Putje bovenaan bilnaad

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door cam, 22 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cam

    cam Bekend lid

    17 dec 2006
    572
    0
    0
    Hallo Ilja

    Wellicht heb jij het een keertje eerder gezien in je werk als kraamverpleegkundige.

    Mijn dochter is bijna 4 weken en vandaag ontdekte ik na het badderen bij het afdrogen van de bilnaad dat mijn dochter een putje (lijkt op een gaatje) boven haar bilnaad heeft zitten. Normaal depte ik de bilnaad schoon, maar nu moest ik echt even de billetjes van elkaar afhalen en toen zag ik het pas goed...ik schrok me rot!!!

    Zowel de verloskundige als mijn kraamhulp hebben dit klaarblijkelijk niet gezien (of het zat er toen nog niet) en ik maak me toch best zorgen. Bel morgen zo wie zo de huisarts even op, want ik kan er geen wijs uit of het dicht is...

    Het ziet er 'rustig" uit, maar het lijkt me toch dat het daar niet hoort te zitten.

    Heb jij dit wel eens gezien bij baby's en weet jij zo wat het is en of het kwaad kan?
     
  2. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi,

    Toen ik je verhaal las moest ik direct aan een "dimpel" denken.

    Een dimpel (de Nederlandse schrijfwijze voor het Engelse 'dimple' oftewel 'deukje') is een soort putje / klein gaatje boven aan de bilspleet. Het komt veel voor bij pasgeborenen. Meestal heeft dit verder geen betekenis. Maar in enkele gevallen is de dimpel een aanwijzing voor problemen – met name anatomische afwijkingen – bij het onderliggende ruggenmerg.

    Vreemd dat het niet door je verloskundige/kraamverzorgster is gezien.

    Laat het in ieder geval morgen even aan je huisarts zien.

    Waarschijnlijk is het een heel oppervlakkig deukje en is er verder niets aan de hand.
    Bij ons in het ziekenhuis wordt er van het deukje een foto gemaakt om te kijken of het gaatje dicht zit.

    Ik wil je dus niet bang maken, maar je wel vertellen dat het belangrijk is dat er een deskundige naar kijkt.

    Laat je me weten hoe het afloopt?

    Ilja
     
  3. cam

    cam Bekend lid

    17 dec 2006
    572
    0
    0
    he Ilja

    Ik heb vanochtend de huisarts gebeld en het verhaal uitgelegd. Ik kon gelukkig vandaag al langs komen omdat ik aangaf dat de verloskundige en kraamverpleegkundige dus niets gezegd hadden van dat plekje, of dat het er toen nog niet gezeten heeft, natuurlijk ;)

    De huisarts heeft gekeken, maar hij had het idd veel vaker gezien en vond het niet ernstig. Het zit ook dicht!
    Het kon naar zijn mening geen kwaad. Hij heeft de ruggenwervels langsgelopen en alles voelde ook goed aan zei hij. Hij vroeg nog wel of ze was nagekeken door de kinderarts in het ziekenhuis, maar omdat ik poliklinisch bevallen was, is dit niet gebeurd, alleen door de verloskundige..en die heeft dus niets gemeld (het zit er dus al vanaf haar geboorte idd)

    Het is idd een deukje (putje) en hij verwacht dat het nog wel eens weg kan gaan met de tijd.

    In ieder geval moet ik over 2 weken op het CB zijn bij de kinderarts en ga ik ook nog tegen haar aanhouden, heb ik in ieder geval 2 meningen!!!.

    Ben zelf ook gaan zoeken op dimpel en daar wordt je niet altijd vrolijk van als ik sommige verhalen op internet zo lees :(. Het lijkt wel of dat je als kind of soms later nog pas echt goed klachten moet krijgen voordat er uberhaupt de relatie met een dimpel wordt gelegd (theterod cord etc...)

    brrr..ik ga er maar even niet van uit dat dit zo is, maar ik vraag me wel af waarom er DIRECT bekeken wordt of er sprake is van verborgen spina bifida / thererod cord. Dat het dicht zit is natuurlijk het belangrijkste, maar de rest natuurlijk ook. Het lijkt me toch dat je daar zo vroeg mogelijk bij wilt zijn??

    Nou, in ieder geval bedankt voor je antwoord en tijd!

    groetjes

    Claudia
     
  4. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Graag gedaan.

    Houdt je me op de hoogte?

    Ilja
     

Deel Deze Pagina