Preventief actie ondernemende?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Mip, 2 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mip

    Mip Lid

    2 mei 2018
    7
    1
    3
    Vrouw
    #1 Mip, 2 mei 2018
    Laatst bewerkt: 2 mei 2018
    Hoi allemaal,

    Tot nu toe kon ik er niets over vinden dus vandaar een berichtje.

    In mijn familie aan vaders kant komt vervroegde overgang voor. Alle drie mijn tantes en mijn oma gingen rond hun 36e in de overgang. Zelf ben ik nu 33. 4 jaar geleden ben ik gestopt met anti-conceptie en we zijn nu een half jaar actief aan het proberen zwanger te worden. Ik besef me heel goed dat dit een hele korte periode is en geen reden tot paniek.

    Waar ik me wel zorgen over maak is een eventuele vervroegde overgang. Ik merk dat mijn menstruatie soms iets langer duurt dan voorheen, terwijl ik tot de laatste tijd een zeer stabiele cyclus had.

    Vandaag ben ik bij de huisarts geweest om te vragen of het mogelijk is om onderzoek naar vervroegde overgang te doen en of het van vaders kant ook erfelijk bepaalt kan zijn. De reactie die ik kreeg voelde nogal nonchalant. Hij zei dat 'ie geen idee heeft of dit erfelijk is maar dat ik me geen zorgen hoef te maken. Het is niet te meten dus als het zover is, is het toch te laat. We moeten het gewoon nog 1,5 jaar proberen en als het dan niet lukt terug komen.

    Ik snap heel goed dat een half jaar erg kort is. Maar is het normaal dat je eerst 2 jaar moet proberen als er een kans is op vervroegde overgang? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik had eigenlijk verwacht dat er op zijn minst bloed geprikt zou moeten worden ofzo.

    Bedankt alvast voor jullie reacties!
     
  2. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb wel gelezen dat er thuis testen zijn met urine (net als zwangerschapstesten) en bloedtesten op AMH en progesteron waaruit het op te maken zou moeten zijn.

    Wellicht zijn er hier anderen die er wel ervaring mee hebben die je beter kunnen helpen.
     
  3. itsourlove

    itsourlove Fanatiek lid

    2 aug 2014
    2.617
    2.315
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar hoezo moet je nog 1.5 jaar door..het is een jaar zelf proberen toch...
     
  4. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Meid allereerst wat een nare reactie van je huisarts!

    Bij mij zit het aan moeders kant, mijn huisarts deed er ook redelijk nonchalant over maar heeft ons wel doorverwezen naar een fertiliteitsarts. Aankomende maandag is de afspraak.

    Ik zou als ik jou was zeker niet de 1,5 jaar volmaken! Misschien over een tijdje nog eens teruggaan als je je zorgen maakt en alsnog vragen om een verwijzing. Ik heb ook na 8 maanden al de verwijzing gekregen... ook al deed hij er nonchalant over haha...

    Succes meis!
     
  5. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Het is wel te meten middels bloedonderzoek.
    Dag 3 vd cyclus bloed prikken op fsh, oestrogenen en lh
    Daarnaast amh laten prikken. Dit zegt wat over de nog aanwezige eicel voorraad.
    En het kan wél erfelijk zijn. Dat hoort de huisarts te weten.

    Mijn moeder zat op haar 37ste vollop in de overgang. Ik kreeg op mijn 38ste nog een kind. Mijn bloedwaardes waren op mijn 36ste nig goed maar dat had ook zo anders kunnen zijn.

    Terug naar de huisarts en een verwijzing vragen voor de gyneacoloog. Deze heeft er wél verstand van.
     
  6. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
  7. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Precies de testen die Panter beschrijft. het is wel te testen en dan is meteen duidelijk of je nu actie moet ondernemen ( dat hoop ik niet voor je maar als toch, dan kan je het maar beter weten).
     
  8. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    #8 Lisa280887, 2 mei 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mei 2018
    Oh ga alsjeblieft niet aan de thuistesten! Niet rot bedoeld voor degene die het postte, maar ga niet aanklooien met die dingen... het maakt vreselijk onzeker en ze kunnen nooit alle aspecten belichten die het ziekenhuis wel kan... plus: niet alle huisartsen nemen deze thuistesten serieus. Dan ben je weer terug bij af

    Stel: Wat als uit die test blijkt dat alles oke is. Maar die test meet nou net niet dat ene ding wat bij jou mis is... dan is er dus iets mis en je kan er helemaal niks mee... want de test meet het niet.

    Jouw huisarts moet weten dat het erfelijk is. Hoe het zit als het aan vader kant is weet ik niet...

    Je kan echt beter bloed laten prikken, als je je huisarts zover krijgt.
     
  9. Apie1

    Apie1 Niet meer actief

    Hoi TS, wat een vervelende reactie. Het is voor jou nu heel belangrijk dat je weet waar je aan toe bent. De huisarts hoort dat serieus te nemen. Als je de kosten zelf betaald kun je voorstellen om zelf je bloed te laten onderzoeken. Als je huisarts hier geen formulier voor wil geven kun je je verzekeraar bellen en vragen om een oplossing. Inderdaad bovenstaande 3 dingen laten prikken. Met name fsh (moet onder de 10 zijn) en amh (moet boven de 1 a 1,5 zijn op je leeftijd. Hoe hoger, hoe meer eitjes.).
    Wat de huisarts zegt is gelukkig ook niet waar. Mocht je namelijk in de vroege overgang zijn, dan ben je er nu wellicht vroeg genoeg bij om nog (met hulp) zwanger te raken. Thuistestjes testen niet alles. Zou ik niet aanraden.

