Primperan voor langer dan vijf dagen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door AvdY, 21 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Hoi, wie heeft er primperan langer dan vijf dagen gebruikt? (En hoe lang dan?). Ik zag dat stichting ZEHG zegt dat je het wel langer kan gebruiken, maar de gynaecoloog vind het beter als steeds even stop voor 2 dagen. Maar ja, het werkt zo goed dit keer.....
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik heb het zo'n 4 weken continu gebruikt, zetpillen 3x daags
    Anders hield ik niks binnen.
     
  3. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Goed om te horen! En de gynaecoloog vond dat prima?

    Edit: natuurlijk niet fijn dat je zo misselijk was...
     
  4. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Ik heb in 2 van de 4 zwangerschappen van de 5e week tot de 20e week primperan continu gebruikt in de maximale dosering. De laatste zwangerschap kreeg ik ondansetron en dat werkte nog een heel stuk beter.
    Maar de meeste vrouwen kunnen na een paar dagen primperan weer over na af en toe gebruik.
    De reden dat ze niet willen dat je langer dan een paar dagen primperan gebruikt is vanwege zeldzame bijwerkingen bij langer gebruik die na het stoppen ook niet zomaar weer weg gaan.
     
    AvdY vindt dit leuk.
  5. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Was op voorschrift van de gyn. Mocht zelfs 4x daags maar 3x was genoeg.
    En gelukkig nam de extreme misselijkheid af in de loop der tijd. Met een week of 10 was ik daar gelukkig overheen de laatste zwangerschap.
     
    AvdY vindt dit leuk.
  6. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.916
    3.966
    113
    Vrouw
    De European Medicines Agency / Europees Geneesmiddelbureau (EMA) zegt over Primperan dat het maar maximaal 5 dagen gebruikt mag worden in verband met bijwerkingen (bij de moeder). Dit advies gaat echter over de toepassing waar het voor bedoeld is, namelijk post operatief bij niet-zwangeren. Het middel is niet geregistreerd voor gebruik in de zwangerschap maar kan voor zover men weet veilig gebruikt worden. De EMA zegt niets over gebruik in de zwangerschap. Het vreemde van het advies is, dat als primperan bijwerkingen geeft, dit vaak juist voorkomt in de eerste vijf dagen.

    Onderzoeksters van de Universiteit van Bergen (Noorwegen) hebben in Amsterdam tijdens het ICHG 2019 congres een presentatie gegeven. Zij stelden dat wanneer je de eerste vijf dagen géén bijwerkingen hebt, je door kan gaan met het gebruik van primperan.

    Daarnaast is het zo dat het farmaceutische kompas het volgende zegt over primperan:

    Het wordt afgeraden om primperan aan het einde van de zwangerschap (laatste weken) te gebruiken in verband met mogelijke bijwerkingen bij de baby. Je arts kan hier meer informatie over geven.

    Het Lareb geeft ook info (zie foto)

    Onderzoek:
    https://static1.squarespace.com/static/5a5dd5e2d74cffb3eaffbbc9/t/5da5d28e80e02e6421c0330d/1571148432477/Lone+Holst%5B80032%5D.pdf
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Ja ik las het op de site van stichting ZEHG!
    Dankjewel!
     
  8. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Ben wel in dubio, ben nu 2 dagen gestopt, wel emesafene gebruikt, maar dat viel niet zo goed, dus daar gisteren ook mee gestopt. Maar nu valt het eigenlijk wel mee met de misselijkheid :oops:
    Dus opnieuw met primperan beginnen lijkt ook niet zo nodig.... Ik had eergisteren nog een goede echo, maar hoop dat het goed blijft gaan....
     
  9. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Dat was wat ik eerder ook al schreef. Voor een groot deel van de vrouwen is een paar dagen primperan genoeg om net weer voldoende aan te sterken en de negatieve cirkel te doorbreken. Als je het na een paar dagen niet gebruiken weer opnieuw nodig hebt is het ook geen probleem.
    Kon je met de primperan weer goed eten en drinken?

    Hier was het met 4 keer daags primperan zo dat het spugen van 40 keer per dag terug ging naar een keer of 10 per dag en ik kon een beetje vocht binnen houden. Stoppen betekende binnen een halve dag weer terug bij af, dat lukte dus echt niet. Ondanks primperan viel ik dan ook gemiddeld 15 kg af in die eerste 20 weken.
    Met de ondansetron nog maar 2 a 3 keer spugen per dag en ik kon zowaar weer wat eten. Daarmee deze keer maar 10 kg afgevallen. Volgende zwangerschap ga ik dan ook weer voor de ondansetron :cool:
     
  10. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Ik hoop het! Met de primperan kon ik inderdaad weer redelijk ok eten en drinken, dus dat was fijn.
     
  11. YellowEyes

    YellowEyes Fanatiek lid

    28 nov 2017
    1.863
    2.324
    113
    Vrouw
    Ik kreeg van de gynaecoloog meteen strips mee voor 30 dagen, omdat ik 10 kg was afgevallen. Ze wilde dat ik het elke dag zou innemen, aangezien de baby anders op een gegeven moment te weinig voedingsstoffen binnen zou krijgen. Bij mij waren die 5 dagen dus niet van toepassing.
     

Deel Deze Pagina