Prematuur voeding en doorslapen snachts

Discussie in 'Prematuur' gestart door Nicoloonk, 27 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nicoloonk

    Nicoloonk Nieuw lid

    27 dec 2018
    3
    0
    1
    Vrouw
    Mijn zoontje is met 33.5 weer geboren en woog 1776 gram. Hij is nu inmiddels 13.5 week en weeg 4.5 kg. Een maand geleden bij het cb geweest toen als advies om naar 2 weken van 8x 90cc voeding naar 7x100cc te gaan zodat hij snachts langer zal slapen maar helaas 4 tot 4.5 uur is maximaal wat hij achter elkaar slaapt. Nu afgelopen maandag weer naar het cb geweest en naar een maand is hun advies dat we 7x 120 cc mogen geven. Maar mijn zoontje komt nog steeds overdag om de 3 uur en snachts om de 4, 4.5 uur na de laatste fles. En drinkt zijn flessen in ongeveer 20 minuten leeg als hij goed geslapen heeft. En we moeten hem ook altijd nog wakker maken voor de laatste fles.

    Heeft iemand nog tips of ideeën wat we hiermee kunnen om hem langer te laten slapen snachts.
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Heel simpel op zijn verzoek voeden. Hij is prematuur en dus kan het zijn dat hij daarin gecorrigeerd mag worden qua ontwikkelingen: groei en gedrag. Het kan zijn dat hij langer nachtvoeding nodig heeft. Simpelweg omdat dat goed is voor zijn (hersen)ontwikkeling. Door frequente kleine voedingen, waar baby’s voor zijn genaakt, blijft de bloedsuiker stabiel, overvoed je niet enz enz.
    Over het algemeen gaan baby’s langer slapen als ze daaraan toe zijn. Zeker als ze overdag prima voeding tot zich nemen. Nachtvoedingen horen er bij :)
     
  3. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    O en van die laatste fles: dan schuif je die toch naar een moment waarop hij wel wakker word van honger. Hoe je het verdeeld maakt niet uit. Als hij maar per 24 uur aan voldoende voeding komt.
     
  4. Nicoloonk

    Nicoloonk Nieuw lid

    27 dec 2018
    3
    0
    1
    Vrouw
    Dankjewel. Heb het ook even bij cb nagevraagd. Ze geven aan dat het kan zijn dat hij eerder aan de nacht begint. We gaan nu proberen om de laatste fles eerder op de avond te hebben zodat hij daarna misschien wel doorslaapt.
     
  5. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Ik hoop het voor jullie. Zou fijn zijn als het werkt
     
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Het is zwaar maar eigenlijk lees ik niets geks? Om de 3 uur overdag drinken is volkomen normaal,juist heel gezond.
    Om de 4,5 uur een voeding in de nacht vind ik eigenlijk ook niet raar...

    Het cb heeft bedacht dat een hele volle buik doorslapen betekend.
    Maar de meeste kinderen slapen gewoon door als ze er aan toe zijn..
     
    Pinkblossom vindt dit leuk.
  7. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik ben het met @Zoe123 eens en vind eigenlijk ook dat je kindje het heel goed doet. Zeker als je bedenkt dat de gecorrigeerde leeftijd ongeveer twee maanden is.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  8. Nicoloonk

    Nicoloonk Nieuw lid

    27 dec 2018
    3
    0
    1
    Vrouw
    Dankjewel voor jullie berichten. Dan heeft ons zoon gewoon even de tijd nodig om snachts door te slapen.
     
  9. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Ik zou hem niet wakker maken voor de laatste fles en zelf op tijd je bed in gaan als je daar behoefte aan hebt, dan pak je alvast wat uurtjes. Hier bij beide kinderen nooit wakker gemaakt voor een late fles. Ik kreeg op een gegeven moment door wanneer ze in hun diepe slaap gingen s avonds, meestal rond 21.00/22.00 dus als dan moe werden kregen ze een flesje en naar bed. Die fles werd steeds eerder en pas veel later verviel de nacht voeding. Wij vonden dit veel fijner werken dan om 23.00 baby wakker te maken, waarbij de jongste dan ook nog eens niks dronk en vervolgens kwamen ze toch gewoon weer wanneer ze zelf wilden.
    Ik hield als richtlijn ergens tussen 19.00-21.00 nog een fles en daarna liet ik ze gewoon zelf komen tot de volgende ochtend 7.00-8.00 en afhankelijk van de tijd van de nacht voeding maakte ik ze dan evt wakker.
     
  10. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Met prematuur heb ik geen ervaring, maar ik sluit me aan bij wat Olifantje aangeeft. Mijn dochter hebben we altijd ' wakker' gemaakt voor een voeding om 23 uur en die pakte dat ook goed op, sliep met 4 maanden de nachten door. Bij mijn zoontje daarentegen werkt het dus totaal niet, die haalde we met de voeding van 23 uur echt uit zijn diepe slaap, waardoor hij eigenlijk alleen maar eerder kwam voor de nachtvoeding. Hij dronk de fles wel gewoon leeg, maar kwam vervolgens na 4 uur gewoon voor een nieuwe fles. We hebben dus met een maand of 4 de fles van 23 uur eraf gegooid en laten hem nu gewoon zelf voor de nachtvoeding komen. Hij is nu 6 maanden en komt dus nog steeds voor een nachtvoeding, maar ik merk wel dat deze steeds meer verschuift richting de ochtend. Hij krijgt normaal de laatste fles rond 19.30 uur, gaat dan de nacht in en meld zich meestal tussen 3 en 5 uur voor een fles. Nu met de feestdagen heeft hij de laatste fles een paar keer iets later gehad, maar merkte weer dat dat echt niets uitmaakte voor zijn nachtvoeding, in de meeste gevallen kwam hij gewoon echt eerder dan normaal.
    Ik weet niet of er nu nog steeds een max. zit aan het aantal uren zonder een voeding i.v.m. het feit dat je zoontje prematuur is geboren, dan kan het natuurlijk iets anders zijn, maar als dat niet het geval is zou ik gewoon eens kijken wat hij doet als je de fles van 23 uur weg laat.
     
  11. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Onze zoon is prikkel gevoelig en heeft in zijn 4 jaar uiterlijk 10 nachten door geslapen.


    Enigste tip die je wil geven is neem de tijd en volg je kindje in wat het aan geeft. Het is heel moelijk thuis op je eigen moeder gevoel te gaan vertrouwen maar dit kun je het beste wel doen.
     
  12. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Onze dochter is ook geboren met 33+5 weegt nu 6kg.

    De ene nacht slaapt ze door en de andere nacht komt ze 3x, het is niet anders.
    Voldoe gewoon aan de vraag, en stel je er op in, dat maakt het voor jezelf makkelijker.

    Doorslapen komt wel!

    Dochter krijgt overigens afgekolfde moedermelk, zo’n 7/8x 100/110ml
     

Deel Deze Pagina