Prikkelgevoelig?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Veertje84, 11 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

    Veertje84 Fanatiek lid

    9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi allemaal,

    Mijn zoon zit sinds dit schooljaar in groepje 3.
    Lezen en schrijven moet op een rap tempo geleerd worden (tenminste: ik vind dat het erg snel gaat en er veel verwacht wordt van kinderen van die leeftijd). Maar dat terzijde...
    In het begin van het schooljaar hadden we een startgesprek (na drie weken school ongeveer).
    Hierin gaf de juf aan dat mijn zoon volgens haar moeite had met harde geluiden (bijvoorbeeld bij binnenkomst in de klas - als het vrij druk is - dan zei hij wel eens "wat is het druk" en doet dan zijn handen voor zijn oren).
    Ook gaf ze aan dat als ze een verhaaltje las, en hierin kwam iets onverwacht (bijvoorbeeld "KNAL!") Dat hij dan erg schrikt. Ze vroeg of ons dat ook opviel.
    Maar dit valt mij niet op thuis. Mijn zoon heeft nog een jonger zusje en geloof me maar, dat het echt niet altijd zo rustig is bij ons thuis.
    Ook gaf de juf aan dat hij snel afdwaalt tijdens de les. Ze moet hem constant bij de les roepen, zegt ze. Daarom heeft ze hem vooraan in de klas gezet.
    Maar ook dit herken ik niet, en heb ik eerder (in groep 1 of 2) nooit terug gehoord van de juffen.
    Tijdens dit gesprek was mijn zoon erbij, ik zag hem helemaal in zijn schulp kruipen. Ik heb er spijt van dat ik het niet afgekapt heb maar het overviel me een beetje.

    Nu heeft mijn zoon een taalontwikkelingsstoornis gehad (hiervoor is hij bij Kentalis geweest, en dit behoeft nu geen behandeling meer). Ook heeft hij ergotherapie omdat zijn fijne motoriek wat achter licht (vaak hangt dit samen met de TOS). Deze ergotherapie heb ik overigens zelf aangevraagd, ook hier is namelijk nooit vanuit de juffen iets over gezegd.
    Schrijven vindt hij dus moeilijk, maar hij gaat vooruit. Soms leidt dit natuurlijk tot frustratie bij hem omdat er wel steeds een beroep wordt gedaan op de schrijfvaardigheid, vooral in groepje 3 natuurlijk. Maar dit lijkt mij meer dan logisch. Als wij iets niet goed kunnen, en je moet het toch steeds doen dan wordt je daar ook niet vrolijk van natuurlijk.

    Ik had gisteren contact met de ergotherapeut, die mij vertelde dat de juf had gevraagd of ze ook iets kon doen met zijn prikkelgevoeligheid. Als ik vroeg wat daarmee bedoeld werd, gaf ze aan dat ze dan uitzoeken waar dit "afdwalen" vandaan komt.
    Ik heb gevraagd voor meer, info maar die kon ze me verder ook niet geven, behalve het afdwalen in de les.
    Zelf vind ik het wel ver gaan om daar meteen "therapie" op te zetten.
    Persoonlijk vind ik dat er eerst gekeken en besproken moet worden, of hij - ondanks het afdwalen - de informatie uit de les wel of niet in zich opneemt.
    Hij ligt niet achter en is met rekenen zelfs één van de beste (we kregen een briefje mee waarop het niveau staat en hij zit in het hoogste groepje). Lezen gaat meestal goed, maar laatst kreeg hij een briefje dat hij beter moest oefenen. Wat we dan ook doen thuis.
    Als hij leest zie ik dat hij alle letters kent en ook kan lezen, maar zich er vaak de moeite niet voor neemt en na de eerste twee letters het woord probeert te raden.
    Als ik hem echter de kerstkaarten voor zijn klasgenoten (waar ik de namen op had geschreven) laat lezen, kent hij ze (op één of twee na) allemaal lezen.
    Kortom, mij lijkt dat hij echt wel alle informatie in zich opneemt! Anders zou hij ook niet meekomen met deze dingen...toch?

    Als ik hem vraag hoe het was op school, zegt hij standaard "saai". Alleen gym vindt hij leuk, zegt hij.

    Donderdag heb ik gesprek met de juf. Ik ga ervan uit dat het hierover gaat. Ik ben er een beetje gespannen voor (met name omdat hij altijd al een rugzakje heeft gehad mbt de TOS en ik hoopte dat het eindelijk voorbij was).

    Herkent iemand dit soort gedrag ook bij zijn kind?

    Groetjes Vera
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.698
    42.523
    113
    Ja allebei mijn kinderen zijn zo. De jongste heeft ook een prikkelverwerkingsstoornis.
    Zoals ik je verhaal lees denk ik dat de kleuterjuffen een hoop niet gezien hebben waardoor het nu ineens rauw op je dak komt. Dat is logisch.
    Op zich is het fijn dat hij ondanks dat goed mee kan komen, maar ook voor die kinderen wordt het vaak uiteindelijk een struikelblok. En geloof me, dan kun je er beter in groep 3 wat mee doen dan er pas in groep 5 achterkomen zoals bij ons bij de oudste.
     
  3. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.605
    25.651
    113
    Vrouw
    Groep 3 is best een grote overgang en hard werken. Kan zijn dat daardoor zijn gevoeligheid meer opvalt dan daarvoor. Verder zie ik niet echt grote problemen. Maar kan geen kwaad als de ergotherapeut, waar hij toch al komt, even meekijkt.

    Ik zou open het gesprek aangaan met de juf. Vertel wat je thuis ziet en ervaart met hem. En leg die naast de ervaring van juf. Doel van jullie beiden is de beste hulp voor je zoon.
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.796
    8.663
    113
    Begrijpelijk dat het rauw op je dak valt. Ik denk dat het nu meer opvalt omdat ze veel meer stil zitten.

    Onze zoon ziet en hoort alles, ook als iemand voorbij het lokaal hoort weet hij welke juf dat is( hoort hij aan de schoenen). Nu heeft hij een koptelefoon voor bepaalde momenten om meer rust te creëren.

    Snel afgeleid komt bij ons waarschijnlijk door verveling.
     
  5. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Onze zoon houdt ook niet van harde geluiden (begint nu ook alweer over vuurwerk) en volgens mij zijn er zat kinderen die dit ook hebben.
    Vind jouw vraag wel goed trouwens! Je zoon lijkt met zijn gedachten elders maar ís dat ook zo? Als hij alles goed meedoet dan filtert hij er dus prima uit wat hij moet horen. Ik herken dat wel van onze zoon. Kan er met zijn gedachten niet bij lijken te zitten, maar weet naderhand tot in detail alles na te vertellen. Bij hem is het ook wel eens afsluiten voor de drukte. Hij groeit daar nu in groep 3 wel in mee. En omdat er dus vaak geconcentreerder gewerkt moet worden, is er ook minder drukte en herrie. Het is een enorme overgang naar groep 3. Het kost alle kinderen zo veel meer energie. Tempo ligt enorm hoog en ze moeten veel meer en langer stilzitten.
    Fijn dat ze op hem letten, neem ook je eigen ervaringen mee.
     

Deel Deze Pagina