Progesteron/proluton tabletten versus injecties

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door iez, 4 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iez

    iez VIP lid

    4 dec 2013
    5.214
    1.041
    113
    Hi,

    Ik heb begrepen dat de progesteron injecties op zijn. Nu moet ik over naar vaginale tabletten.

    Iemand ervaring met tabletten inbrengen? Wat vond je minder prettig daaraan tov de injecties?

    Of zijn er bij jou wel injecties beschikbaar?
     
  2. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik heb de vaginale tabletten. Inbrengen gaat prima. Er is in wetenschappelijke artikelen een kleine voorkeur voor de tabletten ten opzichte van de injectie.
    Verder prik ik al elke dag fraxiparine, dus had niet zo veel zin in meer prikken.
     
    iez en Liefeling vinden dit leuk.
  3. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Ik gebruik ook al 21 weken de capsules utrogestan, 2x p.d.
    Kon overstappen op proluton injecties zo'n 7 weken geleden, maar ik vind de capsules fijner. Geen zin in weer prikken (na al het icsi-geprik).

    En wat kolibrie ook zegt, de capsules schijnen net iets beter te werken. Mijn gyn zei ook dat overstappen op injecties bloedingen met zich mee kon brengen i.v.m. hormoonschommelingen. Dat heb je met de utrogestan niet.
     
    iez vindt dit leuk.
  4. iez

    iez VIP lid

    4 dec 2013
    5.214
    1.041
    113
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik wist niet dat tabletten wetenschappelijk gezien beter zijn. Handig om te weten.

    Oh, ik wist niet dat van bloedingen, heb ik nog nooit gehad en heb al bij 3 zwangerschappen injecties gehad.

    2x per dag??? Is dat bij iedereen zo? Want ik ging ervan uit dat het maar 1x per dag zou zijn. Ik laat down there zoveel mogelijk met rust omdat ik bang ben voor vroegtijdige ontsluiting.

    Moeten jullie ook vanaf week 16 en dan 20 weken lang?

    Voorheen moest ik vanaf week 13/14 maar dat beleid schijnt nu aangepast te zijn naar 16.
     
  5. iez

    iez VIP lid

    4 dec 2013
    5.214
    1.041
    113
    Oh wat grappig, jullie lopen min of meer gelijk kwa termijn.

    En was vergeten te vragen wat is fraxiparine en waar is het voor?
     
  6. kaaskroketje

    kaaskroketje Fanatiek lid

    20 apr 2014
    1.189
    491
    83
    Vrouw
    in heaven <3
    Hier ook de tabletten. Schijnt idd beter te werken.
     
    iez vindt dit leuk.
  7. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Wat betreft de bloedingen is dat iets wat kán gebeuren, maar dat hoeft natuurlijk niet. Ik ben wel redelijk gevoelig voor bloedingen tijdens hormoonschommelingen, dus voor mij was die keuze snel gemaakt.

    Ik gebruik ze al vanaf de eicelpunctie en ben daarna niet meer gestopt. Ik moest tot 10 weken gebruiken en volgens protocol pas weer vanaf 16 weken. Maar volgens gyn en vk kon ik ze net zo goed door blijven gebruiken. Met 36 weken als ik dat haal, kan ik stoppen.

    Ik stop ze er niet zo dirp in. En de bmh ligt als het goed is wel ver genoeg terug om hem niet aan te raken. Zorg dat je je handen hoed wast van tevoren.

    Qua hoeveelheid heb ik geen idee. Ik gebruik 2x 1 capsule 100mg.
     
    iez vindt dit leuk.
  8. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @Kolibrie2 wij lopen inderdaad goed gelijk! Leuk!
     
    Kolibrie2 vindt dit leuk.
  9. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Ik moest ook met week 16 beginnen en in week 34 mag ik stoppen. Ik kijk daar enorm naar uit, want de rommel die dat spul geeft vind ik niet prettig, maar het doet zijn werk weer! (Dit is mijn tweede zwangerschap dat ik het gebruik) Ik ben nu 32 weken, dus we zitten aan de goede kant.

