Positieve verhalen over de pil?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Zonnebloem1987, 16 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem1987

    Zonnebloem1987 Fanatiek lid

    9 jan 2009
    1.327
    21
    38
    Begin juli ben ik bevallen van een prachtig meisje.
    Voor de zwangerschap heb ik veel te maken gehad met een angststoornis en depressie.
    Dit speelt nu al 8 jaar op en af.
    In de zwangerschap, en dan vooral de laatste 20 weken heb ik er nagenoeg geen last van.
    Ik voel me normaal, met normale ups en downs.
    Bij een vorige zwangerschap was dit net zo.
    Antidepressiva ben ik door blijven slikken.
    Nu dag 4 begon de ellende weer.
    De angststoornis is terug.
    Steeds meer heb ik 't idee dat dit aan hormonen ligt.
    Morgen heb ik een telefonisch consult met de huisarts, en verwacht dat ze de AD weer op wil hogen.
    Dit is echter al zo vaak gedaan, en helpt maar van korte duur.
    Wie heeft er ervaring met de pil slikken, en daardoor stabieler worden?
    Ik heb de pil nooit echt een kans gegeven, bang dat ik er niet tegen kon.
    Ik wil zo graag weer genieten, of normaal zijn.
     
  2. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    #2 momwithcamera, 16 jul 2019
    Laatst bewerkt: 16 jul 2019
    Ik heb geen positieve ervaring. Kort na het starten met de pil (na een pauze van 10 jaar ivm somberheidsklachten) merkte ik een grote verslechtering. Ik werd heel neerslachtig/onstabiel, en mn libido verdween compleet. Ik ben 2 maanden geleden weer gestopt en voel me een stuk beter. Voor mij geen hormonale anticonceptie meer

    Ben je al eens behandeld voor je angststoornis? Je kunt de pil proberen natuurlijk, maar houd jezelf wel goed in de gaten.
     
  3. Riverr

    Riverr Fanatiek lid

    27 aug 2012
    2.006
    156
    63
    Ik slikte cerazette (is een pil zonder oestrogeen) omdat ik van eisprong tot menstruatie altijd vreselijk was. Vreselijke huilbuien, somber, etc, etc.
    Ik wilde na mijn zwangerschap niet meer aan de pil maar vanwege die sombere toestand in de luteale fase ben ik toch aan de pil gegaan. Eerst de ‘gewone’, nou toen werd t nog veel erger. Heel veel ups en downs en bijna de gehele cyclus. Ik voelde de hormonen gewoon gieren.

    Na een tijdje weer gestopt en uiteindelijk dus in overleg met de huisarts aan de cerazette gegaan. Dat werkte super. Binnen een maand van alle klachten af, veel stabieler.

    Ben nu sinds december weer pilvrij vanwege de wens voor een tweede en tot nu toe gaat het goed zonder pil. Af en toe stemmingswisselingen en de ene cyclus meer dan de andere maar al met al komt t geeneens in de buurt van hoe het toen was.. het zit nu binnen het normale vind ik zelf en ik blijf er ook niet in hangen.
     
    momwithcamera vindt dit leuk.
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.041
    113
    Vrouw
    Ik heb vroeg last van pms en hoewel ik meer migraine kreeg van de pil, was dat nog beter te doen dan een week mij zo voelen alsof ik tegen ongesteldheid aan hing incl moeheid, down gevoel, migraine etc.

    De pil maakte mij wel wat vlakker maar vond dat nog prettiger dan ineens in zo'n dip komen.
     
  5. roever

    roever Niet meer actief

    Juist vd pil kun je ook stemmingsverschillen krijgen dacht ik...
    Proberen kan natuurlijk altijd... maar zou misschien eerst andere dingen uit proberen?
    Lastig en vervelend zeg!
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ik heb wel positieve ervaringen, maar die pil is uit de handel genomen. Tot nu toe geen alternatief kunnen vinden eerlijk gezegd.
     
  7. Zonnebloem1987

    Zonnebloem1987 Fanatiek lid

    9 jan 2009
    1.327
    21
    38
    Ik zou niet meer weten wat ik nog meer kan proberen.
     
  8. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.330
    113
    Vrouw
    Ik heb veeeel verschillende pillen gehad, meeste kreeg ik doorbraakbloedingen van, van 1 werd ik heel erg agressief zo erg dat me omgeving vroeg of ik ajb een andere pil kon nemen haha... op gegeven moment een pil gehad wat wel oke was... maad Ik voel me nu zwanger zelfs beter dan met de pil... ik weet ook niet wat ik ga doen als de kleine er is.
     
