Prikkelbaredarmsyndroom

Discussie in 'De lounge' gestart door ikke84, 14 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113
    Volgens mij is hier kort geleden nog een topic over geopend,kan het alleen niet vinden.

    Sinds een jaar heb ik af en toe vaak last van mijn darmen.

    -verstopping
    -darmborrelen
    - breiachtige ontlasting (meestal in de ochtend)
    - darmkrampen/steken. Pijn onderin buik
    -soms uitstralend naar de maag.
    - na een buikgriep duurt het lang voordat mijn darmen weer oke zijn.

    Is dit voor iemandherkenbaar?en wat helpt jullie hierin?
     
  2. Arian

    Arian Fanatiek lid

    6 dec 2010
    1.584
    36
    48
    Ik heb het ook helaas. Het is nu op zijn hoogtepunt zeg maar.

    Elke dag buikpijn, misselijk, "ziek" voelen. Krampen na eten. Heel erg vervelend. Durf soms ook niet goed meer de deur uit omdat ik dan bang ben om een aanval te krijgen. Een aanval is bij mij, ineens erge krampen, misselijk, zweten, en dan een paar keer snel naar de wc moeten. Hierna hou ik nog lang buikpijn. Ik heb van de huisarts Domperidon gekregen, en duspatal slik ik ook weer sindskort. Dit helpt om de darmen wat rustiger te houden. Domperidon is voor de misselijkheid. Soms dagelijks nodig. Soms een week niet. En veel pcm tegen de buikpijn.
     
  3. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113
    Zo erg heb ik het gelukkig niet.maar die misselijkheid vooral na avond eten komt mij ook bekend voor
     
  4. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik heb PDS en klachten gaan op en af. Soms fases waarin ik nergens last van heb en soms poep ik in mijn broek, zo dun is dan de ontlasting.
    Ik gebeuk psyllium vezels en die helpen heel goed. Nu net na zwangerschap is er niks aan de hand, hormonen werken bij mij positief op mn darmen ;)
     
  5. Zusterke

    Zusterke Niet meer actief

    Ebastine ! Anti allergie medicatie met als bijwerkingen de darmen rustig te maken.
    Werkt perfect! Gebruiken ook meerdere mensen nu in mijn omgeving met goed resultaat.
    Hun leven staat niet meer in het teken van hun spaatscihe darm!
     
    Vero0504 en ikke84 vinden dit leuk.
  6. CoffeeJunkie

    CoffeeJunkie Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik heb ook pds, wat de afgelopen jaren is verergert. Wat mij heel goed heeft geholpen is gezond eten en sporten. Dus onbewerkte voeding, veel vezels, veel water en weinig koolhydraten, suikers, koffie en zuivel.
    Door dingen uit te proberen heb ik geleerd wat voor mij werkt en wat niet. En als mijn basis goed is, heb ik veel minder last wanneer ik wel een keer iets ongezonds eet. Maar dat kan ik echt niet meerdere keren per week doen, want dan voel ik mezelf niet alleen lichamelijk ziek, maar word er ook neerslachtig van.

    Ik heb dus niet hele specifieke tips omdat het zo persoonlijk is, maar wel het advies om dingen uit te gaan proberen. Kijk wat werkt en wat niet.
     
    Riverdale87 vindt dit leuk.
  7. Sylva

    Sylva VIP lid

    23 jan 2017
    5.695
    3.526
    113
    Vrouw
    Midden van Nederland
    Ik heb het helaas ook en bij mij zijn de klachten op z'n hevigst als ik stress ervaar of 'verkeerd' voedsel heb gegeten. Een paar jaar geleden ging het niet zo goed en ik stond echt stijf van de stress. Elke dag verging ik van de pijn zo erg het leek wel een blindedarmontsteking. Lag op de grond te rollen van de kramp, misselijk en ik zat constant uren op het toilet. Door de huisarts zelfs naar de eerste hulp gestuurd, 2 uur onderzoeken gehad, maar er zat gelukkig geen ontsteking. Doorverwezen naar de MDL arts en toen erachter gekomen dat het PDS was. Heb een voedseldagboek moeten bijhouden en daaruit kwam dat ik wit brood, ui, pittig en vet eten beter kan vermijden. Dat toegepast en het werd direct minder. Toen nog yoga gaan doen voor de ontspanning en nu in alleen drukke periodes of tijdens hormonale wisselingen (voor menstruatie/eisprong) nog wel eens last. Maar vaker niet, dan wel gelukkig. En mocht het nodig zijn heb ik nog suikervrije psylliumvezels in huis voor als ik er echt veel last van heb, dan gaat het na een dag of twee ook weer beter.

    Ik raad dat voedseldagboek echt aan. Je noteert dan alles wat je eet/drinkt en de volgende dag of je meer, minder of geen verschil merkt. Zo kom je uiteindelijk wel uit op waar je darmen op reageren.
     
  8. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.215
    751
    113
    home sweet home
    Een goede probiotica helpt mijn darmen sneller herstellen na eenbuikgriep. Wat anders is het drama
     
  9. Liedx

    Liedx Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.887
    403
    83
    Nederland
    Hier ook PDS. Bij mij gaat het in periodes waarin ik erg gezond eet goed en periodes waarin ik ongezond(er) eet veel minder goed. Veel pijn in mijn linkerzijde, rommelende darmen, buikpijn, opgeblazen buik, moe en neerslachtig.
    Ook stress heeft een negatieve invloed erop. Ik ben nu (tijdelijk) gestopt met werken omdat ik teveel stress en daardoor teveel pijn had.
    Het is echt zoeken naar waar jij goed / niet goed op reageert.
     
