prematuur 25+5 weken geboren.

Discussie in 'Prematuur' gestart door Wiskagirl, 7 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wiskagirl

    Wiskagirl Bekend lid

    6 okt 2011
    718
    0
    16
    Roosendaal
    hallo (aanstaande) moeders.

    ik volg al een tijdje dit forum maar ben eigenlijk nog niks tegen gekomen wat ik graag tegen wou komen verhalen over zulke extreme prematuren dus wil ik toch mn verhaal kwijt.

    ik ben op 30 april bevallen van een pracht zoon na een zwangerschap van 25+5 weken.
    ik had al vanaf 16 weken dagelijks frequent harde buiken. maar volgens de verloskundige kon het geen kwaad.
    tot dat ik precies 25 weken was verloor ik vocht waardoor de paniek al heel hoog schoot, de verloskundige was geweest en had zo`n test gedaan en constanteerde dat het vruchtwater was. dus hup naar het ziekenhuis waarna ik afgewimpeld werd in het ziekenhuis dat het geen vruchtwater was en dat ik me niet zo moest aanstellen.
    en toen begon het ik was nog geen uurtje thuis en kon al weer terug de harde buiken kwamen om de 4 min en dit werd ook doormiddel van ctg geconstanteerd. dus ja hoor ik kon meteen blijven meteen aan hoge dosis weeenremmers gezet maar dit mocht niet baten 2 dagen later toen ik mn laatste dosis weeenremmers kreeg braken mn vliezen een kwartier later.
    ik lag in het amphia ziekenhuis te breda en helaas konden ze me hier niet houden dus werd ik per ambu naar het sophia gebracht.
    nog een keer weeenremmers gehad en longrijpingsprikken gehad is toch maandag der op (werd vrijdag gebracht naar t sophia) mn zoon geboren.
    de bevalling was kort en duurde maar 10 min om ontsluiting te krijgen en te persen.
    daar was hij helemaal volmaakt en echt een klein mensje hij huilde zachtjes wat wel een goed teken was.
    hij werd niet gemeten ivm de heupjes maar hij woog 800 gram precies.
    ik heb hem niet mogen vasthouden en hij werd meteen weggehaald.
    de eerste keer dat ik hem zag toen hij in zn couveuse lag en naar de ic ging.
    ik heb zelf nog een week in het ziekenhuis gelegen want ik had een zware baarmoeder ontsteking wat blijkbaar ook de reden was dat ie daarom zo vroeg gekomen was.
    ik kolfde om de 3 uur en probeerde er zoveel mogelijk voor hem te zijn.
    tot dat ik naar huis toe mocht. nou ik zal je zeggen iedere moeder herkent dat maar wat een rot gevoel om je kind achter te moeten laten hij is zo klein en kwetsbaar en je wilt hem beschermen maar je kan het gewoon niet. je bent zo machteloos!.

    ondertussen zijn we na ups en downs 5 weken en 3 dagen verder.
    ons ventje heeft al veel te verduren gehad.
    open ductus operatie, streptokokken infectie, beademing, maar gelukkig heeft hij het allemaal doorstaan.

    hij groeit hard en weegt nu bijna 1400 gram en hij is nu 31+1 week.
    hij is van de nicu af en ligt sinds gisteren op de high care. maar overplaatsing naar de high care in breda mag ie nog niet.
    dit door de reden omdat ie nu nog aan de cpap ligt maar hij komt niet van de slagen af hij krijgt 40 slagen per minuut. dus 40 pufjes van de machine om hem te helpen.waarom hij het niet alleen kan weten de artsen ook niet.
    het is nu 2 weken geleden dat ie geopereerd is aan zn ductus en ze zijn bang dat ie door de beademing en open ductus longschade heeft opgelopen.

    de dagen duren lang op het moment want we kunnen niet wachten tot ie naar breda mag.
    helaas mag ie niet eerder zolang ie aan de slagen ligt.
    de arsten kunnen ook geen duidelijke reden geven waarom ie de slagen nog nodig heeft want hij heeft de leeftijd dat hij het zelf kan zonder extra slagen van de machine,
    het kan vermoeidheid zijn, infectie of toch de longschade maar dit laat hij niet zien hij is veel wakker en maakt geen vermoeide of zieke indruk.
    de artsen weten het niet meer en nu is het afwachten.


    sorry voor het beetje verwarrende verhaal maar er zit zoveel in mn hoofd en ik probeer een lang verhaal kort te krijgen.

    groetjes
     
  2. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    Meid wat een verhaal.. wat een onzekerheid. Ik hoop dat hij snel van de slangen af kan en goed aansterkt! en over zo"n 8 weken lekker mee naar huis mag..
     
  3. Wiskagirl

    Wiskagirl Bekend lid

    6 okt 2011
    718
    0
    16
    Roosendaal
    ja ik hoop het echt ook!. maar vooral dat ie snel naar breda mag dat maar eens eerst dat zou al een grote stap zijn!. dan is ie gelukkig maar een kwartier van huis af ipv een uur!.
     
  4. Moeder van Rick

    Moeder van Rick Actief lid

    23 jan 2012
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien wat voor jou om bijvoorbeeld te kijken bij het forum van kleinekanjer.nl daar zit ik ook en daar staan heel veel verhalen over veel te vroeg geboren kindjes.
    Iedereen snapt elkaar en je hebt er erg veel steun aan elkaar heb ik ondertussen gemerkt.
    Mijn kleine is met 31 weken geboren.
    Hoe is het nu met de kleine?
    Sterkte de komende tijd, het is een pittige tijd voor jou nu!
    Denk ook af en toe aan jezelf hoe moeilijk dat ook is.

    Groetjes marja
     
  5. Wiskagirl

    Wiskagirl Bekend lid

    6 okt 2011
    718
    0
    16
    Roosendaal
    hoi marja,
    het gaat gelukkig goed met hem hij is erg vermoeid op het moment en moet hierdoor aan de slagen blijven.
    het is echt een achtbaan waar we nu doorgaan en soms is de wanhoop nabij.
    maar ik zal eens kijken op het forum dankjewel.
    en aan jezelf denken is op het moment heel moeilijk alles draait om hem en af en toe wordt ik hard terug gefloten door mn lichaam.
     
  6. Mystify

    Mystify Bekend lid

    24 mei 2011
    938
    0
    0
    Meis wat een spannende tijd. Hoop dat jullie zoon komende weken genoeg aan zal sterken en over x weken naar huis mag. die 1400 gram nu is al een hele stap gezien verloop met infectie's etc, toch energie om flink te groeien

    Hier op het forum zou je eens kunnen zoeken naar mama onskkeintje. Denk dat zij misschien wel haar ervaring wil delen. Onze kleine was stuk ouder en heeft altijd zelf geademd kan je daar helaas niet bij helpen. Sterkte!
     
  7. Babystew

    Babystew Niet meer actief

    Wat heftig meid! Onze dochter is geboren met 29+6 maar had zoveel complicaties dat het net leek alsof ze met 26 week geboren was. Het hele verhaal staat op haar eigen blog, mila.groeimee.nl
    Hopelijk kan jullie kleine vechter het snel zelf zonder cpap en mag hij naar de high care in jullie woonplaats. Dat is toch een stuk rustiger met het kolven, als je niet telkens een end hoeft te rijden. Hebben ze geen Ronald mcDonald huis bij het ziekenhuis in de buurt?
    Je mag me verder altijd een pb'tje sturen als je je hart wil luchten :) Ik heb de ziekenhuisperiode ervaren als een hele nare, onzekere tijd. Als ze het een poosje goed deed altijd weer bang voor een tegenslag, infectie, etc. Veel sterkte..
     
  8. Mopje

    Mopje Fanatiek lid

    18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Jeetje meid, wat hebben jullie al veel meegemaakt! Maar allereerst gefeliciteerd met je dappere jongetje. Ik kan (gelukkig) niet je ervaringen delen, ons jongetje was 34 weken.

    Veel sterkte de komende weken, ik hoop dat hij snel val de cpap af kan en dan wat meer kan aansterken. En dat jij ook wat kan aansterken, want ik vond het al zwaar die 3 weken ziekenhuis, kan me niet voorstellen hoe het voor jullie moet zijn. Kolf je nog voor hem?
     
  9. Loe

    Loe Niet meer actief

    Onze zoon heeft met 34 weken aan de cpap gelegen, dus laat je maar niet wijs maken dat je kindje er met 31 weken af zou moeten zijn.
     
