoel en daarna plopjes ga voelen haha en dat t daarna wel weer bijtrekt. En anders zien we wel weer verder.

    Geniet lekker van de tijd met je kleintjes en van wat je wel kan, de tijd vliegt!
     
  9. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.003
    284
    83
    Wat vervelend he! En zeker omdat je niet weet hoelang het duurt. Ik heb in het begin de eerste 3 maanden heeeeel veeeel water gedronken. Voor een goede stoelgang maar ook om juist niet teveel druk te hoeven zetten op het bekkengebied.
    Geen intensieve bewegingen maken. En dat 7-8 maanden lang. Mijn bekken oefeningen netjes doen. En nu na 11 maanden is het 90% hersteld.
    Enige klachten zijn dat ik niet lang op Kan houden Maar dat is prima te doen! Ik Kan ook weer joggen, met lege blaas;)
     
  10. Nelois

    Nelois Lid

    6 feb 2021
    14
    2
    3
    Vrouw
    11 maanden, even geduld uitoefenen dus... jij had een blaasverzakking dan? En weet je welke graad? Zag jij je blaas voor je vagina opening zitten soms of niet?
     
  11. anica

    anica Fanatiek lid

    3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Ik heb een achterwand verzakking en een kleine blaas verzakking, er hing bij mij echt een bal uit mijn vagina die helemaal erg was rond mijn menstruatie... fysio hielp bij mijn niet, afvallen wel!
    Ik kan zelfs weer paardrijden en fanatiek ook.

    Ik woog met mijn 176cm 82 kilo en nu 68-70, als ik maar onder die 70 kilo blijf, het was verschrikkelijk zwaar, ik heb aanleg om dikker te worden, inmiddels gaat het qua eten zo goed dat het geen moeite meer kost.
     
    roever vindt dit leuk.
  12. Nelois

    Nelois Lid

    6 feb 2021
    14
    2
    3
    Vrouw
    Wauw, dus louter door af te vallen zijn je verzakkingen verbeterd? Zijn de “graden” ook echt verbeterd? Ik bedoel: zie je de verzakkingen nu niet meer (geen bal meer die eruit komt?)
     
    anica vindt dit leuk.
  13. anica

    anica Fanatiek lid

    3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Nee die zit er niet meer en die heb ik zeker 2 jaar na de bevallig nog gehad.
    Met paardrijden had ik zo’n verschrikkelijk veel pijn aan die bal... nu kan ik gerust 3 uur rijden zonder problemen!
     
  14. Nelois

    Nelois Lid

    6 feb 2021
    14
    2
    3
    Vrouw
    2 jaar heeft het dus geduurd, het heeft duidelijk tijd nodig! Aaaarch en ik wil het gewoon weg, nu! En terug naar mn oude, actieve (mum)life! Ben wel heel blij voor jou dat het zo positief is uitgedraaid voor jou en dat jij gewoon weer lekker kan paardrijden ! Geniet ervan!
     
  15. Nelois

    Nelois Lid

    6 feb 2021
    14
    2
    3
    Vrouw
    volg je op dit moment bekkenbodemtherapie? Misschien is dat wel een goed idee om te doen tijdens je zwangerschap? Zorgen dat de boel goed stevig blijft, juiste technieken leren om te bevallen? Kan maar helpen voor je herstel nadien! Hier in België krijgen we wel wat sessies prenatale kine terugbetaald, misschien in NL ook? Ik heb nu dik spijt dat ik daar geen gebruik van gemaakt heb :(
     
  16. Parasol

    Parasol Actief lid

    21 aug 2020
    272
    246
    43
    Vrouw
    Ja ik heb bekkenfysio wegens bekkenpijn en zij heeft ook bekkenbodemoefeningen gegeven om thuis te doen! Maar kan je in feite ook gewoon opzoeken op internet, dat deed ik na vorige zwangerschap.
    Bijv hier:
    https://www.umcutrecht.nl/nl/oefeningen-ter-versterking-van-de-bekkenbodem#:~:text=Ga%20op%20uw%20rug%20liggen%2C%20uw%20knie%C3%ABn%20opgetrokken%20en%20uw,hij%20van%20de%20grond%20komt.

    P.s. bij mij is van een graad 2 tot 3 die ik zag zitten en er met persen uit kwam alleen nog een graad 1 over, dus zonder klachten!
     
    roever vindt dit leuk.
  17. roever

    roever Niet meer actief


    Wauw... heeft afvallen dus echt daadwerkelijk zoveel effect??? mis die bal echt (bijna) helemaal weggetrokken?
    Bizar!!! :eek:
    Maar misschien is dit voor mijden flinke schop onder mijn hol!!
    Op welke wijze ben je je kilo’s kwijt geraakt?
     
  18. roever

    roever Niet meer actief

    was dit voor je nieuwe zwangerschap geconstateerd of tijdens?
    Nu tijdens zwangerschap heb ik er ook weer minder last van..,,
    En ik hooop zooo van harte dat het niet heel veel zal verergeren na deze zwangerschap/bevalling!!!

    Ik zit regelmatig vol in de tranen omdat ik het gewoon weg niet handelen kan! De gedachte dat ik de rest van m’n leven al met een beetje last daar down onder moet leven maakt me knettergek!!!
     
  19. Parasol

    Parasol Actief lid

    21 aug 2020
    272
    246
    43
    Vrouw
    Ruim voor nieuwe zwangerschap :thumup:
     
  20. roever

    roever Niet meer actief

    Mag ik vragen hoeveel maanden dat na je bevalling was? Haha

    hier was ik ook snel weer zwanger..
    jaar na geboorte zo ongeveer. :)
     

Deel Deze Pagina