Psz, maak ik me terecht zorgen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Prissie1983, 29 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prissie1983

    Prissie1983 Actief lid

    6 feb 2008
    237
    0
    0
    Sinds Januari zit Jaycen op een peuterspeelzaal (ga geen namen noemen en de leidsters zal ik even benoemen als "juf".

    Er zijn behoorlijk wat dingen waar ik tegenaan loop en ik begin me zorgen om hem te maken.

    Hij gaat steeds meer problemen vertonen als hij naar "schooltje" moet, zoals we het noemen.
    Zo heftig dat hij nu een enorme afkeer heeft voor mijn fiets, aangezien ik hem 9 van de 10 keer op de fiets breng en hij deze in verband brengt met de psz (ook al gaan we ook naar genoeg leuke dingen toe op de fiets).
    Als ik hem opgehaald heb zegt hij de hele terugweg niets, is totaal in zichzelf gekeerd.
    Bij thuiskomst vertoont hij daarna uiteenlopend gedrag van extreem verdriet tot agressief tot angst.

    Hij wil ineens niet meer verschoond worden, schaamt zich hier erg voor en zegt dan dingen als "mamma vinden niet erg Jaycie poepie daan he?" "Jaycie mag mamma wel poepie doen he?".
    Hij kan echt een woedeaanval of enorme huilbui krijgen als hij verschoond moet worden, blijft maar vragen of het erg is, enz.
    Ik ben er een keer bij geweest dat er erg boos/kwaad/onrespectvol gereageerd werd naar een kind dat diarree had en meerdere malen die dag naar de w.c. had gemoeten.
    Ik ben er dus bang voor dat er zo misschien ook gereageerd wordt als een kind een poepluier heeft, ze hier geen "zin" in hebben ofzo.

    Zodra hij 's morgens zn ogen open doet begint hij al met vragen "mamma bieft niet schooltje?"
    Verder roept ie regelmatig "niet juf toe mamma?"
    Uit het niets, ook op dagen dat hij daar niet heen hoeft.

    Hij moet altijd iets in zijn handen hebben en neemt dan ook regelmatig een dingetje mee naar de psz.
    Nou kan ik me voorstellen dat hij dat in zijn laatje moet leggen tijdens een activiteit, maar de laatste tijd kan hij tijdens het spelen zomaar ineens in huilen uitbarsten en als ik dan vraag wat er aan de hand is zegt ie vaak "Juf niet afpakken he? is Jaycie!"
    Dat doet me toch vermoeden dat het niet rustig wordt afgenomen en uitgelegd waarom het zijn laatje ingaat, maar meer dat het gewoon uit zn handen wordt gerukt ofzo.

    Verder krijg ik nooit te horen wat hij er gedaan heeft, het is altijd hetzelfde, standaard antwoord: "ow, hij doet overal aan mee hoor, hij vindt alles leuk".
    Voor pasen krijg hij een knutselwerkje mee, dat is het enige dat ie ooit heeft meegekregen, ik hoor ook nooit dat hij wat gemaakt heeft ofzo.

    Wat bij de druppel heeft doen overlopen qua zorgen maken is het volgende voorval, afgelopen woensdag:

    Ik kom aanlopen (ga hem altijd halen met de kinderwagen en maak dan een wandeling zodat hij een dutje kan doen onderweg) en hij staat helemaal alleen aan het hek, bij de ingang.
    Met zn handjes om de tralies geklemt en zn gezicht er tegenaan.
    Als hij me ziet aankomen roept ie een paar keer naar de "juffen" "mamma komt, kijk, mamma komt". Niemand reageerd, niemand kijkt om, alsof ze hem niet eens horen. Vervolgens begint hij hartverscheurend te huilen, echt te snikken. "Mamma, kom. Kom gauw mamma, kom, bieft!"
    Toen ik hem oppakte had hij geen jas aan, zn vest was helemaal open en hij liep op zijn sloffen. Het was die dag niet echt warm, dus ik was hier erg verbaasd en ook eigenlijk wel boos over. Alle andere kinder hadden wel een jas en schoenen aan, zijn spullen hingen nog gewoon in de gang. Daardoor heb ik het vermoedde dat het OF zelf aan heeft moeten trekken, wat hij nog niet kan en ze hem zo hebben laten zitten in het halletje OF dat hij in eerste instantie niet naar buiten wilde en ze hem alleen binnen hebben gelaten.
    Als ik hier later naar vraag wisten ze ineens niet dat het zijn jasje was dat daar hing...
    Een van de juffen wilde hem gedag zeggen, maar hij wilde niets van haar weten, duwde haar echt weg en dook helemaal weg in mn nek.

