prenatale diagnostiek wel of niet doen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door tiruja, 26 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hebben jullie de combinatietest (nekplooimeting) laten doen?

  1. ja

  2. nee

  3. kon dat dan?

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. tiruja

    tiruja VIP lid

    28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    Hebben jullie wel of niet prenatale diagnostieklaten doen? En waarom?
    Wij moeten nu beslissen of we de combinatietest willen doen. De 20 weken echo doen we sowieso.
     
  2. stasia

    stasia Fanatiek lid

    19 jan 2007
    3.404
    0
    0
    Ik heb het wel laten doen maar dat komt omdat ik een verhoogd risico loop op afwijkingen. Ik heb suikerziekte. Als ik dat niet zou hebben had ik het waarschijnlijk niet laten doen. Ik zou wel altijd voor de 20 weken echo gaan.
     
  3. busybusy

    busybusy Fanatiek lid

    17 feb 2007
    1.543
    0
    0
    Wij hebben het niet laten doen. We hebben het er goed samen over gehad en als ons kindje down zou hebben, zou het evengoed welkom zijn! De 20-weken echo hebben we wel laten doen om uit te sluiten dat ons kindje een afwijking zou hebben waarbij het niet levensvatbaar zou zijn of erg veel pijn zou hebben. Gelukkig was er niks aan de hand!
     
  4. Bahar

    Bahar Actief lid

    21 mei 2007
    404
    0
    0
    Hoi Luna,

    Ik laat altijd een vlokkentest doen omdat ik drager ben van een erfelijke ziekte. En daarbij kijken ze ook altijd of er een chromosoomafwijking is (down syndroom).

    liefs bahar
     
  5. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Mij maakte t niet veel uit.. maar mn man was 'bang'.. Hij heeft n oom die t syndroom van Down heeft.. vandaar wel laten doen, was n hele geruststelling!
     
  6. amber1978

    amber1978 VIP lid

    7 mei 2007
    5.956
    0
    0
    docente Biologie
    Somewhere
    wij hebben het niet laten doen.

    Ten eerste omdat het een kans berekening is. Dus je kunt een vals positieve of vals negatieve uitslag hebben.

    Ten tweede omdat het maar om een paar afwijkingen gaat. Met name om down syndroom. Terwijl er veel ernstigere afwijkingen zijn die je daar dus helemaal niet mee kunt aantonen.

    Ten derde ik ben 28 jaar en heb dus sowieso een erg laag risico.

    Ten vierde bij onze andere twee kids heb ik het ook niet gedaan.

    Ten vijfde zou ik niet weten of ik de zwangerschap bij een negatieve uitslag af zou laten breken. ( wel als het kind niet levensvatbaar zou zijn, of ondraaglijk zou moeten lijden)

    DE 20 weken echo hebben wij wel laten doen.
     
  7. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Wij hebben het niet gedaan.
    Het is maar een kansberekening en het kan je hele zwangerschap verpesten.
    Het leven is nou eenmaal niet maakbaar en als er een kindje met Down op ons pad was gekomen, hadden we dat geaccepteerd.
     
  8. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Wij hebben het wel gedaan. Onder meer vanwege mijn leeftijd (de kans is dan al 1:420!). Niet omdat we dan de zwangerschap zouden afbreken, maar omdat je je dan wel kan voorbereiden als het kindje een afwijking heeft. De uitslag is bij mij zo gunstig (1:9000) dat ik daardoor een geruststellend gevoel heb gekregen. Ook de 20 weken echo hebben we gedaan.
     
  9. tiruja

    tiruja VIP lid

    28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    we zijn er uit. We gaan het niet doen. Het is maar een kansberekening dus geen zekerheid. ls de uitslag ongunstig valt dan wil ik wel zekerheid hebben maar wil absoluut geen punctie, dus dan moeten ik de rest van de zwangerschap in onzekerheid zitten. Deze zwangerschap heeft me al genoeg stress gegeven, ik wil niet weer spanning om te wcahten op een uitslag waar we vervolgens niets mee doen.
     
  10. Loess

    Loess Actief lid

    14 feb 2007
    267
    0
    0
    neej.. het is maar een kansberekening... en dat wil verder nog niks zeggen..
    en ok al krijg je een kindje met down maakt het voor mij geen verschil... het is harstikke welkom en krijgt net zoveel liefde als elk ander kindje
     
  11. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    wij hebben het niet gedaan omdat ik het niet wou.
    want ik had zo van stel ze komen met slecht nieuws zit ik de rest van me zwangerschap misschien in de stress.
    en het is maar een berekening je hebt geen 100% garantie.
    we hebben wel een 20 weken echo laten doen.
     
  12. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Wij hebben het niet laten doen.
    We hebben geen reden om aan te nemen dat we verhoogd risico lopen.

    Zou er nou een definitief Ja of Nee uit komen dan had ik het misschien nog wel overwogen, maar het is kansberekening. Er komt uit een kans van 1 op zoveel.

    Met dat getal wil ik niet m'n hele zwangerschap rondlopen.

    Linda
     
  13. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ik wilde nog even zeggen dat ze ook controleren op 2 andere syndromen naast down. Dat zijn syndromen die helaas, anders dan down, NIET meet het leven verenigbaar zijn. Ik vraag me af of je dat niet liever dan wilt weten dan pas bij de 20 weken echo.....
     
  14. AnneMica

    AnneMica Bekend lid

    11 jul 2007
    731
    1
    0
    @Me2: ze kunnen niet echt controleren op dingen hoor met de combinatietest. Ze geven je een kansberekening en je hebt absoluut geen zekerheid...

    Dat is dus ook de reden waarom wij het niet hebben laten doen. We doen wel de 20 weken echo (vanmiddag :) ) maar daar kunnen ze echt dingen mee zien, dan heb je zekerheid zegmaar. En aan sommige afwijkingen is nu of direkt na de geboorte al wat te doen. Dan weet ik dat liever nu dan na de geboorte.
    Groetjes
     
  15. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Nee, bewust niet gedaan.
    Elmo
     
  16. Iris

    Iris Fanatiek lid

    7 apr 2006
    2.371
    0
    0
    Receptioniste bij een modebedrijf
    Oostzaan
    Ik heb het ook gedaan en de uitslagen waren prima en dat heeft me enorm gerustgesteld.
     
  17. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    'tuurlijk blijft het een kansberekening maar ze kijken ook tijdens de echo zelf naar van alles. Dat kan een hele hoop verdriet voorkomen. Mij heeft het in ieder geval gerust gesteld.
     
  18. Mili

    Mili VIP lid

    23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    nee bewust niet gedaan...t is geen zekerheid die je krijgt...ze weten niet als jij 1:500 hebt of je de ene bent of de andere....

    20 weken echo weten we nog niet zeker...we wilden een test doen op internet.....
    ( http://www.kiesbeter.nl)
    En dan hopen we eruit te komen...denk dat het nee wordt...maar ja twijfel twijfel twijfel....
     
  19. Natas1

    Natas1 VIP lid

    4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Ik zou het wel laten doen, door het verhoogde risico op mijn leeftijd.
    Als er een verhoogd risico uit die kansberekening zou komen zou ik doorgaan met een vruchtwaterpunctie.
     
  20. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Nee.
    We hebben er bewust voor gekozen dit niet te doen.
     

Deel Deze Pagina