Psychische problemen door Corona

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Babyaapje, 20 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babyaapje

    Babyaapje Bekend lid

    28 sep 2018
    786
    866
    93
    Vrouw
    Zoetermeer
    Lieve dames,

    Graag hoor ik jullie meningen over wat jullie zouden doen in mijn situatie.

    In augustus ben ik tijdens mijn 25 weken zwangerschap voor 30 dagen opgenomen in het ziekenhuis met ernstige Corona. Ik heb bijna twee weken in coma gelegen, waarvan ik nu ernstige psychische problemen heb. Doordat ik moest revalideren en ook lichamelijk klaar moest zijn voor de bevalling , heb ik het nooit kunnen verwerken. Ik heb therapie toentertijd ook stopgezet, want het ging wel “goed”. Na de bevalling zat ik op een roze wolk en dacht ik nooit meer aan de ic, maar nu m’n meisje vaker slaapt en ik dus meer tijd voor mezelf heb, heb ik opeens last van paniekaanvallen en huilbuien. Zo zat ik vandaag op werk en moest ik uit het niets huilen op werk. Ik heb de huisarts weer gebeld en ik sta nu op de wachtlijst voor EMDR..

    Ik ben erg bang om dat aan HR te melden, uit angst mijn baan te verliezen. In augustus kan ik een vast contract krijgen maar dit wil ik niet verpesten. Ik heb een maand geleden mij ook weer ziek moeten melden, omdat ik weer corona had. (Dit keer veeel milder omdat ik nu geen verhoogd risico heb, ik ben verder kerngezond.) Vorige week ben ik weer een week ziek thuis geweest, omdat ik een voedselvergiftiging had opgelopen.

    Wij hebben pas een nieuwbouw huis gekocht en ik heb deze baan echt nodig om de dubbele hypotheek te kunnen betalen tot en met volgend jaar.

    Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ik ben namelijk bang dat het alleen maar erger wordt. Graag alleen aardige comments aub :)
     
  2. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.345
    113
    Wat een heftige periode heb jij gehad! Volgens mij is een IC opname sowieso heftig, dan heb je ook nog zoveel zorgen om je kindje, ik snap dat dat tijd nodig heeft.
    Hoeveel uur werk je? Hoe is je relatie met je leidinggevende? Hoe lang werk je bij je huidige weekgever? Is het een grote organisatie?
    Enerzijds zou dit niet hoeven uit te maken, maar ik snap je bezorgdheid, al gaat gezondheid wat mij betreft altijd voor.
     
  3. Babyaapje

    Babyaapje Bekend lid

    28 sep 2018
    786
    866
    93
    Vrouw
    Zoetermeer
    Dankjewel voor je reactie.
    Ik ben gelijk na mijn zwangerschapsverlof 32 uur gaan werken, van maandag tot en donderdag. Mijn leidinggevende is erg begripvol, net zoals HR. Iedereen weet van de situatie en is altijd heel betrokken geweest. In augustus 2022 ben ik er twee jaar werkzaam. Het is een hele grote internationale organisatie, maar Nederland heeft maar 1 hoofdkantoor. Ik ben daar erg geliefd en ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ik eruit gegooid word, maar je weet natuurlijk nooit wat ze van bovenaf kunnen beslissen :(
     
  4. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Ik zou het toch eens open bespreken met je werkgever. Heb je misschien een aardige teamleider of een vertrouwenspersoon die je het dilemma voor kan leggen? Alleen zo'n ic lijkt mij al aardig iets om te verwerken, maar ook een bevalling, een huis; jeetje, dat is echt veel! Ik snap je angst om je baan te verliezen, maar ik vrees dat als je doorgaat, je straks helemaal uitvalt en dan ben je verder van huis. Wie weet kun je nu nog bespreken dat je bijvoorbeeld tijdelijk een dag minder werkt, zodat je ook ruimte krijgt voor je herstel en sessies emdr. Iedere werkgever zou daar begrip voor moeten hebben.
    Sterkte!
     
  5. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Ik snap je zorgen... maar je hebt maar 1 gezondheid.
    Je hebt verschrikkelijk veel meegemaakt in korte tijd, je lichaam (en geest) hebben klappen gehad, het is in mijn ogen niet realistisch om te denken dat je dan zomaar 'hup' 32 uur kunt werken met baby erbij. Zelfs zonder corona zijn er veel vrouwen die dat echt niet zomaar na hun zwangerschap meteen kunnen. Ontzwangeren is ook echt een ding en alle moeders zullen beamen dat baby veel werk is en in begin zwaar kan zijn zeker in combinatie met een baan.

    Ik zou eerlijk zijn en je gezondheid op 1 zetten. Het ligt misschien wel een beetje aan welke sector je werkt, maar het is mijn ervaring dat bedrijven graag personeel behouden dat bevalt en goed werk levert. Ook als het misschien nu tijdelijk even wat minder is door persoonlijke omstandigheden.
     
  6. momim

    momim Actief lid

    21 feb 2019
    342
    213
    43
    Neem vooral de tijd om te herstellen, jouw gezondheid is het allerbelangrijkst! Vraag anders een gesprek met de arbo/bedrijfsarts aan zodat je iig met hem/haar kun sparren over hoe je je herstel het beste aan kunt pakken zonder hier op lange termijn last van te houden en zonder al te veel uit te vallen
     

Deel Deze Pagina