    Het is echt absoluut geen vervelend kind, hij is niet druk, niet agressief, niet opdringerig of zeurderig.
    Hij is juist heel erg verlegen en in zichzelf gekeerd, een echte binnenvetter.
    Het is een schat van een kind en ik vind het echt heel vervelend dat hij dit nu mee moet maken.
    Mijn hele gevoel bij de psz is ook slecht, in tegenstelling tot toen we er gingen kijken.
    Toen leken ze zo aardig en enthousiast.

    Sorry voor het lange verhaal, jullie kunnen er ook helemaal niks mee, maar het lucht in ieder geval al op dat ik even mn verhaal kwijt kon.

    Wat zouden jullie in een geval als dit doen?
    Maak ik me terecht zorgen of ben ik gewoon overbezorgd?

    In ieder geval alvast hartstikke bedankt voor het lezen!

    Groetjes Priscilla.
     
  2. mellepel25

    mellepel25 Actief lid

    30 apr 2010
    398
    1
    18
    Jeetje zeg..wat maf dat je kind buiten loopt op slofjes.

    Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.

    Het zoontje van mijn nichtje heeft in het begin ook ontzettend veel moeite gehad met de peuterspeelzaal. Zelfs thuis ging hij vreemd gedrag vertonen en de weg richting psz was een heel gedoe. Uiteindelijk heeft mijn nichtje in overleg met de psz besloten dat het beter was dat hij een jaartje deed wachten. Zij vonden het ook niet echt in het belang van het kind om door te gaan.

    Vraag een gesprekje aan en geef daar je gevoel in aan. Je hoeft natuurlijk niet te zeggen van joh ik heb het idee dat jullie mijn kind anders behandelen, maar meer iets van ik heb het idee dat mijn zoon het hier niet zo prettig vind.

    Je zou ze ook kunnen vragen om een keer tijdens het vrij spelen een opname te maken zodat je zelf met eigen ogen kunt zien hoe hij zich in die groep voelt.

    En als laatste tip zou je kunnen vragen voor een overplaatsing. Misschien zelfs een tijdelijke zodat je kunt kijken of het echt aan de locatie ligt waar hij nu zit of gewoon aan het feit dat hij mama mist.

    Succes en ik hoop dat je zoon gauw een plekje vind waar hij zich prettig voelt!
     
  3. adi

    adi Niet meer actief

    Ik heb dit echt niet snel, maar ik krijg echt tranen in mijn ogen van joue verhaal! Arm mannetje! Vooral van dat verschonen, een kindje bedenkt niet zelf dat poep erg is!
    Ik zou dit echt niet fijn vinden hoor. Gewoon alles open vragen en de voorvallen vertellen en vragen om uitleg.
     
  4. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Inderdaad, ik vind dit ook niet normaal klinken. Ik zou een stevig gesprek met ze aangaan en ondertussen ook gaan uitkijken naar andere peuterspeelzalen. En als het gesprek niet bevredigend genoeg is, hem daar vanaf halen.
     
  5. supermummy

    supermummy Niet meer actief

    Oooh wat zielig, ik zou er ook geen goed gevoel bij hebben. Ik zie dat je kindje nog geen 2 is. Misschien is hij er nog niet aan toe, en heeft hij ook helemaal geen geluk met lieve juffen?! PSZ zou vooral om de leuk moeten en als dat het niet is zou ik hem lekker thuishouden.
     
  6. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Ik sluit me helemaal aan bij Adi en Yukl. En ook zit met tranen in mijn ogen. Arm, klein ventje :(. Ik zou zsm een gesprek aanvragen en als je na het gesprek niet tevreden bent zou ik hem er af halen. Ik vind het allemaal een hele rare gang van zaken en krijg er een erg naar gevoel bij.
     
  7. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.597
    5.862
    113
    Ik kreeg echt een nare bijsmaak van je verhaal. Vind het zo erg voor je zoontje en vind het alles behalve normaal klinken. Als ik jou was zou ik het zeer zeker aankaarten en hem er misschien zelfs van afhalen.
     
  8. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    Dit klinkt echt niet goed! Ik zou op zijn minst een gesprek aan gaan kijken wat ze erop zeggen. En dan eventueel een andere psz zoeken. De psz die ik ken is een stuk gezelliger en liever naar de kinderen toe. Ze doen er leuke dingen en het buiten spelen ziet er ook leuk uit en gaan bijv met zijn allen als treintje weer naar binnen.
     
  9. 4days

    4days Niet meer actief

    Ik snap je twijfel niet eens. Ik zou mijn kind niet 1 dag langer naar die school laten gaan. Hij vindt het vreselijk en jij hebt er een slecht gevoel over. Waarom jezelf (en hem) dit aandoen? Hou m lekker thuis of zoek een andere psz!

    Trouwens, mijn zoontje van 2,5 gaat elke dag met plezier. Hij neemt vrijwel elke dag een leuk knutselwerkje mee naar huis, doet regelmatig mee aan leuke activiteiten en is dol op de juf. Ze zijn allemaal erg geduldig en zorgzaam. En zo hoort het!!!
     
