Pre-pubers en voorlichting

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door maisy, 19 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maisy

    maisy Fanatiek lid

    12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Heyyy dames met pubers of pre pubers, ik heb het boek "Het Puberboek" van Sanderijn van der Doef aangeschaft voor mijn bijna 10 jarige dochter, zij loopt de laatste tijd met hele lange tenen door het huis, echt een pre puber teken dus, maar is nog wel heel verlegen, toch wel stiekem nieuwschierig naar al die puber dingen hoor. Nu is dus de tijd aangebroken, vind ik, om voorzichtig met wat voorlichting te beginnen en praatjes over gevoelens etc.
    Hoe hebben jullie dat gedaan en heeft een boek erbij geholpen om het wat toegankelijker en duidelijker te maken? Kvind t nogal "eng" eigenlijk, zal ze niet straks denken, waar heeft dat mens t nu weer over zeg, moet dit nou :rolleyes:
     
  2. maisy

    maisy Fanatiek lid

    12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Nou zeg, licht niemand hun kinderen meer voor ofzo ? :p
     
  3. Renate28

    Renate28 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Hoi Maisy,

    ik sta voor de klas met dames en heren van die leeftijd. Mijn ervaring is dat ze het supergenant vinden om daar over te praten. Vooral met hun ouders.

    Wat heel goed is, is dat je een boek hebt aangeschaft. Als dat een boek is waarvan jij vind dat ze het helemaal mag lezen en doornemen, zou ik zeggen...laat het gewoon eens 'per ongeluk' ergens slingeren zodat ze erin kan neuzen.

    Op veel scholen wordt ook aan voorlichting gedaan. Je zou eens kunnen vragen aan de leerkracht van je dochter hoe het daar op school is geregeld.
    Sowieso wordt het op het voortgezet onderwijs behandeld, maar zoals je zelf al aangeeft, beginnen veel kinderen al veel eerder met puberen.

    Goed van je dat je daarom je kind voor wilt lichten. Maar probeer het er niet te dik bovenop te leggen, dan rent ze misschien wel kokhalzend weg, hahaha!
    Begin eens met iets kleins als je het wilt bespreken. Bijvoorbeeld wat er met haar lijf(je) allemaal gebeurd of gaat gebeuren. Da's lekker concreet en heeft (nog) niets met sex etc. te maken.
     
  4. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    School gaat soms ook wel ver hoor met voorlichting. In een klas met 9-jarige al over stijve piemel van papa in de plasser van mama. Vind ik persoonlijk niet nodig. Je merkt toch wel aan de vragen van je kind waar het aan toe is? Lekker kind laten zijn hoor. En met zo'n boek werkt volgens mij super. Heeft ze in ieder geval de informatie en geeft een opening voor een wat spontaner gesprek.
     
  5. maisy

    maisy Fanatiek lid

    12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Thnx Renate, ik heb uiteindelijk het pakketje met boek aan haar gegeven en gezegd dat ik een leuk boek voor haar heb, ze heeft zich ermee teruggetrokken in haar kamer en heeft het binnen 3 dagen helemaal uitgelezen!
    Ik zie haar er nu af en toe nog in neuzen weer btw, het was dus echt een succes!
    Ik heb haar verder gewoon gevraagd of het een leuk boek was en of er ook inetressante dingen in stonden en ze zei ja :p Ze komt vanzelf wel met meer vragen ga ik van uit, want ik heb haar gezegd als ze iets niet snapte nog dat ze dan maar moest komen.
    Wat ik wel grappig vond is dat ze als enige over het boek zei : hey mam, hier staat dat in sigaretten zoveel duizenden chemicalien zit, als mensen dat weten snap ik niet dat ze nog roken hoor :) de schat :D
     
  6. maisy

    maisy Fanatiek lid

    12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Ik zal idd ook eens vragen aan haar juf of zij dat al op hun agenda hebben staan en wat er dan zoal besproken wordt.

