Probleem basisschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door gate, 20 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    Hallo,

    Mijn oudste gaat sinds februari naar school. Hij kan erg koppig zijn en driftbuien hebben. Meestal is dit bij grote veranderingen heftiger (dit is natuurlijk best een hele grote verandering) Nu lopen ze op school dus ook tegen zijn gedrag aan. Vorige week een gesprekje gehad, werd ook aangegeven dat ze niet zo goed wisten hoe ze ermee moeten gaan. Vind ik ergens een beetje gek, want ik dacht op school weten ze dat wel, blijkbaar niet. Toen heb ik ook aangegeven dat ik hem soms wat hopeloos vond rondlopen als ik hem bracht, en dat een buddy misschien wel een idee was. Vond ze een goed idee! Nu hoor ik vandaag dat hij geen buddy heeft maar dat ze hem wat harder aan zijn gaan pakken. Ik voel me hier helemaal niet goed bij! Weet niet zo goed wat ik hier nou weer mee moet... heb van het begin af aan al een beetje het gevoel dat hij niet goed wordt opgevangen en dit bevestigd het gevoel alleen maar meer!
    Kortom, ik weet even niet wat ik hier mee moet...
     
  2. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    Als ik een afspraak met de juf maak en dje vervolgens niet wordt nagekomen of eenzijdig aangepast zou ik even een nieuw gesprek vragen. Dan kan ze uitleggen waarom ze een andere aanpak hanteren. Dan weet je in elk geval waarom ze het doen. Dan zou je kunnen afspreken dat je na 2/3 weken weer een afspraak maakt om te kijken wat voor gevolgen de nieuwe aanpak heeft en of het probleem dus is opgelost of dat er een nieuwe oplossing bedacht moet worden. Zo houd je de vinger aan de pols en werk je samen met de juf.
     
    NiekeKris en owly vinden dit leuk.
  3. Ayla7000

    Ayla7000 Actief lid

    24 jun 2021
    491
    218
    43
    Lijkt precies op onze situatie ook een zoontje van feb die naar school gaat en ook als “ lastig” wordt gezien en niet goed opgevangen is en wordt
    Alleen hij heeft een spraak probleem loop bij de logo en als hij niet begrepen wordt of het idee heb dat hij uitgelachen wordt vanwege zijn spraak dan kan hij gaan slaan.
    Heel lastig en eigenlijk wel sneu dat school niet weet wat ze ermee moeten doen.
     
  4. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.503
    872
    113
    Hier sluit ik mij bij aan.
    En verder vind ik een buddy in groep 1 ook wel wat bijzonder bij het gedrag wat je zoontje af en toe laat zien. (Niet vervelend bedoeld hoor). Maar als juf al niet weet te handelen gaat een mede kleuter van 4 of 5 dit ook niet. Ook mbt samen spelen kan juf dit stimuleren en soms verplicht 2 kinderen laten samenwerken maar een hele dag lijkt mij met kleuters onmogelijk.

    Maar lijntje met school vooral kort houden, en ook doorvragen wat dat "harder aanpakken" betekend..

    Hopelijk gaat het snel beter op school en heeft hij er ook plezier in!
     
    puzzelstukje en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  5. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.989
    5.117
    113
    Hier heeft iedere nieuwe kleuter een ‘buddy’ uit groep 2, dat helpt vooral met het wennen in de nieuwe groep. Als de zoon van TS vooral moet wennen (en bij bv een onveilig of onbekend gevoel dit gedrag laat zien), kan dat hoed helpen.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  6. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    Niet dat de buddy zijn gedrag kan aanpakken, maar die kan hem wel begeleiden in de routine van school. Het is allemaal nieuw voor hem natuurlijk...
     
    wendy339 vindt dit leuk.
  7. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    Ah, vervelend ook!
     
  8. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.503
    872
    113

    O zo, dus niet dat ze hele dagen "verplicht" aan 1 kindje gekoppeld zijn? Meer als ze nieuw op school komen of bij nieuwe situaties.. dan kan het inderdaad zeker helpen als een oudste kleuter "ondersteund". Dat gebeurde hier inderdaad ook wel.
     
  9. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    Precies dit bedoel ik idd... en dan ben ik niet perse blij dat ze hem ineens harder aan gaan pakken, terwijl dit misschien niet eens nodig hoeft te zijn.
     