  10. Miepie80

    Miepie80 VIP lid

    6 mei 2007
    8.101
    3
    0
    Allereerst gefeliciteerd met je zoon! Wat een vechtertje ....
    Wat een enorm heftige tijd zit je nu middenin, zoveel hectiek en onzekerheid. Maar hij is al een heel eind!
    Onze meiden (geboren bij 29w, 997 en 1190gr) hebben zelfs tot 36 weken CPAP gehad en daarna nog 1,5 week een snorretje. N had daarbij ook extra medicatie nodig de eerste weken omdat ze zelf vergat te ademen. Ons werd ook verteld dat ze niet wisten hoe het kwam, dat het moest rijpen, maar dat normaal sneller deed en dat ze waarschijnlijk wel longproblemen zouden houden. N heeft een puffertje als ze verkouden is, maar that's it (maar geen open ductus gehad). Het kan echt alle kanten op gaan, de artsen kunnen helaas alleen een voorspelling geven gebaseerd op eerdere ervaringen..... Het blijft koffiedik kijken en afwachten.

    Idd een goed idee ook eens te kijken bij kleinekanjers of het (besloten) forum van de VOC (vereniging voor ouders van couveusekinderen). Heel veel sterkte komende tijd....
     
  11. LieseLeentje

    LieseLeentje VIP lid

    18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon!

    Ik heb helaas geen tips behalve de al genoemde.

    Heel veel sterkte en kracht voor de komende tijd.
    Ik hoop dat hij snel overgeplaatst kan worden naar het ziekenhuis in jullie buurt.
     
  12. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!

    hoe is het nu met hem?
     
  13. Wiskagirl

    Wiskagirl Bekend lid

    6 okt 2011
    718
    0
    16
    Roosendaal
    hoi hoi

    dankjullie wel voor alle reacties was fftjes niet op het forum geweest, maar ondertussen gaat het super met onze kleine vent!.
    hij is bijna anderhalve kilo en ligt nu aan de cpap peep 6 en het gaat eindelijk 1 van deze dagen gebeuren dat ie overgeplaatst mag worden naar breda!!..
    hij ligt nu aan de cpap peep 6 maar ze willen hem snel naar peep 5 hebben hij heeft nu al 3 dagen geen enkele keer een daling gehad, zn ademhaling is stabiel en zn hartacties ook. maar meneer is vastbesloten om te laten zien dat ie het helemaal zelf kan zonder slangetjes,, dat is wat ie op het moment continue aan het doen is slangetjes lostrekken! hij heeft al een top record 4 keer binnen een uur zn sonde er uit trekken. en continue zn slangetje voor zuurstof. dus ook de verpleging hoopt dat het nu gewoon goed gaat dat ie het allemaal zelf gaat doen, want continue alles moeten vastplakken schiet ook niet meer op!.

    hij is ondertussen 33,3 weken dus gaat al erg hard het begint eindelijk een baby te worden met vetjes haha!.

    al moet hij nog een hele weg te gaan
     
  14. LieseLeentje

    LieseLeentje VIP lid

    18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Dat is goed om te horen zeg!

    Zal vast een aardige opluchting voor jullie zijn, om te weten dat jullie manneke als hij het zo blijft doen meer in de buurt komt liggen.
    Dan is de volgende stap op naar huis ook weer een stukje dichterbij.
     
  15. Mamajuf

    Mamajuf Fanatiek lid

    22 apr 2009
    1.213
    0
    36
    peuterjuf
    Noord Nederland
    phffff... wat is je verhaal herkenbaar !!! Het lijkt wel mijn eigen verhaal. Mijn kleine dochter is geboren met 27 weken. Heeft ook op de NICU gelegen, high care en medium care. Het zijn spannende tijden. Ze heeft 4 weken CPAP gehad en daarna nog 9 weken een snorretje. Ik lees dat je zoontje al een operatie aan zijn ductus heeft gehad ? Bij mijn dochtertje staat die waarschijnlijk nog open. In september moeten we naar de kinder cardioloog. Ik vindt het reuze spannend. Heel veel sterkte.
     
