Prenataal colostrum kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Imona, 15 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Hoi dames. Hier nu 36 weken zwanger en ben sinds 3 dagen colostrum aan het kolven. 3x per dag 10 minuutjes. Maar jeetje wat een moeite voor zo'n klein schijtbeetje..

    Opbrengst van dag 1: 1 ml.
    Opbrengst van dag 2: 1.1 ml
    Opdrengst van dag 3: 1.2 ml

    Doe ik iets niet goed? Of is het normaal dat het nu nog maar zooo weinig is? Mag toch hopen als de kleine er is dat er meer uit komt, want hier kan dat kind toch niet op leven?
     
  2. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het klinkt mij als super goed hoor!
    De maag van een pasgeborene is nog zo groot als een knikker, past maar 5 ml in ofzo. Borstvoeding komt pas echt op gang na de bevalling, doordat je hele hormoonhuishouding dan volledig anders wordt als tijdens de zwangerschap. Ik denk dat veel vrouwen antenataal in eerste instantie niets kolven of alleen enkele druppels.
    Als je bij moet voeden is in het begin een theelepeltje genoeg, of een spuitje met enkele ml. Dochter was randje dysmatuur, moet ik de eerste dag beetje bijvoeden op een theelepeltje als ze niet goed genoeg dronk. Maar dan was ik dus enkele minuten bezig om een theelepeltje vol te kolven en eentje per keer was genoeg. En de verloskundige was er super tevreden mee dat ik dat voor mekaar kreeg, een theelepel vol. Genoeg vrouwen bij wie er op dag 1 en 2 überhaupt niks uit komt... Dat had ik bij de eerste, hij was op dag 2 super hongerig en ik had nog niks, en ik had dus niet antenataal gekolfd. Bijgevoed met kunstvoeding. En op dag 3 of 4 kon ik een weeshuis voeden ongeveer :rolleyes:

    Dus trots zijn op die ml die je eruit krijgt en lekker opsparen in de vriezer!
     
    Imona vindt dit leuk.
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.422
    5.510
    113
    Vrouw
    Prenataal kolven is heel iets anders dan kolven als je baby er is...
    Je melkproductie start op als de bevalling achter de rug is.
    Colostrum heeft ook een wat andere structuur dan moedermelk.
    Dus geen paniek!
     
  4. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    Ik heb vanaf 37 weken prenataal gekolfd, eerder wordt afgeraden ivm kans op vroeggeboorte. In week 37 1x per dag en vanaf 38 weken 2x per dag. Ik ving het op l in een bakje en dat deed ik in spuitjes die ik kocht bij de drogist. Ik ving het trouwens eerst op op een eetlepel en later jus lepel, omdat het nog zo weinig was. Als je doorgaat wordt het denk in vanzelf meer. Dat was hij mij in ieder geval zo.
    Ik heb uiteindelijk totaal 300cc gekolfd toen ik beviel met 40+4. Aan het eind kolfde ik zo’n 40 cc per keer (totaal van beide borsten). Succes!
     
    Imona vindt dit leuk.
  5. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Mocht van de gyn met 36 weken beginnen omdat ik waarschijnlijk met 38 weken ingeleid ga worden. Dus heb ik nog wat tijd om voorraad aan te leggen.

    Denk toch dat ik iets verkeerd deed. Vanmorgen net iets anders gedaan en meteen 1 ml in 10 minuten waar ij de dagen er voor bijna 3x 10 minuten over moest doen. Dus geeft wel goede moed haha
     
  6. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Uit interesse: waarom wordt er prenataal gekolft? Is dit op verzoek van vk ivm verloop groei van het kindje ofzo?

    Zelf nog nooit gedaan.
     
  7. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.957
    113
    noord holland
    Hoe kolf je?
    Met een handkolf, electrische kolf of zo met de hand?
    Met de hand en dan rechtstreeks in een bakje, op een lepel of in een spuitje is t meest aangeraden.
    Je borsten moeten wennen, je wil melk produceren zonder de hormonen die hier aan meewerken. Dat kan je wellicht nu merken nu t iets beter lijkt te gaan, en dat heeft gewoon echt wat tijd nodig. Ik zou dus zeker volhouden en blij zijn met elke druppel.
    Mocht t de bedoeling zijn om bij te kunnen voeden zou je ook evt wat donormelk kunnen vragen aan iemand die je kent die bv geeft. Wanneer je je geen zorgen hoeft te maken of t wel genoeg gaat lukken scheelt dat wellicht ook?
     
    Imona vindt dit leuk.
  8. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Dit advies las ik hier op zwangerschapspagina van een lactatiekundige:
    https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/kolven-voor-de-partus.510465/
     
  9. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Met mijn eerste heb ik dat ook niet gedaan. Ik dacht: dat gaat allemaal vanzelf. Maar dat was niet zo. T kwam maar niet op gang en hij viel te snel te veel af. Uiteindelijk een hele hongerige gefrustreerde baby en een gefrustreerde moeder en bij moeten voeden met kunstvoeding en ik maar proberen te kolven elektrisch en lukte maar niet. Uiteindelijk over gegaan op kunstvoeding. Dat kreeg hij uiteindelijk volledig omdat het bij mij zo traag op gang kwam en hij voeding MOEST hebben.

    Dus om dat hele drama te voorkomen in overleg met de lactatiekundige en gynaecoloog vooraf kolven om een voorraadje aan te leggen en die borsten voor te bereiden. Heeft ooi te maken met een stukje vertrouwen in eigen lichaam .
     
  10. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Ik kolf gewoon met de hand op aanraden van de lactatiekundige. Ze zei dat kolven met een kolf nu weinig zin heeft on dat het gewoon te weinig is en met een kolf gaat er dan te veel verloren. En met de hand kolven krijg je betere en vettere melk ofzo.
     
  11. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je uitleg. Fijn als dit jullie gaat helpen. Heel veel succes.
     
    Imona vindt dit leuk.
  12. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.957
    113
    noord holland
    Ja precies, kolven met de hand heeft de voorkeur. Fijn om nu inderdaad al wat te kunnen doen. Het is geduld hebben en doorzetten. Maar t klinkt echt nog niet zo verkeerd.
     
    Imona vindt dit leuk.
  13. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Even om je een hart onder de riem te steken;
    Bij mijn eerste duurde het 3!!! Weken voordat ik volledig borstvoeding kon geven.

    Maar bij mijn tweede kwam de borstvoeding direct op gang! Zelfs ondanks beiden keren een sectio.

    Maar goed, ik denk dat je lichaam bij een tweede keer een soort van ‘weet’ wat te doen. Dus ik zie het positief in voor je hoor:):thumup:
     
    Imona vindt dit leuk.
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.422
    5.510
    113
    Vrouw
    Nog een hart onder de riem, hier duurde het bij de oudste ook even, omdat ze nog wat prematuur was.
    Bij de middelste een KS en pas na een dag of 5 werden het echt hele voedingen die ik kon geven.
    Bij mijn zoontje liep het meteen goed, zelfs wat overproductie in het begin.
    Soms heeft het gewoon wat tijd nodig, en dat mag.
     
    Imona vindt dit leuk.
  15. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Ja heb er achteraf echt spijt van dat ik bij mijn zoon niet hen doorgezet. Maar werd zo onzeker en gefrustreerd en overweldigd. En nu weet ik ook wat ikb kan verwachfdn.

    Vandaag 3 ml bij elkaar. Nu totaal 6.6 ml in de vriezer. Heb nog 11 spuitjes over. Dus denk dat als die gebruikt zijn, ik wel een aardig voorraadje heb.
     

Deel Deze Pagina