    Beetje off topic maar wel heeeel grappig :p : Mijn dochter van 5 zei tegen mijn broertje, jij hebt een snor, zegt hij ja jij ook, (ze is een halfbloedje en heeft een beetje haartjes idd :p ) Zegt ze, mama heeft ook een snor bij haar plassertje whehehe :)
    (manier van redeneren in het hoofd van een kind met pdd he, haar op je lijf is dus dan allemaal maar een snor :p )
     
  7. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    hihihhi heb ik dan een gemakkelijke dochter(13) en zoon(14) ? wij bepraten hier alles , dus ook over gevoelens en sex.

    dit gebeurd zelfs wel eens onder het eten :)
    nee mijn kids zijn daar erg vrij in
    komt ook ongedwongen en terloops van hejjj mam ..... lol

    ben altijd erg vrij geweest op gebied van bloot door huis lopen enzo
    douche zonder de deur op slot :)

    ben blij dat als ze vragen hebben ze er ook mee aankomen

    en nee heb er geen boekje bij gebruikt wel over hoe een kindje gemaakt wordt maar toen waren ze 6 en 7 jaar oud ;)

    sterkte met je pre-puber meis

    heb echter wel een ander probleem :) maar open ik even zelf een topic over wil niet door jouw topic heen gaan
     
  8. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    whahaha en wat zei haar oom toen? hihihi
     
  9. maisy

    maisy Fanatiek lid

    12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Ja zo 1 ben ik ook Deb, ik ben ook heel open, Iris is alleen een heel in zichzelf lief, stil meisje.. beetje moeilijk te peilen soms. de anderen hebben al vaker het over hun lijf als Iris.
     
  10. maisy

    maisy Fanatiek lid

    12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    @natasja, haha hij is 23 en moest heel schaapachtig lachen, wist zich niet zo goed een houding te geven ghahaha, ik bedoel ehh ja ik ben zijn zus heh :p volgensmij als hij mijn bevallingsbed in de woonkamer ziet staan krijgt ie al rillingen hihi :p
     
  11. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    dan komt het vast goed maisy , ze komt er vanzelf mee en als de rest al lekker makkelijk praat hierover dan schuift ze op een gegeven moment toch haar schaamte opzij want nieuwsgierigheid wint het dan toch :)
     
  12. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    hihihihihihi vind het wel een goede van der hihihi

    (wilde nog zeggen.. lekker aso je snor laten staan :D )
     
  13. maisy

    maisy Fanatiek lid

    12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Dat is zo Deb, ach ik maak me ook geen zorgen over haar hoor, het viel me gewoon op dat ze wel wat puberiger werd al (snel op haar teentjes getrapt enz.) en ik vind VOORlichten toch nog altijd beter als NAlichten he, het kan ineens heel snel gaan en nu weet ze wat er gaat komen ongeveer. Ik vind het enger als zij haha, mijn kleine meisje :( snik..
     
  14. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    eehhhhh natas :) je zit in de verkeerde topic hahaha aso topic is 3 bladzijdes verderop :)
     
  15. maisy

    maisy Fanatiek lid

    12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Pfff ja kane r nu eeeeeecht niet meer bij hoor Natasja, heb vanmorgen nog een zielige poging gewaagd, maar ik d8 ach die verloskundige bekijkt t ook maar, ze heeft vast erger gezien :p
     
  16. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    duh! ik ben gewoon aso om hier ook in te reageren! je bent aso of je bent het niet..
     
  17. maisy

    maisy Fanatiek lid

    12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Rasechte aso he :p
     
  18. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    ik merk het :)

    nah welkom dan maar Natas bij de echte ASO's hahahaha
     
  19. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    hahahah ik moest gewoon wat zeggen over die snor down-under hahahah
     
  20. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    hahahaha mutsssssssssssssssss :)

    het had een snor een grote snor het had een hele, hel, hele grote snor lalaalalalalalalaaaaaaaaaaaa
     

Deel Deze Pagina