Provocatie test koemelk allergie

Discussie in 'Voeding' gestart door Milenax, 30 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Milenax

    Milenax Lid

    16 jul 2021
    31
    2
    8
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Mijn zoontje heeft waarschijnlijk een koemelk allergie. Dit hebben wij gemerkt toen ik van moedermelk overging naar Nutrilon. Hij had last van bloed bij zijn ontlasting, rode wangetjes en eczeem/bultjes in zijn gezichtje, armen en benen. Wij zijn sinds 2 maanden geleden overgegaan op Pepti.

    Na het starten van de Pepti zijn alle klachten verdwenen. Nu hebben wij 2 weken geleden een provocatie test gedaan in het ziekenhuis. Voor mijn gevoel durf ik zeker te zeggen dat ze de 1e dag de koemelk erin vermengd hebben omdat hij in het ziekenhuis de fles ging wegduwen en hij kreeg toen we thuis kwamen alweer rode wangen en kin met eczeem en bultjes wat hij eerder ook kreeg van de Nutrilon. Hij heeft die avond ook liggen krijsen van krampjes. De eczeem, bultjes en krampjes zijn toen weer verdwenen na 2 dagen en er was niks meer aan de hand.

    De 2e dag heeft hij totaal geen last van niks gehad. Nu is het zo dat ik vandaag gebeld ben met de uitslag en zegt het ziekenhuis dat het koemelk eiwit juist de 2e dag in zijn flesje zat.

    Hoe is dit in Godsnaam mogelijk? Ik geloof het absoluut niet want het was duidelijk te merken dat het de 1e dag erin zat! Wie van jullie heeft nog zoiets meegemaakt? Want ik krijg het gevoel alsof ze gewoon liegen zodat ze het niet hoeven te verzekeren…
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.155
    113
    Second opinion? Al of niet via zorgbemiddeling, opnieuw een test laten doen?

    Anders zal je toch moeten weten waar je kindje dan allergisch voor is. Die onderzoeken zijn IETS duurder.
     
  3. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.508
    5.608
    113
    Vrouw
    Misschien maak je nog kans bij een diëtiste

    ik ben nooit in het zkh geweest voor koemelk, maar het was duidelijk dat mijn 1e dochter erop reageerde.

    na een aantal keer bij het consultatiebureau geweest te zijn, ook ivm verminderde groei naar de diëtiste gegaan en via daar vergoed gekregen
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Ze gaan niet liegen.

    Je kan wél via de huisarts t regelen. Ik ben niet ervoor naar het ziekenhuis geweest, deed provocatietest thuis met een schema en koppelde dat terug aan huisarts. Gesprek met kinderarts ging niet over provocatietest toen, die gaf zelf t advies om tot 2 jaar te machtigen.
    En we kregen anti histamine mee van de kinderarts, voor nood
     
  5. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Je zou thuis nog een keer kunnen provoceren voor de zekerheid.
    Bij mijn zoontje klopte de uitslag wel.
    Toen hij 5 maanden was, hebben ze hem getest hier in het ziekenhuis en toen hij 1,5 was in het Sophia.
    Bij die test in het Sophia had hij niet zijn normale reactie, maar wel huilen en diarree op de dag dat hij geen koemelk kreeg. Het bleek dat er een kies doorkwam. Op de dag dat hij koemelk kreeg, was hij juist enorm vrolijk. Dus hij was de allergie helemaal overgroeid, terwijl hij een best heftige variant had.
     
  6. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Toevallig heb ik vandaag via het cb een machtiging gekregen voor 3 maanden pepti.

    Bij mijn zoontje is ook vermoeden van koemelkallergie. We hebben thuis aan de hand met een schema van het cb de provocatietest gedaan. Ik merkte pas bij de 3e dag (2/3 gewone nutrilon) verschil. Dit heb ik teruggekoppeld en kreeg meteen te horen dat ik een machtiging zou krijgen omdat ze bij ons in de buurt voorlopig geen kinderen meer testen in de ziekenhuizen. De kinderartsen hebben het hier te druk voor blijkbaar. Dus daarom gaat het voorlopig op deze manier.

    Een goede vriendin van mij is met haar kindje zelfs 2 keer in het ziekenhuis geweest voor de provocatie testen. Daar kwam toen niet echt duidelijk uit of ze allergisch was voor koemelk. Vriendin gaf een paar weken gewone koemelk en het kindje staat weer helemaal vol eczeem en krijgt haar klachten weer terug. Toch weer naar de Nutrigem gegaan, en een aantal weken later is het eczeem weer een stuk minder geworden en de andere klachten ook.
     
    Milenax vindt dit leuk.
  7. Milenax

    Milenax Lid

    16 jul 2021
    31
    2
    8
    Vrouw
    Ik ben nu iets langer dan een week ook weer begonnen met de normale Nutrilon en hij zit ook weer vol met uitslag op zijn wangen en na elke fles spuit diarree. Ik ga dit morgen terug koppelen aan het cb en kijken of ik iets via daar kan regelen.
     
  8. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Wij hadden dit destijds precies hetzelfde. Blijf bij je gevoel en kijk verder....
     

Deel Deze Pagina