  9. roever

    roever Niet meer actief


    Hmmm vervelend zeg :(
    Ik denk dat de meeste vrouwen met humeurschommelingen leven en geregeld depressieve gevoelens ervaren..
    Zelf ben ik er ook zeer gevoelig voor helaas!

    Wat ik doe is proberen mijn eigen privéleven zelf op de rit te krijgen... en dat valt nog niet mee...
    Maar probeer allereerst eens wat “egoïstischer” te worden als in... vaker nee zeggen op kleine dingetjes die je niet fijn vind.
    Weet niet hoe je met werk zit, maar misschien idee om een jaar vrij te nemen of zelfs ontslag?
    Enge keuzes maken, maar kunnen je uiteindelijk wel n ander gevoel geven. Leef je leven zoals jij zou willen... :)
     
    Maslov vindt dit leuk.
  10. Jazziepooh

    Jazziepooh Niet meer actief

    Ik heb al jaren helaas last van depressies en merk dat het met de pil juist erger wordt. Heb ook de implanon geprobeerd, maar helaas hetzelfde effect. Daarom ga ik nu voor een koper spiraal. Dus als antwoord op je vraag, nee ik denk niet dat de pil daartegen werkt.
     
  11. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113
    Is er nooit gedacht om een ander soort AD te proberen. Met steeds maar ophogen terwijl het weinig doet heb ik zelf slechte ervaringen.

    Heeft de huisarts de ad voorgeschreven of een psychiater? Misschien eens een consult aanvragen.
    Er zijn zoveel verschillende Ad waarvan verschillende ook helpen bij een angststoornis.
     
    roever vindt dit leuk.
  12. Miaauw

    Miaauw Niet meer actief

    Dit idd.
    Als je echt met medicatie alleen iets wil zou ik eens naar een psychiater gaan ipv door de huisarts voor laten schrijven. Misschien een ander soort medicatie of andere ad die beter bij je past. Psychiaters weten echt veel meer van dit soort medicatie. Grote kans dat er een combi van medicatie en therapie wordt aangeboden (vaak bij angsten)
     
  13. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ben je al eens in therapie geweest voor je klachten?
     
  14. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.739
    441
    83
    Waarschijnlijk ben ik 1 van de weinigen die zich dus inderdaad beter voelt met pil. Ik word er stabieler van, hoger libido en ik val er van af (blijf beter op gewicht).
    Wel heb ik gemerkt dat het bij mij erg verschilt per merk. Ooit een ander merk meegekregen van de apotheek, en achteraf reageerde ik daar dus heel slecht op. Ik slik nu de 0,10/0,20 van Sandoz.
     
  15. Zonnebloem1987

    Zonnebloem1987 Fanatiek lid

    9 jan 2009
    1.327
    21
    38
    Dit heb ik nog nooit aangedurfd. Misschien moet ik het nu toch overwegen.
     
  16. Zonnebloem1987

    Zonnebloem1987 Fanatiek lid

    9 jan 2009
    1.327
    21
    38
    Ik ben al 8 jaar in therapie inmiddels.
    EMDR, Cognitieve gedragstherapie en nog een paar moeilijke namen.
     
  17. Zonnebloem1987

    Zonnebloem1987 Fanatiek lid

    9 jan 2009
    1.327
    21
    38
    Maaaaar... De grote vraag. Waarom heb ik er in de zwangerschap geen last van? Vooral de laatste pakweg 15 weken. Heeeeeerlijk.
     
  18. RachelleNM

    RachelleNM Fanatiek lid

    19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Waarschijnlijk door hormonen. Ik heb het juist precies andersom. Mijn zwangerschappen zijn ook geen pretje (ook niet voor m'n vriend).
     
  19. Zonnebloem1987

    Zonnebloem1987 Fanatiek lid

    9 jan 2009
    1.327
    21
    38
    Zou er dan niet een medicijn bestaan met soort zwangerschapshormonen? Mijn huisarts lacht me uit voor m'n gevoel. Is toch niet zo'n rare vraag?
     
  20. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.196
    1.659
    113
    Leiden
    Ik ben er zelf niet zo in thuis, maar ik las laatst wel in een boek (De Gelukspiramide) dat veel van je 'geluksstofjes', zoals melatonine, serotonine etc minder makkelijk worden aangemaakt na je 35/40e. Je zou je daar in kunnen gaan verdiepen en kijken wat supplementen voor je kunnen doen.
     

Deel Deze Pagina