Prematuurspullen voor tweeling kopen of niet?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Fennec, 13 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik heb nog helemaal niets gekocht voor deze babies.

    De zijkamer staat vol met rommel. Ik heb geen kleertjes, geen bedjes, niets gekocht nog. Ik was (en ben) erg bang dat het mis gaat, vandaar.

    Maarja, volgende week 20 weken dus dan zal ik toch echt wat moeten gaan doen, mochten ze (zeer) vroeg geboren worden.

    Nu vraag ik mij af of het slim is om wat betreft kleding, speentjes en flesjes (ga kolven in het begin als ze te klein zijn) alvast prematuur spullen te kopen?

    Gezien mijn korte baarmoederhals, curretage en tweeling is de kans denk ik reeel dat ze vroeg gaan komen. Wat zouden jullie aanraden? En welke spullen zijn handig om in huis te hebben bij premature kindjes?
     
  2. amy2015

    amy2015 Bekend lid

    23 feb 2015
    528
    234
    43
    Zelf bevallen van een prematuur en wij hebben rond 25 weken een pakket via mp gekocht en wat nieuwe rompertjes. Onze dame was redelijk groot voor een prematuur maar zelf vond ik het prettig het zelf uitgekozen te hebben.
    De eerste dagen lag ze met een overslag romper maar vond het fijn dat ze iets had van ons.

    Met een tweeling heb ik geen ervaring maar ik zou zeggen koop wat en geef anders aan in je omgeving als het toch ineens gekocht moet worden wat je graag zou willen. Hopelijk is het niet nodig en blijven ze lang binnen boord.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  3. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik kan me voorstellen dat je wel iets wilt hebben in extreem klein maatje.
    Ik zou het heel beperkt houden. Als ze echt prematuur zijn zullen ze toch eerste periode niet al te veel kleren dragen.
    Daarnaast kun je bij een webshop een mandje vullen met kledingstukken die je dan zou willen bestellen. Dan heb je ze vervolgens met 1 druk op de knop besteld. Check wel even of die webshop je mandje niet na een dag/periode leeggooit. Maak desnoods scherm prints.
    Wehkamp heeft bijvoorbeeld veel in maat 44. Volgende dag in huis en blijft eindeloos in je winkelwagen zitten als je een account hebt.

    Verder zou ik toch wel zorgen dat ik alles wat eerder klaar zou hebben dan normaal. Maar snap heel goed dat je nog niets hebt. Ik ben nu 23 weken en heb wel wat kleertjes nu en oude kleertjes uitgezocht. Maar ook nog niets staan verder. Gezien voortraject is het gewoon lastiger het te geloven. Laat staan met een tweeling
    Is nu ook nog niet nodig. Maar kans bij jou is wel dat je vroegtijdig rustig aan moet gaan doen.

    maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. Hou het simpel en schakel anderen in. Zeker als je tzt zelf niet veel meer kan/mag
     
    Fennec vindt dit leuk.
  4. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.626
    10.522
    113
    #4 Dubbelgeluk, 13 okt 2021
    Laatst bewerkt: 13 okt 2021
    Mijn tweeling had geen kleertjes nodig in de couveuse. De een lag veel onder de lamp, dus moest juist niet afgedekt zijn en de ander lag onder een heerlijk dekentje die maakt stichting Fieke tegenwoordig (mijn moeder maakt er heel veel).
    Ik zou twee mooie wikkeldoeken kopen en twee kleine knuffeltjes. Dan heb je in ieder geval iets. Weet je al geslachten en namen? Ik vond het heel leuk dat ik voor allebei een eigen knuffel met hun naam hadden, dan wist iedereen ook meteen wie wie was.
    Bij ons zouden ze pas vanaf week 30 kleertjes aan krijgen, tot die tijd liggen ze in hun luiertje. Verschonen en verzorgen is al ontzettend intensief, laat staan kleertjes aan doen. Overigens is mt 44 echt nog veel te groot, ik zou dat pas kopen als je richting de 32 weken gaat. En dan nog is het zo gehaald.

    Ben je al op controle geweest in het ziekenhuis? Hoe is dat gegaan?
     
    Zuul en Fennec vinden dit leuk.
  5. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Dank voor je advies. Iets met hun namen is inderdaad een goed idee! Masr we hebben nog geen namen, haha.

    Maandag heb ik de 20 weken echo. In de tussentijd geen controles gehad. Nog altijd eens per 3 weken helaas.
     
  6. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.626
    10.522
    113
    Ook dat is zo geregeld ;)
    Misschien zit je straks met 36 weken met een hele dikke buik!
    Als het toch op een vroeggeboorte aan komt word je volledig aan de hand meegenomen. Mijn zwangerschappen na de vroeggeboorte heb ik ook nooit kleine kleertjes gekocht oid.

    Succes met de namen en met de 20 weken echo! Dan doen ze waarschijnlijk ook een extra meting.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.822
    14.155
    113
    Ik zou wel ruimte gaan maken voor die kleintjes en dingen uitsorteren wat je wel of niet wilt bewaren. Iedere knuppel kan een ledikantje of wiegje in elkaar schroeven, dat is niet iets waar jij nodig voor bent mocht je ineens niks meer mogen of kunnen.