  16. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    wat goed dat hij het zo goed doet! hopenlijk kan hij dan inderdaad snel wat slangen kwijt als hij er zo vastbesloten vanaf wil..:)
     
  17. M28

    M28 Fanatiek lid

    20 apr 2009
    1.044
    0
    0
    hai, ik reageer eigenlijk nooit meer op dit forum, maar moest toch even op jouw verhaal reageren. mijn dochter is 4.5 jaar geleden ook op 25.5 wkn geboren en was ook 800 gram. en nu 4,5 jaar later een kern gezonden kleuter met vriendinnen, kinderfeestjes, speelafspraakjes en alles wat erbij hoort.. komende tijd is nog zwaar maar hou je altijd vast aan de positieve verhalen.
     
  18. Wiskagirl

    Wiskagirl Bekend lid

    6 okt 2011
    718
    0
    16
    Roosendaal
    nou het is weer al een tijdje geleden maar eindelijk is mn zoon in breda.
    en het gaat reuze goed.!
    hij traint nu aan de neusbril en mag misschien vanaf morgen compleet aan de neusbril.
    hij heeft nog een bloedtransfusie gehad in die tussentijd want zn hb (ijzergehalte) was veelste laag.
    en door de bloedtransfusie heeft ie in eens bijna geen saturatiedalingen meer wat een wonder.

    hij weegt ondertussen 2290 gram (dit was gisteren gewogen)
    en groeit als kool, hij past zelfs maat 50 :D..
    hij is ondertussen 35 weken en 3 dagen dus de tijd vliegt ikkan me nogsteeds niet voorstellen dat ik bijna 10 weken geleden bevallen ben.

    hij leert al drinken en drinkt al halve flesjes leeg maar dan moet hij niet afgeleidt zijn.. anders is het een ml of 5.
    hij krijgt in totaal ongeveer 40 ml dus is best veel voor zo`n kleintje.

    gisteren heeft ie voor het eerst zn inentingen gehad. ik zou de mensen hier wel aanraden om het later te doen als je de mogelijkheid hebt!. want het is echt niet prettig bij zo`n kleintje.
    mijn zoontje voelde zich er echt niet lekker door waardoor hij moeilijker ging ademhalen en daardoor meer saturatiedalingen kreeg en een brady waar hij zelf niet uit kwam en daardoor gestimuleerd moest worden om weer verder te ademen. vannacht had ie zn npt van de cpap eruit getrokken want hij was het beu. ze hadden hem weer aan de neusbril gelegd maar dit is niet volgens hun goed gegaan en hem weer terug aan de cpap gelegd (hij heeft peep 4 dus is laagdrempelig).
    nu durven ze hem weer niet van die kl*te cpap af te halen ja nu net maar dan moet ie vannacht wel er terug aan..
    wat het stomme nou is hij kan makkelijk 18 uur aan de neusbril zonder enige saturatiedaling te hebben..
    ik zie het probleem niet??

    achja zo wandelen we weer verder... het houdt je bezig.

    maarja hij is nu 35+3 nog 32 dagen te gaan tot uitgerekende datum dan mag ie hopelijk mee.

    hij zal wel een kindje worden die met zuurstof mee naar huis toe moet. ach als dat het enigste is..


    groetjes!
     
  19. Babystew

    Babystew Niet meer actief

    Wat fijn dat het steeds beter gaat en hij druk aan het trainen is met zijn neusbril :) Misschien dat hij er nog niet volledig aan mag omdat hij zichzelf anders teveel uitput op den duur? Dat gaat dan niet ten goede van zijn groei en ontwikkeling. Weet niet of dit de reden is hoor, maar dit was bij mijn dochter zo. Misschien kan je het aan de arts vragen als jullie weer een gesprekje hebben?

    Wat een vechtertje is jullie Jaïro, snap goed dat je beretrots bent!! Hopelijk mag hij inderdaad met 40 weken lekker mee. Hoe gaat het nu met jou, hou je het nog vol? Alweer 10 weken verder..
     
  20. LieseLeentje

    LieseLeentje VIP lid

    18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Wat fijn dat het zo goed gaat!
    Knap zeg dat hij nu al maat 50 past is hij evengoed vrij lang? want mijn moppie kwam naar huis in 46?

    Hopelijk mag jullie manneke snel mee naar huis!
     

Deel Deze Pagina