Productie savonds weinig en droomvoeding vervalt ook nog...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Kangerootje, 19 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    #1 Kangerootje, 19 okt 2020
    Laatst bewerkt: 19 okt 2020
    Mijn dochter is nu 7 maanden.

    Nu heb ik al maanden het probleem dat ik savonds weinig melk heb. Eigenlijk merk ik het in de namiddag al, dan is dochter vaak al niet meer voldaan. Maar met het groenten/aardappelhapje toe is ze wel tevreden.

    De voeding van 19u echter is ze echt nog niet voldaan na de borst... Komt ook moeilijk in slaap. Ze wordt dan altijd na 45 min weer wakker. Dan voed ik haar nogmaals.
    Ook geef ik dan om 22/23u nog een droomvoeding.

    Nu is het zo dat de droomvoeding er echt af moet. Ze wil niet meer en begint verdrietig te huilen als ze uit bed gehaald wordt. Slapend voeden lukt niet meer en ze is echt boos dat ze wakker gemaakt wordt.

    Ben echter bang dat als ik deze voeding laat vervallen de productie nog verder terugloopt :( en omdat ik om 15 en 19u al zo weinig heb ben ik ook bang dat dochter dan te weinig melk binnen krijgt. Ze plast ook veel minder savonds.
    Ze poept ook heel weinig, 1 keer per week ongeveer...
    Ze was met 6 maanden goed gegroeid en is heel stevig.
    Als ik het aan haar zou overlaten kom ik dan overdag op 4 voedingen:

    8.00: borst
    9.30: fruithapje
    12.00: borst
    13.00: korstje brood
    15.00: borst
    16.30: groenten/aardappel
    19.00: borst


    (1 a 2 keer per dag leg ik haar op mijn verzoek vóór een slaapje extra aan. ze neemt dan maar even een paar slokjes, wil dit meestal niet....)

    Heeft iemand tips? Ik dacht zelf: kolven voor ik zelf naar bed ga om 22u en dat om 19u bijgeven ná de borst?
    Vanavond accepteerde ze bijvoorbeeld 130 cc melk ná de borst om 19u. Ze tankte het gewoon weg. De afgelopen 2 avonden heb ik gepowerkolfd en vandaag ook veel aangelegd...
     
  2. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Dat je in de avond minder melk hebt is heel normaal. Voordeel van de mindere melk is dat het ook vetter is.

    Ik zou je dochter lekker door laten slapen. Als ze dorst heeft wordt ze vanzelf wakker.

    Dat ze rond 7 uur niet voldaan lijkt kan ook komen doordat ze voor ze in haar diepe slaap komt vaker achter elkaar wil drinken. Ik weet niet hoe anderen dat doen, maar ik geef daar vaak gewoon aan toe. Soms drinkt mijn dochter dan gedurende lange tijd steeds kleine beetjes, tot ze rond half 9 ongeveer lekker diep in slaap valt.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  3. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Dit is wat ik zou proberen. Het wakker maken voor een voeding zou ik zeker niet doen. Slaap hebben ze hard nodig.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  4. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Waarom maak je haar wakker?? Zo haal je haar uit haar diepe slaap. Ik hrb haar nog nooit wakker gemaakt en de ene keer komt ze om 23 uur, andere keer 22:00 al, maar ook wel pas om 1 of zelfs 2 uur. Ik ga vooral uit van haar behoefte en niet van onze behoefte om na 23 uur door te slapen. Dat komt vanzelf als ze er aan toe is.

    Onrust in de avond kan trouwens ook komen door de leeftijd, slaapregressie hoort bij 7 mnd. Hier denk ik ook vaak dat er niks merr in zit maar als ik dan na n voeding eens knijp erin, zie ik de melk er gewoon nog uitkomen.
     
  5. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik zou echt je kindje volgen. Blijf voor iedere vaste voeding de borst geven.
    Als ze verder gezond is en goed groeit zou ik die droomvoeding gewoon weg laten. Ze wil duidelijk niet en geeft hiermee aan dat ze genoeg gehad heeft. Dus je productie is er echt wel. Als je haar na de borstvoeding nog een flesje gaat geven ga je haar volproppen met iets wat ze niet nodig heeft.
    Rond 8 maanden zie je vaak een sprong / slaspregressie. Kans is heel groot dat je dochter dan ineens weer heel veel bij je wil drinken en dan wordt alles weer opgekrikt.
    Vertrouw op je lijf en op je kindje.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  6. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Oh en savonds het gevoel hebben dat je borsten leeg zijn is heel normaal. Als je dochtertje echt te weinig binnen zou krijgen regelt ze dit zelf wel met clusteren of een regeldagje
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  7. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Zo te lezen gaat het juist prima! Ik zou haar alleen niet meer wakker maken inderdaad. Zou het kunnen dat je menstruatie eraan komt ofzo omdat je denkt dat je productie minder wordt? Wat je zou kunnen doen, maar het hoeft niet denk ik, is ipv de droomvoeding te geven een keertje extra te kolven. Zo kan je baby lekker blijven slapen en voor jouw gemoedstoestand wordt je productie een keertje extra gestimuleerd.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  8. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties. Heb de laatste paar dagen de 22u voeding gewoon laten vervallen.
    Ook geen extra flesje meer gegeven na de voeding van 19u.
    Wat blijkt, dochter slaapt gewoon nog steeds door tot 7.30 :eek:

    Nu kom ik dus op 4 voedingen, 7.30, 11.30, 15, 18.30.
    Stel dat ik om 22u niet kolf, zouden 4 voedingen echt genoeg zijn om mijn productie in stand te houden? Daar ligt mijn onzekerheid eigenlijk gewoon, zit blijkbaar echt in mij :$ want dochter vraagt niet om meer voeding.

    Mooi om te lezen dat ik op mijn kindje en lichaam moet vertrouwen, zo is het eigenlijk ook:)
     
  9. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Oh wauw je kindje is geboren!!! Gaat alles goed??
    Dank voor je reacties, heb ik erg veel aan!!
     
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb altijd in de avond voor ik naar bed ging nog gekolfd, kon zo een extra voorraadje aanleggen. Maar ik denk niet dat het echt nodig was. Hier zat ik rond de 7 maanden ook op 4 voedingen volgens mij.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  11. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Ok! super om te weten!! Ja misschien kies ik toch voor savonds een keertje kolven, maar weet niet zo goed wat ik met de melk moet want ik werk niet zoveel. Misschien aan mn peuterdochter geven :)
     
  12. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ja zoontje vandaag alweer 4 weken. Deze week even een rot week. Tongriempje en lipbandje zijn gelaserd, m’n man z’n vingertop bijna eraf en nu in afwachting van Corona test. Tandarts, 3x huisarts en vandaag teststraat. Verder gaat t prima :thumup:.
    Benieuwd hoe t bij jullie gaat zonder droomvoeding
     
  13. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Dat kan altijd. Of pannenkoekjes bakken.
     
  14. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik gebruikte moedermelk ook om hapjes smeuïger te maken.

    Maar ik vind 4 voedingen echt weinig! Bedenk wel dat vaste voeding BIJvoeding is borstvoeding is de hoofdvoeding. Hier dronk ze elke 3 uur, in totaal 6 voedingen. Laatste om 21 uur en dan tukte ze door tot 6 uur. Om productie te verhogen is het vaker aanleggen of kolven.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  15. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.716
    800
    113
    Ik denk dat je TS onnodig onzeker maakt met je post. Ze kan haar kind moeilijk dwingen toch? Ze biedt aan, maar de baby wil niet. Je mag ook gewoon op je kind vertrouwen. Kind groeit goed, ontwikkeld goed en is tevreden, wat wil je nog meer. Mijn kinderen hadden op die leeftijd allemaal 4 voedingen. Die gaven ook heel duidelijk aan niet meer te willen.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  16. MolliMuis

    MolliMuis Niet meer actief

    Hier ook een dochter van 7 maanden en ik zit op precies het ritme wat jij nu noemt. Dus 4 voedingen, fruit, groentehap en een broodkorst. Die 4 voedingen is helemaal op haar verzoek gegaan. Ze zat al snel op 4/5 per dag (met ruim 4 maanden al) en slaapt sinds ze 6 maanden is eigenlijk altijd door. Ze groeit verder heel goed (+1 lijn in lengte en gewicht). Dus gewoon je kindje volgen, anders zou ze wel vaker vragen.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  17. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Voor je productie kan dat zeker. Ik geef al maanden maar 2x bv op een dag.
     

Deel Deze Pagina