Positieve verhalen endometriose

Discussie in 'De lounge' gestart door Dens, 14 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dens

    Dens Actief lid

    21 sep 2011
    413
    1
    18
    Zuid Holland
    Hallo dames,

    Ik ben doorgestuurd naar de gyn omdat mijn huisarts (of eigenlijk ikzelf) endometriose vermoed. Onder andere vanwege schouderpijn, beenkrampen, rugpijn en voor de menstruatie en daarbij chronische buikpijn aan één kant. Nu heb ik al wat gegoogled, maar de verhalen die ik tegenkwam zijn nou niet bepaald opbeurend. Sterker nog; ik merk dat ik er echt wel somber/verdrietig van wordt.

    Gelukkig ben ik gezegend met 2 dochters en heb ik niet meer de behoefte om zwanger te worden. Maar ik ben pas begin 30 en heb dus nog heel wat vruchtbare jaren te gaan, waarbij de endo lekker door kan woekeren.
    Nu ben ik benieuwd of er dames zijn die wat positievere verhalen hebben dan dat ik op internet tegenkom..

    Liefs!
     
    Septembre vindt dit leuk.
  2. Septembre

    Septembre Bekend lid

    19 jan 2021
    933
    1.295
    93
    Hoi Dens,

    Bij mij is hier naar gekeken middels een laparoscopie. De gynaecoloog kon geen endo vinden, maar zij is er vrij zeker van dat ik het wel heb gezien de klachten. Zij vertelde me dat het eigenlijk overal kan zitten en dat men het wel vaker niet weet te vinden of pas na een paar keer zoeken. Mijn klachten zijn sinds puberteit: rugpijn 24/7, ruim voor menstruatie al krampen in buik, billen en benen. Tijdens en tot een paar dagen na de menstruatie meer pijn en een koortsig gevoel. Heel naar. Pijnstilling verlicht enigzins. Ik heb me er inmiddels bij neergelegd.
    Enige positieve is dat er langzaamaan wat meer onderzoek naar gedaan wordt. Eén op de tien vrouwen schijnt er in bepaalde mate last van te hebben. Sterkte!
     
  3. Miranda81

    Miranda81 Fanatiek lid

    22 jun 2012
    1.387
    111
    63
    Hier helaas ook ervaring met endometriose. Ik weet niet of mijn verhaal wel zo positief is maar hoop dat je er toch iets aan hebt.

    Ik had veel pijn aan de linkerkant (in de buurt van eierstok). De pijn duurde met de tijd steeds langer. Waar het eerst een paar dagen rond de eisprong was, is dat uitgebreid naar 3 weken per maand. 's Nachts werd ik wakker van de pijn en kon niet meer slapen.

    De gyne zag een cyste zitten en weet daar de klachten aan maar kon zich niet voorstellen dat de pijn zo erg was. Dus liet ze uiteindelijk aan mij de keus over of zij tijdens een kijkoperatie de cyste zou gaan verwijderen. Daar heb ik toen voor gekozen.

    Zodra zij de beelden van mijn buik zag, was het meteen duidelijk. Mijn buik zat vol met endo-haarden. Het was al zover dat een aantal organen al waren aangetast.
    Ze heeft gelijk mijn buik open gemaakt en heeft het meeste weg gehaald. Alleen tussen de darmen heeft ze het laten zitten.

    In 2008 ben ik geopereerd. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder. Ik heb een poos anticonceptie doorgeslikt en inmiddels zit bij mij de 2e mirena er al in. Zonder anticonceptie is de pijn niet te doen. Het is nu in principe gewoon afwachten totdat ik in de overgang zit.

    Gelukkig had ik voor de operatie al een zoon gekregen en na de operatie hebben wij nog een dochter gekregen. Een groot wonder aangezien een zwangerschap onmogelijk was gezien de waardes!

    Volg je eigen gevoel. Dat heb ik ook gedaan. Steeds had ik bij de gyne aangegeven dat ik niet zomaar wakker wordt van pijn, dat het meer is dan een beetje pijn. En dan is volgens mij toch het beste om een kijkoperatie te doen om hier achter te komen. Op een foto of echo kun je de endo-haarden niet zien!
     
  4. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Ik heb ook endometriose. Wel lang vage klachten gehad, maar nooit ondragelijke pijn. Tot ik een keer met een gedraaide eierstok bij de huisartsenpost zat. Later endometriose gevonden, geopereerd aan mijn eierstok en meteen met IVF beginnen, omdat tijdens de operatie leek alsof mijn eileiders dicht zaten. Ook veel onrust in mijn buikwand en een haard in de darmwand. Dat verklaard de verstoppingen.

    Toch spontaan zwanger geworden en nu geen anticonceptie, maar weinig klachten. Ja, net rond mijn menstruatie wel, maar met een ibu goed te doen.

    Voor de moeilijke stoelgang doen van die vezelzakjes van de huisarts wonderen. Ik heb jaren de pil geslikt en daarna 2x een spiraal en als ik hopelijk nog eens zwanger mag worden, ga ik daarna weer een spiraal nemen. Zonder cyclus, kan het niet echt erger worden!

    Ondanks veel en heftige haarden, dus relatief weinig klachten in het dagelijkse leven (zwanger worden buiten bekijk). Het is fijn om een verklaring te hebben voor vage klachten. Hopelijk helpt een diagnose jou ook om er beter mee te kunnen leven. Er zijn speciale endo-dieeten, maar die heb ik nooit gedaan.
     
  5. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.620
    1.081
    113
    Vrouw
    Hoi,

    Ik heb ook endometriose. Tijdens een laparoscopie gezien, op mijn blaas. Konden ze niks aan doen, te risicovolle plaats.
    Zwanger worden heeft bij ons 2 jaar geduurd, maar betwijfel of de endo daarin een rol gespeeld heeft.

    Ik slikte eerst de pil altijd door (nooit een stopweek) en heb sinds kort de prikpil. Ook nooit meer ongesteld. Echt zo fijn!!
     
  6. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.349
    3.638
    113
    Vrouw
    Hier ook endometriose. De mirenaspiraal heb ik begin maart laten plaatsen op advies van de gynaecoloog. Schijnt ook erg goed te werken. Heb de eerste weken veel bloedverlies gehad maar nu gaat het goed. We gaan zien hoe het verder gaat, heb hem dus nog niet erg lang.
     

Deel Deze Pagina