    Dikke knuffel! Ik weet hoe rot het is om zooo graag een kindje te willen, afhankelijk te zijn van de goodwill van ongeinteresseerde derden en niets te kunnen doen dan hopen, bidden en volhouden.
     
  10. Mip

    Mip Lid

    2 mei 2018
    7
    1
    3
    Vrouw
    Iedereen hartstikke bedankt voor het advies en de snelle reacties!

    Ik heb vandaag via de particuliere weg bloed af laten nemen voor onderzoek op amh, oestrogeen, lh en fsh. Toevallig was vandaag de 3e dag van mijn cyclus. Ik wilde geen huisarts of gynaecoloog betrekken en daarmee nog een maand moeten wachten. Kan altijd nog als de waarden niet goed zouden zijn.

    Ik hoop wel dat ik de uitslag goed kan interpreteren. Mocht iemand nog een tip hebben waar ik informatie daarover kan vinden, altijd welkom. Nu de uitslag afwachten, krijg die binnen enkele dagen per post.
     
  11. Apie1

    Apie1 Niet meer actief

    https://www.freya.nl/kinderwens/starters-in-het-medisch-circuit/laboratoriumwaarden/
     
  12. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Fsh moet onder de 10 zijn. Hoe dichter bij de 10...hoe sneller je gaat. Boven de 10 is nog niet alles verloren, als je amh nog oke is. Ik meende dat die waarde lager dan 0.8 betekend dat de overgang in zicht is. Maar pin me er niet op vast, de labwaardes van Freya zijn wel betrouwbaar.

    Ik hoop voor je dat je goed nieuws krijgt.
     
  13. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Schandalig... die huisarts van jou. Ik zou daar nog wel een opmerking naar hem over maken. Goed dat je zelf actie hebt ondernomen. 2 jaar is al veel te lang om het zelf te proberen. En als zo dichtbij vroege overgang is geconstateerd dan vind ik dat dat gelijk onderzocht moet worden om een eventueel traject sneller op te starten. Dat je dit nu moet doen zonder hulp van je huisarts vind ik echt belachelijk.
     
  14. Jess89

    Jess89 Fanatiek lid

    4 mrt 2009
    2.039
    1.744
    113
    :eek: kun je ook particulier laten bloedprikken?? Ik had geen idee!
    Waar ergens? En hoe duur is dat?
    Niet dat ik dat nu wil gaan doen hoor, maar meer uit nieuwsgierigheid ;)
     
  15. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Wanneer krijg je de uitslag? Spannende dagen nu! Ik hoop dat je waarden goed zijn.
     
  16. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    DC klinieken bieden dat oa aan. Hoeveel het kost weet ik niet...
     
    Jess89 vindt dit leuk.
  17. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    En heb je al uitslag binnen ts?
     
  18. Mip

    Mip Lid

    2 mei 2018
    7
    1
    3
    Vrouw
    Sorry voor de late reactie! Op één of andere manier kreeg ik geen notificaties van de berichten. Maar... eerste uitslagen zijn binnen:

    LH 4.0 U/L > gemiddelde bij vrouwen, voor en na eisprong 1,0-8 U/l
    FSH 8.0 U/L > gemiddelde bij vrouwen, voor en na eisprong 1,0-8 U/l
    Oestradiol 125.23 pm/L > gemiddelde folliculaire fase: 80 - 300 pmol/l

    Ik had een handige website gevonden met de interpretatie. Via de website van Freya, namelijk: http://www.nvkc.nl/zoek-een-test? waar ik de gemiddelden vanaf heb gehaald.

    Als ik het goed begrijp is mijn LH netjes. Mijn FSH nog net binnen de marge maar aan de hoge kant en oestradiol prima.

    Maar wat dit nu in verhouding tot elkaar zegt.. geen idee. Ik wacht nog op de uitslag van de AMH, dat duurt 1 á 2 weken voordat die klaar is. Nog even afwachten dus...
     
  19. Mip

    Mip Lid

    2 mei 2018
    7
    1
    3
    Vrouw
    Ja dat kan maar ik raad het je niet aan! Ik had via www.bloedwaarden.nl de test gekocht. Je ontvangt dan een pakketje met de kaart en de buisjes. Daarmee kun je dan naar een prikpunt in de buurt. Helaas wilde het prikpunt waar ik was mij niet helpen via dat bedrijf omdat er schijnbaar eerder problemen zijn geweest. Wat voor soort problemen weet ik niet.

    Uit coulance heeft het prikpunt toen voor mij toch bloed afgenomen en zelf in hun eigen lab onderzocht. Die uitslag krijg je dan gewoon per post maar je moet er wel voor betalen. Het gaat dan niet via de huisarts. Geen idee of dat altijd kan of dat ze hier door de vingers hebben gekeken.
     
    Jess89 vindt dit leuk.
  20. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Mijn moeder heeft vruchtbaarheidsproblemen en daarvan is niet bekend dat die erfelijk zijn.
    Ik werd na een aantal maanden al doorverwezen door de huisarts puur en alleen omdat ik zelf het gevoel had dat er iets niet klopte en ik had gelijk...

    Ik weet dat het een uitzondering is, maar ik zou wel serieus genomen willen worden door een huisarts en 1.5 jaar zelf proberen zou ik niet ‘pikken’
     

Deel Deze Pagina