Praktische tips badbevalling (thuis)

Discussie in 'De bevalling' gestart door suzies, 11 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suzies

    suzies Bekend lid

    8 jun 2015
    545
    148
    43
    Wie heeft er ervaring met een badbevalling thuis en kan ons wat praktische tips geven waar we misschien niet aan denken van te voren.

    Ik hoorde al in de intake van de kraamzorg dat ze die niet schoonmaken en opruimen. En dat mijn man dat dan moet doen.
     
  2. Hippie89

    Hippie89 Actief lid

    15 okt 2016
    392
    514
    93
    Vrouw
    Ik ben van mijn eerste thuis in bad bevallen. Onze kraamverzorgende heeft mijn man gewoon geholpen met opruimen van het bad. Ik heb daar niets van mee gekregen haha.

    Tips:
    Zet het bad van tevoren al eens op om te oefenen en om te testen hoe lang het vullen duurt.
    Zorg voor een nieuwe waterslang voor het vullen van het bad (ivm hygiëne).
    Zorg voor veeeeel handdoeken in de buurt en een fijne badjas.
    Voor de afwisseling en voor erna is het fijn als er een bed of bank in de buurt is.

    Ik vond het bad heel fijn tijdens mijn bevalling! Veel succes!
     
  3. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Valt erg mee hoor, het opzetten en opruimen van zo'n bad. Wel van tevoren een keertje oefenen.

    En wat ik een handige tip vond: bedenk waar je m neerzet.
    Wij hadden hem in de babykamer gezet en dat was super handig! Wiegje stond namelijk toch op onze slaapkamer, commode hadden we even in de hoek geschoven. Het was vooral fijn dat het bad op dezelfde verdieping als de douche en onze slaapkamer was, dus kon gemakkelijk wisselen tussen bad/bed/douche maar juist niet IN onze slaapkamer want dan hadden we het na de bevalling veel sneller moeten opruimen. Nu hebben we het gewoon tot de volgende dag laten staan, waarna mijn man het samen met de kraamzorg heeft opgeruimd. En ik lag in mijn schone slaapkamer niet tegen dat bad aan te kijken.

    Verder inderdaad veel handdoeken bij de hand, evt een krukje om erin te stappen. Een afdekhoes om de warmte van het water vast te houden (als het al gevuld is maar je er niet in zit) hadden wij niet maar was wel praktisch geweest. Ik ben tussendoor 2 uurtjes eruit geweest en toen ik er weer in wilde was het eigenlijk net teveel afgekoeld, maar voor opnieuw warm water erbij was geen tijd (had al persdrang). Uiteindelijk in iets te fris bad bevallen, had ik niet door op dat moment maar voor de baby was het beter als we er daarna niet meer te lang in bleven. Zo'n hoes was dus wel ideaal geweest, die kun je er extra bij bestellen.
     
  4. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Oh hier heeft de kraamzorg gewoon geholpen met opruimen hoor.
    Maar goed.
    Ik ben misschien niet helemaal representatief want ik ben alleen bij nr 3 en 4 thuis bevallen in een echt bevalbad. En dan gaat het vaak vrij vlot en hoef/wil je dus niet meerdere keren erin en eruit zeg maar.
    Tip: begin tijdens de bevalling op tijd met het opzetten/vullen van het bad. Het duurt ongeveer een kwartier voor het opzetten en dan nog ongeveer 3 kwartier tot het helemaal gevuld is. Ik heb bij nr 3 zeg maar 5 min in een half gevuld bad gezeten voordat ze geboren werd. :oops:
    Bij nr 4 heb ik er van geleerd en kon ik er nog een klein uurtje inzitten :D
    Ik had hem in de woonkamer staan overigens, de andere (slaap)kamers waren te klein.
    Dan moet je daarna nog wel een trap op naar je slaapkamer meestal. Nu was dat voor mij geen probleem, maar als je bekkenklachten oid hebt is een bed in dezelfde ruimte/verdieping wel een fijn idee.
    En misschien naast handdoeken ook een extra badjas. Ik wilde toen ik uit bad kwam alleen even een badjes om me heen hebben, het ‘schuren’ van de handdoek kon ik op dat moment niet verdragen op mijn huid. Maar ja, zo wordt ie wel nat.;) Het is fijn als je dan nog ergens een droog exemplaar hebt. Maar geen must natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina