Profiel kiezen middelbare school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 29 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Mijn zoon moet dit jaar een profiel kiezen voor de rest van de middelbare school en als voorbereiding op het vervolgonderwijs. Maar ik merk dat hij dit lastig vindt. Hij weet wel wat hij zeker niet wil, maar ja, dan blijven er nog 3 profielen over.
    Hoe helpen jullie bij het kiezen?

    Oja, mentor is langdurig ziek en er is geen vervanger.
     
  2. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Dochter weet al lang wat ze wilt, en maakt qua vakken niet uit wat ze kiest dus kiest ze wat ze het makkelijkste vind:thumup:
     
  3. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.481
    1.717
    113
    Is er geen decaan op school?
    Hier hebben ze gesprekken met de decaan.
    Voor dochter zouden er 2 profielen overblijven, ze wil zo min mogelijk talen overhouden.
    Voor haar vervolgopleiding maakt het niet uit welke van deze 2.
    Alleen heeft ze nu een andere weg gevonden, ze gaat mits ze over gaat overstappen naar mbo.
     
  4. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.538
    7.043
    113
    Wat lastig zeg.
    ze krijgen hier voor elk vak een advies, positief, twijfel of negatief. Dan heb je ook al wat meer zicht op wat passend is.
    Mijn oudste wil sowieso N&T doen, en dan keuze uit AK of bio. Ik adviseerde bio, want dan heeft hij 2 profielen. Hij vond eerst beide vakken even leuk. Maar nu kiest hij toch voor AK. Ook best. Maar dan is het makkelijk, hij wist al vanaf de 2e dat hij de exacte kant op wil, net als dochter (zit pas in groep 8) al weet dat ze zoveel mogelijk talen wil.
    Heeft je zoon niet echt voorkeur voor de talenkant of exacte kant?
     
  5. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.320
    12.013
    113
    Vrouw
    Mijn zoon heeft vorige week zijn formulier ingeleverd.
    Weet hij al een beetje welke richting hij uit wil? Dat kan soms al helpen.
    Bij heel veel vervolgopleidingen is er geen strikte eis van vakken.

    Mocht hij het zelf echt niet weten, dan zou ik contact opnemen met school en om een gesprek vragen met een decaan ofzo.
    Het is natuurlijk heel vervelend dat de mentor ziek is, maar je kunt leerlingen hierin toch ook niet aan hun lot overlaten.

    Succes!
     
  6. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Hier doen ze dat helaas niet. Hij neigt naar de exacte kant.
    Tot voor kort zei hij geneeskunde, maar nu vindt hij 'iets met economie' ook leuk.
     
  7. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Hij wilde altijd geneeskunde gaan doen. Als ik op internet zoek lijkt Na een verplicht vak te zijn. Maar hij wil liever NLT. Zou dat voldoende zijn of moet het echt Na zijn?
     
  8. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.320
    12.013
    113
    Vrouw
    Een snelle Google ronde levert mij ook die info op. NLT lijkt niet voldoende voor geneeskunde.

    In het vrije deel onderin staat ook NLT. Dat is toch om eventueel een extra vak te kiezen?
    Zou dat een optie voor hem zijn? Of zou dat dan te zwaar zijn?
     
  9. biseco

    biseco Actief lid

    5 apr 2006
    301
    30
    28
    omgeving rotterdam
    Hier heeft dochter vorig jaar profiel gekozen. Bij dochter op werken ze met qompas. Dat helpt ze kiezen met het profiel. Hebben ze helemaal geen begeleiding bij het kiezen? Dochter wil ook iets met geneeskunde doen.En heeft het profiel N&G met als keuzevak NLT.Voor geneeskunde heb je echt natuurkunde nodig. Dus het profiel N&G of N&T.
    En in N&G met natuurkunde.

    Hebben julie als ouders ook geen voorlichtingsavond over de profielen gehad?
    Anders afspraak met decaan maken. Hij is er voor deze voorlichting.
     