  10. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.836
    2.698
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik zie dat bij ons op school ook. Maar eerlijk, die juffen lopen tegenwoordig ook op hun tandvlees. Er lijken wel steeds meer kindjes met een "probleem" bij te komen en dat moeten ze allemaal maar handelen. De klassen worden steeds groter, de kindjes moeten steeds meer en dan ook nog eens één of meerdere kinderen die extra aandacht nodig hebben omdat ze anders de klas op de kop zetten. Ik doe het ze niet na hoor, respect!
    Als moeder begrijp ik jouw kant ook, je wilt het beste voor je kind. Kindjes die vanaf januari op school komen, zijn natuurlijk de allerjongsten en veelal komen ze in enorme klassen terecht (bij ons wel, oplopend tot soms wel 38 aan het einde van het schooljaar). Mag ik eens vragen, is jouw kindje naar een peuteropvang o.i.d. geweest? Zo ja, hebben ze daar dan nooit al iets opgemerkt?
     
    Kikker84, puzzelstukje, Athina en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Klinkt niet zo prettig dit. Ik vind dat een school samen met de ouder altijd verder moet kijken wat er aan de hand is ipv het kind “harder aan te pakken”. Hiermee wil ik niet zeggen dat er wat aan de hand is hoor met je zoon. Maar mijn dochter heeft bijv. ASS en kan thuis ook erg driftig zijn en destijds op de peuterspeelzaal heeft ze bijvoorbeeld een aantal keer heel haar kleding onder gekleurd met stift. Ipv boos te worden, gaven de juffen aan dat ze bepaalde vermoedens hadden over onze dochter. Uiteindelijk heeft de peuterspeelzaal ons geholpen hulp te zoeken en uiteindelijk is er de diagnose ASS gekomen. Ze zit nu op speciaal basisonderwijs, maar het gaat heel goed en ze mag misschien binnenkort doorstromen naar regulier waar ze extra begeleiding zal krijgen. Dit is maar een voorbeeld, ons verhaal, maar ik vind dat er altijd moet gekeken moet worden naar waarom een kind bepaald gedrag laat zien. Vooral bij kleuters kun je toch niet zeggen “we gaan hem harder aanpakken”. Ik zou nogmaals het gesprek aan gaan met de juf en dan vragen of de IB’er van de school er bij kan zijn.
     
    owly vindt dit leuk.
  12. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou een nieuw gesprek aanvragen om te bespreken wat ze precies bedoelt met 'harder aanpakken'.

    Het kan veel slechts betekenen, maar bijvoorbeeld ook een ongelukkige formulering zijn voor dat ze nu consequenter zijn.
     
    Athina, owly en Shay25 vinden dit leuk.
  13. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.989
    5.117
    113
    Ik zou gewoon nog eens in gesprek gaan. Misschien bedoelt de juf met ‘harder aanpakken’ bv niet dat ze ‘m straf geven of boos doen, maar dat ze de dagindeling heel strikt hanteren en hem telkens wijzen op wat ze nu gaan doen (ipv hem dat meer zelfstandig te laten doen).
    Hier bv een kind dat veel moeite heeft met zelfstandig werken en werk afmaken, zij wordt ook ‘harder aangepakt’ - niet zozeer met boos/straf etc, maar met duidelijkheid als; ‘nu ga je deze bladzijde maken en ik zet de timer op je tafel zodat je kan zien hoeveel tijd je hebt’.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  14. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    Even inhaken op de opmerking of ze er op de opvang iets van hebben gemerkt. Ja, dat hadden ze. Dat was toen zijn broertje geboren was. Ook een enorme verandering dus en daar reageerde ie toen ook zo heftig op. Toen hadden ze ook al aangegeven dat ze iemand mee wilden laten kijken met zijn gedrag, maar dit is nooit meer gebeurt omdat bij de opvang alle medewerksters weggingen incl degene die ze mee wilden laten kijken.
    Ik denk ook serieus wel dat er iets is met hem waardoor hij zo doet, heb dit ook aangegeven in het gesprekje. Maar hier wilde ze nu nog niks mee doen...

    Ze gaf vanochtend als voorbeeld dat ze hem wel even vastpakken (niet hardhandig) omdat ze soms ook denken dat het niet goed binnenkomt bij hem... ik weet niet, het voelt gewoon niet goed ofzo... ik zal idd nog eens het gesprek aangaan...
     
  15. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    Wie bedoel je met IB'er?
     
  16. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    Intern begeleider. Wordt er meestal bijgehaald als er een juf er niet uitkomt of als het om een zorgenkindje gaat (even globaal gezegd, hun werk omvat natuurlijk veel meer).
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  17. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.836
    2.698
    113
    't Gezellige Brabant
    Dat is heel erg jammer. Daar is het dus eigenlijk al mis gegaan. Je zou ook eens contact kunnen hebben met de jeugdgezondheidszorg van je gemeente en je verhaal daar neerleggen. Zij beantwoorden alle vragen m.b.t. groei en ontwikkeling. Wellicht kunnen zij je daar bijstaan in de weg die je zoekt voor je zoontje. Ik ben wel van mening dat ook school zijn aandeel heeft. Wellicht dat de IB-er (intern begeleider) daarin ook meer kan betekenen als alleen de juf.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  18. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.455
    3.707
    113
    Waarom laat je hulp afhangen van een kinderopvang of school? Je kan je zorgen toch bij de huisarts uiten en zo hulp vragen. Vind het eerlijk gezegd niet aan school om met hulp te komen maar aan de ouders om hulp te zoeken. En vanuit die hulp kan aan school/de juf handvatten worden aangereikt om ook daar met zijn gedrag om te gaan.
     
    Paris91, Jessi79, Indiana en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.883
    16.221
    113

    Eigenlijk vind ik het -om meerdere redenen- een beetje lastig om te reageren. Ik ga het toch proberen.:p

    Lastig hè als je je kind zo ziet vechten met zijn emoties, gedachten, gevoelens die hij misschien allemaal nog niet op de juiste manier kan uiten? Of dat je merkt dat hij misschien niet gemiddeld is (in de breedste zin van het woord, want wat is nou eigenlijk gemiddeld?)

    Als jij het gevoel hebt dat er iets is moet je niet wachten tot de psz of nu de basisschool actie gaat ondernemen. Je kan het cjg contacten (die spelen toch ook nog een rol op de basisschool?) Die kunnen het balletje gewoon laten rollen zonder dat school daarvoor nodig is, doe dat want je zoon heeft duidelijk hulp nodig in het goed leren uiten van emoties en het leren herkennen van prikkels en wat daarmee te moeten doen. Spreekt hij thuis goed uit of hij boos is, blij, verdrietig of als hij iets niet leuk vind?
    Mijn oudste zoon werd op de psz niet agressief (geen idee of dat bij jouw zoon zo is hoor) maar hij liet daar wel duidelijk merken -en vooral thuis- dat hij erg ongelukkig was. Hij speelde bijvoorbeeld niet met andere kinderen terwijl hij wel heel sociaal is, ging expres rondrennen terwijl het niet mocht en zat voornamelijk aan tafel blokjes te stapelen…

    Aanraking kan juist wel helpend zijn, ik doe het bij beide kinderen als ik contact wil. Ik leg mijn hand op hun schouder of pak hun hand vast, ga altijd op ooghoogte zitten en zorg dat ze niet afgeleid zijn door andere dingen. Sommige kinderen hebben dat nodig. Doe je dat zelf thuis ook? Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een juf hem hardhandig vastpakt.

    Een juf kan nooit in haar eentje 30 kinderen zien, helemaal niet als er een X aantal ook nog een rugzakje hebben. Dat is geen onwil, het gaat gewoon niet. Ik zou dus het balletje zelf gaan laten rollen Ipv je afwachtend op te stellen. :oops:
     
    chrystel73, puzzelstukje, rijo en 6 anderen vinden dit leuk.
  20. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    Ik kan hem niet helpen op school, dus dat moeten ze dan toch echt daar gaan doen. Ik geef een optie wat zou kunnen helpen en vervolgens wordt daar niks mee gedaan. Daar kan een huisarts ook niks aan veranderen. Het punt dat ik denk dat er iets met hem is klopt, dit is niet iets wat ik perse bij school neerleg. Wat ik wel vervelend vind is dat ze eerst aangeven dat ze niet zo goed weten wat ze ermee moeten, vervolgens geef ik een optie (waar ze erg enthousiast over leek te zijn) om daar vervolgens niks mee te doen en zelf toch ineens gaan handelen.
     

Deel Deze Pagina