  10. frummeltje31

    frummeltje31 Fanatiek lid

    16 sep 2009
    2.157
    109
    63
    Inderdaad goed uitzoeken waar je op reageett qua voedsel. Maar ook bijvoorbeeld met spanningen. Ik heb ook pilletjes ervoor en die helpen goed. Soms wel een aanval, maar lang niet zoveel meer. En bij mij helpt probiotica ook goed na een buikgriep.
     
  11. Lolalili

    Lolalili Niet meer actief

    Hier helaas ook periodes dat ik erg veel last heb
    Dan heb ik zoveel pijn dat ik flauwval
     
  12. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.620
    1.081
    113
    Vrouw
    Helaas heb ik die diagnose een paar weken terug ook gehad.
    Bij heftige aanvallen zweet ik me kapot, kotsmisselijk, soms overgeven, soms flauwvallen, vreselijke buikkrampen en diarree.

    De laatste weken gaat het slecht. Elke dag buikpijn (soms diarree en soms verstopping) en veel misselijk.

    Heb ook de vezels en die duspatal pijnstillers. Maar helaas net buikgriep gehad en veel maagpijn. Nu zijn mijn darmen ook nog erg van slag.

    Heb afgelopen week een eet dagboek bij moeten houden vd diëtist om te kijken of ze een patroon ziet. Beetje slechte timing met die buikgriep.

    Ik moet er 7 januari naartoe. Ben benieuwd.
     
  13. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113
    Ik denk dat ik dan een lichte versie heb,want zo erg heb ik het niet.maar herken wel wat klachten. Vooral na een buikgriep veel borrels,andere ontlastimg,onrustige darmen.was de vorige keer ook zo en duurt lang
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    Hier eigenlijk alleen als ik me op loop te vreten of rot loop te stressen. Qua eten en drinken kan ik zo'n beetje alles wel hebben, behalve vet eten maar ik denk dat dat eerder komt omdat ik sinds ik op mezelf woon geen jus meer maak bijv. Als ik nu een lepeltje jus over mn aardappels gooi heb ik een half uur later uiterlijk een afspraak in de kleinste kamer.

    Bij buikgriep drink ik een 1.5L fles cola zo kort mogelijk op elkaar (wel glaasje voor glaasje) en yakult. Dan ben ik er eigenlijk zo weer vanaf.

    Die extra vezels variant van yakult is prima te doen! Beetje fris smaakje niet die blergh bende zoals ik t van vroeger kende.
     
  15. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.047
    2.429
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Mijn vriend heeft het ook.
    Wat bij hem goed werkt is heel veel water drinken. Als hij een keer laks is geweest hierin is het meteen mis.
    En geen chocolade eten. Het is lekker maar gaat dan meteen mis bij hem.
     
  16. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.936
    15.245
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb het toen ik jonger was heel erg gehad maar rond mijn dertigste was ik er helemaal vanaf.
    Ben nog wel gevoelig met mijn darmen maar niet meer deze ellende.
    Na het dertigste levensjaar komt PDS weinig voor.
     
  17. CoffeeJunkie

    CoffeeJunkie Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik zou juist geen Yakult nemen na een buikgriep en met pds! Het is gewoon een duur potje melk met veel suikers, zoetstoffen en een beetje vitamine en pro biotica. Precies de ingrediënten waardoor pds wordt geprikkeld.
     
  18. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij mij is vezels vezels vezels het motto. En dus voldoende vocht. Ik gebruik geen zakjes meer, het lukt me wel dit uit voeding te halen. Ik eet bij de lunch altijd rauwkost. Gewoon simpel hoor, ik stop ,s ochtends gewoon een stuk komkommer, wat tomaatjes, worteltjes e.d. in mijn trommel.
    Verder alleen bruin brood. Soms kan ik wit brood of een krentenbolletje eten zonder dat het mis gaat. Maar het is een risico. 't Kan ook de hele boel weer ontregelen. Dus ik ben daar voorzichtig mee.

    Ik heb trouwens nooit geweten dat er een link bestaat tussen pds en allergieën. Naar aanleiding van @Zusterke 's bericht over Ebastine heb ik wat gegoogled. Er moet geloof ik nog een groter onderzoek komen, maar het eerste kleinere onderzoek in Leuven leek positief. In het nieuwe jaar maar eens naar de huisarts voor overleg. Ik ben ook echt allergisch (huismijt en een aantal bomen). Nu gebruik ik in periodes dat het opspeelt receptvrije medicijnen. Maar als ebastine 'twee vliegen in 1 klap' is en niet teveel bijwerkingen geeft, wil ik dat wel gaan proberen.
     
    Zusterke vindt dit leuk.
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    Bij mij werkt t echt prima en heb daarna echt geen pds klachten. Pds is bij mij stress getriggerd heeft voor mij niks met voeding te maken, misschien dat dat t grote verschil is.
     
  20. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.459
    1.636
    113
    Brabant

    Volgens de nhg komt pds met name voor tussen de 15 en de 65..
     
    Zusterke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina