Prikkelgevoeligheid en meditatie

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door babbel1983, 22 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Mijn dochter van 5 1/2 kan ik qua gedrag niet altijd even goed 'plaatsen'. Ze mag natuurlijk lekker haarzelf zijn, maar iets is 'anders' aan haar. Ze heeft een klankontwikkelingsprobleem gehad, waardoor ze laat is gaan praten, een vroegbehandelingstraject bij Kentalis heeft gevolgd en op school het 1ste jaar met een arrangement heeft gezeten voor ondersteuning hiervan. Ze zit inmiddels in groep 2 van het reguliere onderwijs en haar taal gaat echt hartstikke goed, ze heeft zich heel erg ontwikkelt het afgelopen jaar.
    Maar haar gedrag, dat blijft een aandachtspuntje. Omdat de afgelopen jaren de aandacht op haar taalachterstand lag, is er niet veel aandacht aan haar gedrag geschonken. Bij Kentalis heeft ze wel diverse onderzoeken gehad, o.a. op autisme, maar dat is het niet gebleken. Wel kwam uit onderzoeken dat ze prikkelgevoelig is en dat zien we idd ook terug in haar schoollooptijd. Het valt het beste uit te leggen dat ze gewoon dezelfde ontwikkeling doormaakt als iedere kleuter, maar dat het bij haar altijd x 10 is qua uiting zeg maar. Nu het arrangement betreft haar taal voorbij, heeft haar juf met de IB'er afgesproken dat de juf een soort boekje gaat bijhouden met voorvallen, acties, gedragingen wat op valt, om te kijken of we dat verder kunnen onderzoeken. En nogmaals, ze mag lekker zijn wie ze is hoor, maar hopelijk kunnen we zo betere handvaten krijgen om haar te ondersteunen, vooral qua school.

    Maar nu kwam ik dus per toeval op de site van het gevoelige kind terecht en dan op de regenboogtrap. En bij hetgeen ik lees denk ik, alsof het voor mijn dochter geschreven is. Dit heeft dus echt mijn interesse gewekt, alleen ben ik zelf echt niet van de meditatie enzo, heb daar geen ervaring mee. Maar als het mijn dochter kan helpen tot rust te komen, dan is het zeker het proberen waard.

    Ik vroeg me dus af of hier ouders zijn met ervaring in het gebruik van de regenboogtrap bij hun kind. Zou je het aanraden of niet?
     
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb geen ervaring met de regenboogtrap - ken het wel. Ook de piekerballon heb ik weleens van gehoord. Hopelijk krijg je ervaring van mensen die het gebruiken.

    Een snelle stap om uit te proberen is misschien de Insight Timer . Vol meditaties, maar 2 geleide meditaties voor kinderen: Zwemmen met dolfijnen en Uitgroeien tot een bloem . Misschien is. Beiden van Anne van Leeuwen . oh wacht; je kan ze ook gewoon online luisteren: https://insighttimer.com/annevanleeuwen . Verder lees ik mee naar ervaringen van anderen met de regenboogtrap :) .
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Ik ken het niet maar voor onder schooltijd kun je ook kijken naar een koptelefoon. Als ze bijvoorbeeld zelfstandig een werkje moet maken kan ze met een koptelefoon meer geluid afweren. Dus minder prikkels. Onze zoon is 5 en heeft die ook in de klas. Nu minder uitbarstingen.

    Hij krijgt ook de mogelijkheid om af en toe even terug te trekken met een boekje en lekker even te lezen of even te spelen (5a10 min) dan kan hij ontladen en is zijn emmer niet zo snel vol.
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  4. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Oh top, dankjewel! Ga eens op haar site kijken en de meditaties beluisteren.
     
  5. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Toevallig van de week inderdaad het hier met een collega over gehad, die gaf ook de tip van een koptelefoon. Het zal haar waarschijnlijk inderdaad helpen om geluid af te weren, alleen ben ik er nog niet over uit of ze wordt afgeleid door geluid of door haar eigen gedachtes. Maar het één zal het ander zeker niet uitsluiten. Zeker vooruitkijkend naar volgend jaar, waar ze (als ze overgaat natuurlijk) veel meer zelfstandige werkjes zal moeten maken zal dit zeker kunnen helpen.
    Ik zal het eens met haar juf bespreken, kijken hoe die dit ziet. Bedankt voor de tip!
     
  6. Tammie87

    Tammie87 Fanatiek lid

    28 jan 2010
    1.091
    102
    63
    Mijn zoon heeft de regenboogtrap veel gebruikt. Hij is snel overprikkeld en dit hielp hem dan wel.
     
    babbel1983 en Athina vinden dit leuk.
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Hier is het beide. Maar als je de ene kan verminderen heb je al minder prikkels omdat je niet alles kan horen.
    Hier werkt het ook als knop omzetten. Hij gaat dan naar werkfocus.
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  8. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Wat voor kinderen ook leuk is, is het boek nachtlichtjes. Dit is een voorleesboek met een soort meditatieve verhalen, ook bedoeld om lekker te gaan slapen. Mijn zoon werd er altijd erg rustig van.
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  9. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Ja das zeker waar idd. En ook wat je zegt over werkfocus als de koptelefoon op gaat zal ook voor mijn dochter heel goed werken qua duidelijkheid.
    Hebben jullie de koptelefoon zelf asngeschaft of gaat dat via school?
     
  10. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Klinkt goed, bedankt voor je reactie! Luisterde hij het dan voordat hij naar bed ging of gewoon willekeurig op de dag?
     
  11. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Ga ik eens naar kijken, bedankt voor je reactie!
     
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    We hebben er nu een via school. Het is er wel een van de bovenbouw dus wat aan de grote kant. Het was om uit te proberen of het werkt. Hij heeft verder geen last van dat hij wat groot is.

    Het sluit ook niet alle geluid af maar wel een groot deel.
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  13. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.316
    6.898
    113
    Vrouw
    Een kennis van mij heeft onlangs een boek geschreven met slaapmeditaties voor kinderen. Momenteel wordt er ook een app ontwikkelt, die komt bijna uit volgens mij. Het boek heet Slaapkoppies en is te koop bij bol.com.
     

Deel Deze Pagina