    Advies om geen inlegkruisjes te gebruiken, daar kreeg ik een schimmelinfectie van. Ik doe 2x per dag schoon ondergoed aan.
     
    iez vindt dit leuk.
  10. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik gebruik 2 tabletten voor het slapen gaan van 16 weken tot 36 weken. Fraxiparine is in verband met antifosfolipidensyndroom en trombose.
     
  11. xBambi

    xBambi Actief lid

    27 jun 2014
    383
    236
    43
    Eindhoven
    Mag je ook 2 tabletten ineens inbrengen? :eek:
    Ik vind het zo smerig dat ik overdag leegloop aan die troep, zou wel oplossing zijn om dat te verminderen :p

    Ik breng nu dus in ochtend en avond 1 tablet in. Of het werkt voor mij is nog maar de vraag, maand geleden was baarmoederhals 2.5cm. Maandag nieuwe meting.
     
  12. Star2017

    Star2017 Fanatiek lid

    8 jun 2017
    1.512
    788
    113
    Vrouw
    Hier 1x daags 2 tabletten in de avond.
    Heb het gebruikt van 15,5wk tm 36,5wkn (verwijdering cerclage)
     
    iez vindt dit leuk.
  13. Eveliennn89

    Eveliennn89 Bekend lid

    4 okt 2016
    511
    584
    93
    NULL
    NULL
    Hier ook de tabletten gebruikt vanaf 16 weken. 1x per dag ‘s avonds 1 tablet (wel van 200mg)
     
    iez vindt dit leuk.
  14. iez

    iez VIP lid

    4 dec 2013
    5.214
    1.041
    113
    Bedankt voor jullie reacties en tips!

    Blijkbaar scheid je dus van alles weer af/uit? Blijft er dan genoeg spul in zitten vraag ik me dan?

    Maar als je zoveel “lekt” en geen inlegkruisje gebruikt dan worden je broeken en rokken ook nat toch? Want het lekt dan door je ondergoed heen?

    Of als je voor het slapen gaan inbrengt heb je dan minder last van afscheiding overdag? En stinkt de afscheiding?

    Is de tablet van 200mg groter dan 1 van 100mg? Ik ga liever voor 1 tablet dus dat ga ik zeker vragen aan mijn gyn.
     
  15. iez

    iez VIP lid

    4 dec 2013
    5.214
    1.041
    113
    Oh wat spannend dat hef 2,5 is. Je hebt nog even te gaan. Hopelijk blijft het zo.
     
  16. iez

    iez VIP lid

    4 dec 2013
    5.214
    1.041
    113
    Dan alvast extra ondergoed aanschaffen. Waarom tot week 34 ipv 36?
     
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Tijdens mijn vorige zwangerschap 5 jaar geleden ook zo gedaan en dat was goed gegaan, dus we volgen die werkwijze.
     
  18. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Het 'lekt' niet echt maar is meer een soort zalf. Bij gaat veel al weg door 's morgens te douchen en de rest is gewoon jammer. Ik gebruikte toch al elke dag een schone onderbroek.:p
     
  19. iez

    iez VIP lid

    4 dec 2013
    5.214
    1.041
    113
    Hahahahaha ik kan mij toch niet voorstellen dat er mensen zijn die niet elke dag een schone onderbroek gebruiken.

    Maar het is dus niet zo dat er zoveel zalf eruit komt dat je vlekken in je broek krijgt ofzo.?
     
  20. Line85

    Line85 Bekend lid

    27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    #20 Line85, 10 jul 2019
    Laatst bewerkt: 10 jul 2019
    Ik heb de injecties nooit gehad. Toen ik wilde beginnen waren ze niet meer beschikbaar. Die lijken me wel ideaal. Maar ik gebruik utrogestan. Tis ff een dingetje om het vaginaal in te brengen. De applicator gebruik ik niet, gewoon met de hand. Bij mij blijft het meeste wel zitten. Maar je verliest wel iets. Volgens mijn gynaecoloog is uit onderzoek gebleken dat de utrogestan pillen beter werken dan de injecties.

    Je hebt ook nog Duphaston. Dat kun je gewoon oraal nemen. Het streekziekenhuis waar ik onder behandeling ben gebruikt dit nu recent voor vruchtbaarheidsbehandelingen i.p.v. utrogestan.
     

Deel Deze Pagina