Pre eclampsie en tweede zwangerschap?

Discussie in 'De bevalling' gestart door MamavanNisa, 1 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanNisa

    MamavanNisa Nieuw lid

    1 sep 2021
    1
    0
    1
    Vrouw
    Hallo allemaal. Ik ben nieuw op dit forum en zou graag mijn verhaal kwijt willen.

    Na 2 jaar proberen zwanger te geraken zijn we in de medische molen belandt. Al snel werd duidelijk dat mijn man slecht zaad had. We hebben alles eens op een rijtje gezet en een half jaar later met ivf/icsi gestart.

    Gelukkig zwanger geworden van ons eerste wondertje via icsi. Ik genoot zo van mijn zwangerschap maar al snel (bij 22 weken) begon ik veel vocht vast te houden. Ik dacht dat het er wel bij hoorde dus maakte me niet veel zorgen. Pas later kreeg ik last van zwarte vlekjes voor m’n ogen, pijn in m’n bovenbuik, hoofdpijn enzo verder. Afspraak gemaakt bij m’n gyn en moest zo snel mogelijk opgenomen worden. Alles ging zo snel, ik zat continu aan de monitor, kreeg magnesium en bloedverdunners. Mijn bloeddruk bleef ook heel hoog. Ik ben uiteindelijk bevallen op 28 weken van een prematuur dochtertje door een spoed keizersnede. Nu zijn we 3 jaar verder en willen graag een broertje of zusje maar ben zo bang! Bang om weer hetzelfde mee te maken en om weer maanden in de neonatologie te zitten afwachten. De dokter zei dat de kans bij een tweede zwangerschap kleiner is.. heeft iemand hier ervaring mee?
     
  2. Neilia

    Neilia Niet meer actief

  3. wondertjes1992

    wondertjes1992 Fanatiek lid

    3 feb 2012
    1.595
    477
    83
    Vrouw
    Vorige zwangerschap had ik ook pré eclampsie. Nu hebben ze me medicatie gegeven. Ben tot nu toe ³²w er goed mee. Bloeddruk prima ,geen klachten. Elke keer controle is weer spannend,maar elke die voorbijgaat is weer een stap verder.
     
  4. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik heb bij mijn oudste dochter pre-eclampsie/hellp gehad. Vanaf 20 weken een stijgende bloeddruk en met 35 weken ingeleid. Je hoort inderdaad vaak dat bij een tweede zwangerschap het pas later opspeelt. Bij mijn tweede dochter steeg mijn bloeddruk weer en ben ik met 38 weken ingeleid om te voorkomen dat ik weer PE zou ontwikkelen.

    Deze zwangerschap slik ik Ascal en dat wordt geadviseerd bij mensen die eerder PE hebben meegemaakt. Wellicht kun je contact opnemen met de gynaecoloog om te vragen hoe hun beleid hierin is?
     
  5. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.509
    3.197
    113
    Vrouw
    Misschien heb je je antwoord al gevonden maar wat je zou kunnen doen is een adviesgesprek aanvragen bij de gyn. Die kan je alles uitleggen en eventueel alvast een plan voorstellen mocht het zover zijn.
    Dit is ook iets wat wij gaan doen mochten we weer voor een tweede willen gaan en dit hebben ze ons in het zieke huis ook verteld. Dat zo'n gesprek een mogelijkheid is.
     
  6. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.682
    567
    113
    Gelderland
    Hier ook bij de eerste zwangerschap gehad en 1,5 jaar later bij de tweede juist een lage bloeddruk. Zo laag dat ik soms zelfs duizelig was.
     
  7. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Hier ook in mijn eerste zwangerschap HELLP gehad. Dat komt voor in mijn familie dus ik had al een adviesgesprek met de gynaecoloog vooraf gehad. Dit raad ik je ook aan. Ik werd vervolgens in een hoog risico poli gezet. Niet gezellig qua zwangerschap, maar wel heel goed in de gaten gehouden. Ik moest Ascal slikken en later bloeddruk verlagers, net veel kunst en vliegwerk is mijn dochter tot 33 weken blijven zitten.

    Mijn volgende zwangerschap heb ik lichte PE gehad en toen is hij met 39 weken gehaald.

    En mijn derde is met 39 weken gepland gehaald, geen PE.

    Dus, ga naar de gynaecoloog voor advies. En het is echt zo, bij de tweede (van dezelfde partner, dat dan wel weer) is het risico een stuk lager.
     

Deel Deze Pagina