  10. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.597
    5.862
    113
    Ja, zo gaat het er hier ook aan toe. Ook mijn dochter neemt elke week wel wat mee naar huis, verder wordt er een schrifjtje bijgehouden door de juffen waarin ze leuke verhaaltjes over haar schrijven en zijn erg lief voor de kinderen. En Jaslynn heeft het erg naar haar zin, bij binnenkomst rent ze bv meteen naar haar lievelingsjuf toe om haar een knuffel en een kus te geven. Zo hoort het idd.
    Overigens zit zij niet op een PSZ maar op het KDV maar dat mag geen verschil uitmaken natuurlijk.
     
  11. mupet

    mupet Fanatiek lid

    12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    ahh ik vind het ook echt heel zielig als ik het zo lees

    en zeker ook van dat verschonen, dalijk krijg je nog een kindje met obstipatie omdat het bang is dat het moet poepen omdat het van de juf niet mag ofso!!

    ik zou ook zeker een gesprek aan gaan en de dingen aankaarten waar jij tegen aan loopt, en anders gewoon nog even wachten als dat kan

    volgens mij gaan de kindjes hier naar de peuterspeelzaal vanaf 2,5 op zn vroegst. en anders gewoon een andere pzs!

    heel veel suc6!
     
  12. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Dat klinkt helemaal niet goed!!
    Ik herken overigens wel dat je erg weinig feedback krijgt, dit hoor ik ook meer over psz itt kdv. Ik moet er ook iedere keer expliciet naar vragen en dan nog is de info redelijk sumier.

    Mijn dochter vindt het superleuk op de psz, maar hoor wel meer dat ze perioden hebben dat het drama is met halen/brengen. Of heel erg wennen de eerste periode. Maar uit jouw verhaal komen toch expliciet dingen naar voren die niet lijken kloppen.

    Ik verbaas me trouwens ook wel over zijn leeftijd!
    Hier mogen ze op zijn vroegst met 2 jaar naar de psz en hij kan zich al erg goed uitdrukken voor nog geen 2 jaar!?
     
  13. Prissie1983

    Prissie1983 Actief lid

    6 feb 2008
    237
    0
    0
    Jeetje, ik ben zo blij met jullie feedback, ik zit hier gewoon te janken.
    Je denkt al snel dat je je aanstelt en dat hij vast nog moet wennen...
    Ben echt blij dat ik mn verhaal hier neergezet heb.
    Intussen heb ik niet stil gezeten, want ik heb al gemaild naar een andere psz om een afspraak te maken.
    Ik hoop dat de wachtlijst niet te lang is en hij daar terecht kan, zodat hij misschien ervaart dat het wel degelijk leuk is.
    Het opzegtermijn is 2 maanden en als hij er maandag heen moet ga ik het meteen aankaarten.
    Thuis vul ik daarna het wijzigingsformulier in om op te zeggen en is het afgelopen.
    Ook al is het wel een goed gesprek, hij gaat daar zoiezo weg.
    Het voelt gewoon echt helemaal niet goed en hij is er ongelukkig, dat wil ik absoluut niet zo door laten gaan.
    Mocht er bij de andere psz een wachtlijst zijn blijft hij gewoon voorlopig lekker thuis.

    Het klopt dat hij nog geen 2 is, ze mogen hier al met 1,5 jaar heen.
    Toen we gingen kijken was er nog plek genoeg en kon hij zo terecht, dat was in November en dat heb ik uitgesteld tot Januari, omdat ik niet wilde dat hij meteen met de sinterklaas en kerstdrukte daarin terecht kwam.
    Hij kan zich inderdaad goed uitdrukken, hij kletst al aardig, soms komen er hele zinnen uit.
    Daar ben ik blij toe om, want nu kan ik er tenminste ook nog iets uithalen.
    Het gaat wel om de dingen die hij zelf zegt, want als je hem een vraag stelt begrijpt hij dat vaak nog niet, die herhaalt ie hahaha.

    Ik denk niet dat het met wennen te maken heeft meer, toen ie nog moest wennen brulde ie de hele tent bij elkaar toen ik vertrok.
    Dat doet ie nu niet meer, maar hij vreet zichzelf letterlijk van binnen op.

    Er zijn gewoon een hele hoop rare dingen daar.
    Zo is ook altijd de baby van 1 van de 2 leidsters iedere dag mee.
    Er staat daar van alles voor hem en ze besteed ook behoorlijk wat aandacht aan haar eigen zoontje.
    Logisch, het is een baby van hooguit 6 maanden, dus die heeft die verzorging ook nodig, maar dit gaat dan dus wel ten kosten van de overige kinderen die ervoor betalen zeg maar.
    Die keer dat Jaycen alleen buiten stond op zn slofjes ging ik naar binenn om zn jas en schoenen aan te doen en lag die baby helemaal alleen op de grond op een speelkleed in de ruimte.
    Iedereen was buiten...
    Als je dat al met je eigen kind doet sta ik er niet van te kijken dat ze andermans kinder ook gerust alleen laten.

    Ook als hij iets doet wat ie blijkbaar niet mag (waar ik m niet op zou aanspreken) begint ie ineens heel hard te schreeuwen "nee nee nee! mag niet!!", wild met zn armen zwaaiend.
    Nou, dat doe ik echt nooit en mijn moeder ook niet (oppasoma), dus dat kan hij alleen maar daar vandaan hebben.

    Ik ben niet bepaald een type die snel ergens op af gaat, dus ik vind het wel heel erg moeilijk om dit onderwerp bespreekbaar te maken daar.
    Hoe zouden jullie dit aanpakken?

    Groetjes Priscilla.
     
  14. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    WTF! :$
    Dat kan echt niet hoor, dat ze een baby meeneemt! Er zijn wettelijke regels hoeveel kindjes er op een bepaald aantal leidsters mogen zijn. Op een psz mogen uiteraard geen baby's zijn, en anders (kdv) mogen er minder peuters bij.
    En dat ze die baby daar alleen binnen liet liggen :$:$

    Als je het moeilijk vindt om dit alles met ze te bespreken face to face, zou je het ook bij de overkoepelende organisatie of secretariaat (oid) neer kunnen leggen.
    In ieder geval óók, want er gebeuren hier dingen die niet kunnen en dat moet wel aangepakt worden. Misschien is het wel beter als dat juist van boven/buitenaf gebeurt!
     
  15. tulip

    tulip Niet meer actief

    pff, ik krijg even een heel naar gevoel van je verhaal. Meestal kan ik nog wel dingen bedenken om het te verzachten ofzo, maar ik kom nergens op. Ik heb er absoluut een slecht gevoel bij en ik zou hem denk ook niet meer laten gaan. Iig niet voor je dit allemaal direct en duidelijk op tafel hebt gegooid.

    Dat de baby van een leidster elke keer mee komt vind ik zeer onprofessioneel.
     
  16. Prissie1983

    Prissie1983 Actief lid

    6 feb 2008
    237
    0
    0
    Dat is nou juist ook het probleem, ze hebben dit zelf opgestart.
    Het is een "klein, zelfstandig centrum" volgens de website.
    Ze kunnen dan doen wat ze willen blijkbaar en je kunt nergens een klacht indienen.
    De psz die ik nu heb gemaild is aangesloten bij een groter geheel van meerdere psz, dat voelt al meteen een stuk veiliger, dat je ergens een klacht in kunt dienen als je wilt.
    Al zou ik hier klagen gaat het waarschijnlijk het ene oor in en het andere uit, niemand die er iets aan doet.
    Of is er wel degelijk iets of iemand waar ik bij terecht kan voor dit soort dingen?

    Ik heb van een van de leidsters begrepen dat al hun eigen kinderen daar gewoon zijn als ze vakantie hebben.
    De een heeft er 3 (inclusief die baby) en de ander 2.
    Dat zou dan tijdens een vakantie betekenen dat er 5 extra kinderen aanwezig zijn.
    Lijkt me toch inderdaad niet dat dat zomaar mag?
     
  17. 4days

    4days Niet meer actief

    Dit staat op internet mbt klachten over een peuterspeelzaal:

    Komt u er samen niet uit?

    Dan kunt u uw klacht ook doorgeven aan de afdeling Toezicht op de kinderopvang (TOKIN) van de GGD op telefoonnummer (070) 353 72 24 en/of aan de afdeling Handhaving Kinderopvang op telefoonnummer (070) 353 5562.

    De GGD is de instantie die toezicht houdt op peuterspeelzalen, dus als ze op de psz zelf je klacht niet serieus nemen kun je daar terecht.
     
  18. Prissie1983

    Prissie1983 Actief lid

    6 feb 2008
    237
    0
    0
    He bedankt voor je reactie!
    Daar heb ik wat aan, ik heb t opgeschreven voor het geval het nodig is.
    Eerst maar al mn moed verzamelen om er daar over te beginnen, dat lijkt me wel zo netjes.
     
  19. 4days

    4days Niet meer actief

    Ja, volgens mij helpen ze je bij de GGD ook alleen wanneer je het met de PSZ zelf niet krijgt opgelost. Maar ik begrijp je wel, ik ben ook niet zo'n kei in dat soort dingen... Goede assertiviteits-oefening, hahaha! ;)
     
  20. tulip

    tulip Niet meer actief

    dat mag idd niet. Je kan bij de GGD terecht en anders bij de gemeente.
     

Deel Deze Pagina