Prenataal colostrum kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Imona, 15 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Hoi dames. Hier nu 36 weken zwanger en ben sinds 3 dagen colostrum aan het kolven. 3x per dag 10 minuutjes. Maar jeetje wat een moeite voor zo'n klein schijtbeetje..

    Opbrengst van dag 1: 1 ml.
    Opbrengst van dag 2: 1.1 ml
    Opdrengst van dag 3: 1.2 ml

    Doe ik iets niet goed? Of is het normaal dat het nu nog maar zooo weinig is? Mag toch hopen als de kleine er is dat er meer uit komt, want hier kan dat kind toch niet op leven?
     
  2. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het klinkt mij als super goed hoor!
    De maag van een pasgeborene is nog zo groot als een knikker, past maar 5 ml in ofzo. Borstvoeding komt pas echt op gang na de bevalling, doordat je hele hormoonhuishouding dan volledig anders wordt als tijdens de zwangerschap. Ik denk dat veel vrouwen antenataal in eerste instantie niets kolven of alleen enkele druppels.
    Als je bij moet voeden is in het begin een theelepeltje genoeg, of een spuitje met enkele ml. Dochter was randje dysmatuur, moet ik de eerste dag beetje bijvoeden op een theelepeltje als ze niet goed genoeg dronk. Maar dan was ik dus enkele minuten bezig om een theelepeltje vol te kolven en eentje per keer was genoeg. En de verloskundige was er super tevreden mee dat ik dat voor mekaar kreeg, een theelepel vol. Genoeg vrouwen bij wie er op dag 1 en 2 überhaupt niks uit komt... Dat had ik bij de eerste, hij was op dag 2 super hongerig en ik had nog niks, en ik had dus niet antenataal gekolfd. Bijgevoed met kunstvoeding. En op dag 3 of 4 kon ik een weeshuis voeden ongeveer :rolleyes:

    Dus trots zijn op die ml die je eruit krijgt en lekker opsparen in de vriezer!
     
    Imona vindt dit leuk.