  10. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.945
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou vooral kijken naar wat hij echt niet wil en dit afstrepen en dan kijken wat er overblijft en wat het meeste past bij zijn eventuele vervolgopleiding.
    Mijn oudste dochter heeft destijds profiel economie gekozen, op zich prima maar ze neigt naar de Pabo en dan zu ze wel AK moeten hebben en dat heeft ze juist laten vallen en heeft gekozen voor GS.
    We gaan het wel zien, eerst maar eens haar diploma halen volgend jaar.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Hier moet de oudste ook kiezen. Hij twijfelt nog tussen NT en NG. De andere 2 vallen af. Hij heeft nog niet echt een idee wat hij wil gaan doen. Eerst was het geneeskunde, nu chemie net als man, maar laatst had ie het over steward (tijdelijk).
    Hij is eigenlijk goed in alle vakken (behalve Engels, maar dat moet overal)
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Maar je hebt toch ook genoeg kinderen die overal wel goed in zijn? Buiten dat ben ik eigenwijs en vind ik dat dit vooral een keuze van het kind zelf moet zijn. Zoon staat op alles goed, maar op duits en Frans een 10. Gaat hij echt niet voor kiezen en dat is prima. Als je er niks mee wilt doen heb je er weinig aan.
     
  13. zegenwens

    zegenwens Fanatiek lid

    28 sep 2021
    4.728
    4.717
    113
    Vrouw
    Het moet idd echt natuurkunde zijn. Ik zou kijken of hij een profiel zo kan combineren met keuzevakken dat hij twee profielen heeft. Dan houdt hij meer opties over.
     
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.080
    113
    Vrouw
    En de beta kant kiezen en economie als keuzevak? Met beta kant kun je ook prima richting economie studeren. Andersom niet... met EM is t heel ingewikkeld om geneeskunde te doen.
     
  15. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.392
    4.246
    113
    Vrouw
     
  16. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.538
    7.043
    113
    Tis meer andersom. Dat er aangeraden kan worden om bepaalde vakken niet te kiezen omdat het je minder ligt. Heeft niet alleen te maken met je cijfers maar ook met hoe je leert. Zo heeft zoon een twijfel voor Frans, daar staat hij een 7 of 8 voor (voor hem heel netjes na 2 jaar dikke onvoldoendes gehad te hebben) maar talen leren vindt hij vreselijk, en dat hebben zijn docenten door blijkbaar. Terwijl hij voor natuurkunde en scheikunde een dikke 'positief' heeft terwijl hij daar niet de hoogste scores voor heeft, maar het ligt hem wel. En blijkbaar zien de leraren dat ook.
    Maargoed, ik heb geen kind dat in alles goed is, hij doet erg weinig en red het daarmee net aan. Dus hij staat zeker geen tienen voor vakken waar hij niks aan vindt (ook niet voor vakken die hij wel leuk vindt dus :roflmao:)
     
  17. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.320
    12.013
    113
    Vrouw
    Als hij geneeskunde wil gaan doen moet hij biologie hebben en natuurkunde. Dan zou economie nog kunnen als extra..
     
  18. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.080
    113
    Vrouw
    Zat te denken, als hij bv bedrijfskunde wil doen is beta profiel überhaupt al genoeg. Economie is niet nodig.

    Dan kan NG met nk of NT met bio zowel voor geneeskunde als bv bedrijfskunde
     
  19. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.320
    12.013
    113
    Vrouw
    Ja dat kan zeker. Hoe breder hij zijn profiel houdt, hoe meer kanten hij op kan gaan.

    Mijn zoon heeft gekozen voor n&t met economie (daardoor neigt hij weer richting het e&m profiel)
    En dan als bonus nog wiskunde D.
     
  20. GoldenClown

    GoldenClown Niet meer actief

    #20 GoldenClown, 29 jan 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jan 2023
    Hier was het vrij simpel, er was maar 1 niveau opleiding die een profiel zonder wiskunde had, CM op havo niveau dus...
    Door allerlei omstandigheden vastgelopen op de havo, overgestapt naar het mbo maar keert nu met gierende banden terug naar de middelbare school om de havo af te maken zodat ze een inhoudelijk diploma heeft, op de huidige mbo opleiding wordt namelijk eigenlijk geen onderwijs gegeven, zeer triest... Het heeft haar wel duidelijk gemaakt welke hbo opleiding ze uiteindelijk wil gaan doen, en het liefst ook nog verder op de universiteit daarna. Ze heeft eindelijk een drive en doel gevonden. Ik ben extreem trots op haar gezien haar verleden!
     
    Athina vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina