Potjes geven aan dreumes die alleen zelf wil eten

Discussie in 'Voeding' gestart door Jessmin, 9 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Hai allemaal,

Mijn dochter van anderhalf wil sinds een week écht niet meer gevoerd worden. Op zich gaat het zelf eten nu redelijk als ik haar 'fingerfood' aanbied, kleine blokjes van alles dat ze dan met haar vingers pakt en in z'n geheel in haar mondje stopt. Maar hoe laat je een dreumes die alleen nog zelf wil eten een prakje eten? Met de hand werkt dat natuurlijk niet zo goed, en al helemaal niet de prakjes die in Olvarit-potjes zitten, want die zijn nog wateriger. Soms moet ik alleen wel een potje geven, dus dan doe ik het in een kommetje met een lepel. Maar een lepel vindt ze teveel gedoe na twee happen te kliederen, dus dan wordt ze boos en duwt het bord weg. Met als gevolg dat ze nu zo gauw ze een kommetje met een lepel erin ziet, het meteen wegduwt. Zo kan ik dus eigenlijk alleen nog maar zorgen dat ze goed eet als ik zelf kook, wat gewoon niet altijd mogelijk is.

Iemand anders ervaring met een dreumes die wel zelf soms een potje naar binnenwerkt? Hoe pak je dit het beste aan?

2. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Waarom geef je dan nog een potje??
    Misschien kun je het potje minder waterig maken door er een aardappel door heen te doen? Hier eet ons zoontje redelijk zelf met een potje. Beetje "prak"aan zn lepel plakken en dan blijft het redelijk goed hangen als hij zn lepel al dan niet ondersteboven richting zn mond brengt.

Ik heb juist een beetje het tegenover gestelde probleem. Ons zoontje eet potjes wel goed, maar vers gemaakt in stukken/ fingerfood eet en sabbelt ie wel aan maar krijgt zo veel te weinig binnen, waardoor ik maar weer een potje pak!

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Een aardappeltje schillen en wat broccoli koken, kost echt niet veel tijd. Je moet toch ook koken voor jezelf?

4. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Dat doe ik ook. Ik schil een aardappel en dan wat (diepvries)groente erbij in hetzelfde (kleine) pannetje. Als je de aardappel klein snijdt, is het met ongeveer tien minuten klaar/gaar.

5. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    als je een keer wel kookt zou ik wat extra maken en dat invriezen zodat je kind dat kan opeten als je geen tijd hebt om te koken.
    Zo hoef je dus geen potjes te geven.

6. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Soms ben ik precies met etenstijd thuis en dan wil ik dat zij meteen kan eten (dus niet nog half uur broccoli en aardappel koken). Dan eten mijn man en ik als zij op bed ligt een pizza. Dat idee. Dus vandaar mijn vraag :)

7. zogelukkig

Moet je dochter dan op tijd naar bed omdat ze de volgende dag weer op tijd eruit moet ofzo?
    Hier eten we altijd met z'n allen aan tafel; heerlijk uurtje family-time!

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou een kind dat al zo goed zelf kan eten niet meer lastig vallen met potjes hoor.

Je kunt er toch voor zorgen dat je in de diepvries een paar zakken diepvriesgroente, van die losgevroren van bijvoorbeeld bonduelle, hebt?
    Daar haal je gewoon een paar stukjes groente (wortel, bloemkool, broccoli etc.) uit, die zijn binnen een paar minuten in pannetje of magnetron gaar.
    Of je legt het in de ochtend al vast klaar in de koelkast als je weet dat je die dag laat thuisbent.
    Of je geeft op zo'n dag gewoon in de avond een boterham aan haar en laat haar eerder op de dag bij degene die dan voor haar zorgt groente eten.

9. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Nou... goed eten is een groot woord. Ze wil gewoon niet meer gevoerd worden, maar zelf eten kan ze maar max 10 minuten, dan wordt ze ongedurig en gaat ermee lopen klieren en om zich heen wijzen en roepen UIT UIT UIT!! Omdat ze dus niet meer wil zitten. Krijgt amper wat binnen, maar ik probeer het los te laten ;)

10. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    ik zou dan idd op een andere dag wat meer maken en dat in de diepvries leggen en de stukjes opwarmen voor haar. Finn at op die leeftijd ook echt geen prakjes meer. (heel fijn als je een keer stamppot maakt :) ) Zo hebben wij de dagen dat ik avonddienst had ook op kunnen lossen.

11. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Voor die situaties zet ik 's morgens al een klein pannetje klaar met daarin een geschilde en in kleine stukjes gesneden aardappel. Als ik thuis kom doe ik eerst wat diepvriesgroente in de pan (dus voor ik mijn jas uitdoe) en vlug het gas aan. Tegen de tijd dat we de jassen uit hebben en ik wat drinken voor de kinderen heb gepakt, is het eten voor de jongste zo'n beetje wel klaar. Is echt geen half uur werk, binnen tien minuten is het gaar als je het klein genoeg snijdt (de aardappel dan he?). Maar restjes van het avondeten in kleine porties verdelen en dat dan warm maken kan natuurlijk ook, is ook snel klaar.

12. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    mijn zoontje wil ook al een tijdje niet meer gevoerd worden en eet nu ook met zijn handen.
    hij krijgt ook veel te weinig binnen, maar ik hoop dat hij ooit meer gaat eten of snel met een lepel/vork leert eten.

maar, meneer is dol op potjes... en als ie die een krijgt dat vindt ie het ineens geen probleem meer als ik hem met een lepeltje voer ;).

ik geef soms ook nog een potje. als ik in de file sta, zoontje op kdv heb opgehaald, is het minimaal 18.15 dat ik thuis ben.
    als ik dan nog ga koken (hoe simpel ook), is het 18.30 voor hij eet. hij is dan vaak al doodmoe en wil niets meer eten. dat wil ik hem niet aandoen.

13. zogelukkig

Hoe lang duurt het opwarmen van zo'n potje dan?:(

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    30-60 seconde in de magnetron (althans, dat zegt mijn moeder altijd :p).

15. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    omg, je snapt toch ook wel het verschil tussen 1 minuut en minimaal 15 minuten ;)

16. zogelukkig

Nee, want dat is voor mij allebei kort.
    Ik sta dagelijks meer dan een uur in de keuken, koken is een hobby en gezond eten vind ik belangrijk.
    Bovendien wist ik echt niet hoe lang het opwarmen van een potje duurt. Ik dacht dat dat ivm de hitteverdeling niet in de magnetron mocht, maar moest in het bad van marie en dan ben je ook een kwartier verder.

17. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    kijk dat is het verschil! jij snapt dit daarom totaal niet.
    ik haat koken, maar sinds zoontje er is doe ik vreselijk mijn best om elke dag een verse gevarieerde maaltijd op tafel te zetten. en op vrije dagen lukt dit prima, maar op werkdagen blijft het worstelen.
    en zoals ik al zei geef ik dus een potje als ik in de file sta en dus onverwacht laat ben.
    als ik verwacht laat ben, heb ik die ochtend al een bakje verse groente uit de diepvries gehaald.

op het potje staat trouwens dat je het gewoon in de magnetron kunt doen.

18. zogelukkig

O, dat wist ik niet.
    Als je naast me had gewoond, had ik voor je gekookt, serieus.
    Op gegeven moment kan je natuurlijk geen potje meer geven, dan moet je ook iets anders verzinnen. In het weekend vers koken en invriezen ofzo.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maar 10 minuten is LANG!
    Wat knap dat je kind al zo lang kan zitten aan zijn eten zeg!

Ennieweej, hoe makkelijk een potje nuken ook is, je kind wil het toch niet eten, dus waarom zou je het nog proberen?
    Gare ingevroren stukjes zappen gaat vrijwel even snel.
    En een boterham ook.

20. zogelukkig

Dat noem ik echt kort! Wij zitten 's middags 3 kwartier aan tafel en 's avonds een uur. En ventje peuzelt er al die tijd heerlijk op los. Eten is hier meer dan voedsel naar binnen werken.

Deel Deze Pagina