Prenatale screening, combinatie test

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door toi, 17 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toi

    toi Actief lid

    12 okt 2005
    196
    0
    0
    Gisteren naar de huisarts geweest en ze adviseerde me een prenatale screening en combinatie test, dit omdat ik al op leeftijd ben. Maar ja dan ga ik zo'n test aan en dan.... Stel dat het een kindje met down syndroom is, laat je het dan weghalen. Ikke niet. Dus denk ik wat heeft het dan voor zin om zo'n test uit te voeren.
    Gelukkig heb ik maandag 24ste mijn eerste echo om goed te kijken hoever ik eigenlijk zwanger ben.

    Wat is jullie mening over zo'n test. Bij mijn zoon heb ik het niet gedaan, maar toen zat ik op het randje van de leeftijdsbepaling.

    Groetjes toi
     
  2. ElleNY

    ElleNY Fanatiek lid

    26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Als je absoluut zeker weet dat je niets met een (negatieve) uitslag zou doen dan heeft het helemaal geen zin. Dan kan je alleen maar kennis op doen die je niet wilt hebben en je hebt er toch spanning van. Mijn zus heeft indertijd dezelfde vraag gekregen: wist ook dat ze niets zou doen en heeft dus het ook niet gedaan. Ook geen 20 weken echo trouwens (maar dat ligt weer een beetje anders).

    Van harte trouwens!
     
  3. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.983
    1.800
    113
    Provincie Groningen
    Als je zeker weet dat als het een gehandicapt kindje zou krijgen, je het dan zou houden. Waarom zou je dan die prenatale screening doen.
    Ze hebben ons ook gevraagt of wij een nekplooimeting wilden, hebben we niet gedaan. We vallen niet in de risico groep, en als het een gehandicapt kindje zou zijn, is het ook welkom.
     
  4. 078mama

    078mama Niet meer actief

    Ik heb het wel gedaan om niet in onzekerheid te zitten. Daarnaast hebben kennissen van ons een kindje met open ruggetje gekregen en dat is toen ook van te voren gezien. Zo'n echo zorgt er dan wel voor dat je weet wat je te wachten staat en ook dat je weer dat je kindje de bevalling niet zal overleven. Het is natuurlijk verschrikkelijk maar als dat je overkomt en je komt daarna ook nog eens thuis in een kinderkamer met alle kleertjes enzo lijkt me dat nog veel erger.

    Ik kan me heel goed voorstellen dat je het niet doet en als je gevoel dat zegt moet je daar gewoon naar luisteren! Het kan alleen een bepaalde bevestiging geven...
     
  5. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Verplaatst naar onderzoeken en echo's.
    Elmo
     
  6. denise1976

    denise1976 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.179
    0
    0
    Den Haag
    Moeilijk, maar als je zeker weet dat het welkom is dan zou ik er waarschijnlijk van af zien, wij hebben de onderzoeken wel gedaan om dat we gewoon niet wisten wat we zouden doen, maar in de week dat we moesten wachten op de uitslag werd bij ons al snel duidelijk dat dit kindje zo welkom was, en het wachten op de uitslag brengt zoveel onnodige stress met zich mee.
     
  7. Peetje08

    Peetje08 Bekend lid

    30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Als je al zeker weet dat het kindje hoe dan ook welkom is, zou ik toch overwegen om de test wel te doen. Het kan wat spanning geven (persoonsafhankelijk), maar het geeft je ook de kans om je voor te bereiden mocht het zo zijn. De zorg voor een kindje met down of andere ziekte of handicap is toch anders dan van gezonde kinderen. De spanning komt toch een keer en het maakt voor het kind niet echt uit of dat tijdens of na de zwangerschap is. En jouw test wordt vergoed, dus om het geld hoef je het ook niet te laten.

    Wij hebben er wel bewust voor gekozen (op eigen kosten). Ook al wisten we nog niet wat we zouden doen mocht het zo zijn, 1 ding wisten we zeker. Mocht het zo zijn dat ons kindje wat mankeert dan willen we ons goed kunnen informeren om zo goed mogelijk voor ons kindje te kunnen zorgen. We zouden dan van te voren een keer met de kinderarts willen spreken, etc.
    En een combitest is niet schadelijk voor jou of jouw kind. En spanning, ach dat hebben bijna alle zwangeren toch wel. Ik vond de 20 wekenecho spannender. (Bij ons gaf het wachten op de bloeduitslag geen extra spanning omdat ons kindje een erg dunne nekplooi had.)

    Wij hebben een wat uitgebreidere combitest gehad dan de meesten hier. Wij kregen ook een korte structurele controle. Wij wisten dus al dat ons kindje een mooi hoofdje had met normaal uitziende hersenen, hartritme was in orde, normale armen en benen etc. Voor ons was het echt alles waard.

    Veel succes met de keuze
     
  8. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Ik zou het persoonlijk niet doen als je toch zeker weet dat je het kindje wilt houden. Je kunt je er misschien wat beter op voorbereiden, maar het is niet zo dat je je kindje een betere start geeft als je het al weet vantevoren. In tegenstelling tot de dingen die ze kunnen vinden bij een 20 weken echo zeg maar...
     
  9. Peetje08

    Peetje08 Bekend lid

    30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Merleq, in principe heb je gelijk ware het niet dat bij het syndroom van Down redelijk vaak hartafwijkingen voorkomen (en andere afwijkingen).

    Ik verwacht dan ook dat Down een indicatie is voor een uitgebreide 20-weken echo bij een centrum voor prenatale diagnostiek (in een academisch ziekenhuis). De kans dat ze dan een hartafwijking vinden mocht die er zijn is dan groter. En dit kan in het voordeel zijn voor het kind.

    Maar als ik zoals jou 22 zou zijn, zou ik het ook niet doen hoor. Leeftijd heeft helaas een behoorlijke invloed op de kans op een genetische afwijking.
     

Deel Deze Pagina