    Wil je een afgestylde ruimte ofzo, ja dan wordt t tijd om de babykamer te gaan bestellen gezien de levertijden. Vergeet ook de KDV niet!!! Het is raaaazend druk.

    Screenshots/hyperlinks op een wensenlijstje zetten met de maat ofzo.
    Dingen idd in een winkelmandje leggen (die niet leeggekieperd wordt) en koop desnoods dat ene pakje mt 44 die je echt niet kan laten liggen. Prematuur spenen etc. lijkt me nog wat onzinnig.

    Voor zoontje had ik ook de geboorteslingers (niet dat hij het haalde) maar die vond ik mooi en nu kon ik ze krijgen, later is t maar weer afwachten.

    Hier moest ik wel bij tijds klaar zijn. Met mn dochter had ik al bekkenissues met o.a. lopen en dat dat zich zou gaan herhalen was in mijn geval geen twijfel over mogelijk gezien de schade. Dus ookal geloofden we er geen bal van dat dit wel goed zou gaan, dr moest toch wel iets gedaan worden voordat ik t niet meer kon.

    T nieuwe ledikantje van ikea ligt overigens in een doos onder de bank beneden in de woonkamer. Beginnen toch met een wiegje (die we al hadden) mocht t toch mislopen gaat ledikantje gewoon weer retour in doos. We wilden alleen perse dat model hebben en wisten dat leveringen nog wel eens lastig konden wezen anders had dat tzt gekomen.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  8. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn eerste was een extreme vroeggeboorte met 21 weken, met mijn oudste zoon ben ik dus pas met 24 weken begonnen om spullen te kopen.

    En weet je, ik heb toen met gemak nog mijn complete uitzet bij elkaar gekregen.

    Dus je hebt echt nog tijd genoeg.

    Misschien even nakijken wat je echt op tijd moet bestellen, zoals bijvoorbeeld een tweeling kinderwagen, maar verder krijg je alles met gemak in een paar maanden bij elkaar. En alles is zo'n beetje bestelbaar vanuit je luie stoel (behalve weer die kinderwagen natuurlijk). Tenminste, dat gold voor mij 10 jaar terug toen het aanbod nog veel beperkter was.

    Omdat je een tweeling krijgt en die vaak iets kleiner zijn, zou je een paar pakjes in maat 44 kunnen bestellen. En anders koop je maatje 50 en haal je nog wat extra's in kleinere maten, mocht het nodig zijn.

    Ik heb ooit een rondleiding op de nicu gehad en ik hoop heel erg voor je dat die jullie bespaard blijft, maar de kindjes die ik daar zag droegen nauwelijks kleding. Mocht het nodig zijn, dan is er vast iemand die dat voor je kan halen.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  9. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    Mochten ze veel te vroeg komen dan gaan ze geruime tijd in de couveuse en heb je ruim de tijd om te internetshoppen. Wat iemand al schreef, in de couveuse krijgen ze geen kleertjes aan. Pas wanneer ze in een warmtebedje gaan mogen ze wat kleding aan. Maatje 44 was bij ons nog extreem te groot, maar dat maakt niet uit. Broekspijpjes enzo sla je dan om. Wel hadden we veel wikkelrompers, wikkeltruitjes etc, dat was het enige wat ze aan konden ivm alle bedrading van de apparatuur waar ze aan lagen. Wat we wel in de couveuse mochten was hydrofiel doeken waar ze op en onder werden gelegd. En die heb je tegenwoordig met hele leuke printjes. Zo konden we het toch nog een heel klein beetje eigen maken. Een knuffeltje in de couveuse mocht niet ivm de hygiëne.

    Speentjes werden vanuit het ziekenhuis geregeld. Flesje moesten we volgens mij zelf kopen en ons werd de dr Brown geadviseerd,de kleinste fles in het begin.

    Pak vooral heel veel rust om alles zo lang mogelijk uit te stellen. Laat die kamer alsjeblieft aan je partner over. Dirigeer hooguit liggend vanaf de bank wat hij kan doen. Echt, met platte bedrust kan je zorgen dat je baarmoeder zo rustig mogelijk blijft zodat de baarmoederhals hopelijk niet verder inkort. Hopelijk blijven de kleintjes nog heel lang zitten.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  10. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Onze dochter is spontaan met 34 weken geboren en heeft de eerste week niets en de eerste maand alleen een romper aangehad.

    Kleertjes zijn vaak de volgende dag na bestelling binnen. Er zit een groot verschil tussen maat 32 en 44. Zonde om al teveel te klein te kopen.

    Ik heb zelf een webshop voor prematuur en ouders (je mag me gerust een pb doen).

    Geurdoekje/knuffel is misschien al fijn om te hebben en zeker een kolf bh als je wilt kolven. Dit was voor mij echt een uitkomst.

    via lactatiekundige(winkel) kun je vaak een draagbare kolf kopen die je via de verzekering (deels) vergoed krijgt.

    Tip: kijk alvast eens op de site van stichting earlybirds. Zij maken vrijwillig foto’s van te vroeggeboren baby’s met ouders in het ziekenhuis. Vaak krijg je dan ook een mooie knuffel voor in de couveuse.
     
    Fennec vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina