Hoi, ik probeer mijn zoontje toch al wat ritme of voorspelbaarheid mee te geven in zijn dag. Dit houdt in dat ik slapen voor hem ook wil associeren met zijn reiswiege of bedje. Overdag valt hij vaak bij zijn flesje in slaap, en krijg ik hem niet meer wakker. Ik leg hem dan maar in zijn reiswiegje (staat in de woonkamer), maar soms is hij dan na een kwartier of zo weer klaarwakker en begint hij te huilen. Meestal neem ik hem dan uit de wieg en zet ik hem in zijn wipstoeltje. Het wipstoeltje gebruik ik dus echt als hij goed wakker is, behalve wanneer hij er zelf in slaap valt, dan laat ik hem er ook in liggen. Andersom haal ik hem ook uit zijn wieg wanneer hij wakker wordt en begint te jammeren (ik vertaal dit dan als gebrek aan aandacht ofwel verveling) en zet ik hem in zijn wipstoeltje. Doe ik er goed aan om het zo aan te pakken? Daarnaast nog even een apart vraagje. Hij is nu 5,5 week oud, en blijft makkelijk een ganse voormiddag wakker (dus van 6u tot 12u), maar dan is hij meestal erg onrustig en zeurderig. Wanneer ik hem dan in zijn wiegje wil leggen of in zijn wipstoeltje zet, blijft hij protesteren en huilen. Op mijn arm nemen is momenteel de enige optie om hem min of meer rustig te krijgen. Kan dit met een groeispurtje te maken hebben, of is er iets waarmee ik hem wat meer routine kan aanbieden in zijn dagindeling of zo? Ik leg hem totnutoe ook niet in zijn eigen bedje overdag, omdat ik niet weet of hij dan de dag en nacht door mekaar gaat halen indien ik de kamer zou verduisteren... Alvast bedankt! Sunnyke
Wat voor de één goed is geldt voor een ander als minder goed. Dus waar je kindje uiteindelijk slaapt is een geheel eigen overwogen keuze. Altijd belangrijk....kijk hoe je kindje reageert in bepaalde situaties. Zoals je hieronder schrijft...wil je je kindje graag wat ritme meegeven. Mijn advies is dan om de kleine niet beneden te laten slapen, maar op "vaste" tijden (in zover dat mogelijk is) boven in eigen bed. Misschien dat de kleine dan ook wat langer slaapt omdat het minder prikkels krijgt. Rond de 5 weken is wel een sprong. Maar van 06.00 tot 12.00 wakker is best lang voor zo'n kleintje. Kan je niet smorgens na de voeding van 06.00 (eerder/later) de baby weer terug leggen in bed? Je kan bijvoorbeeld eens uitproberen om te kijken hoe de kleine reageert als je hem/haar wat meer structuur gaat aanbieden. Eten, spelen, slapen. Een slaapkamer hoef je smiddags niet volledig te verduisteren toch? Je kan toch een stukje rolluik/zonwering openlaten. M.a.w je kan zelf het verschil in dag en nacht aanbrengen op een slaapkamer. Als je het gaat proberen zal dit hoogst waarschijnlijk wat strubbelingen opleveren in het begin. Probeer dan toch even vol te houden. Ilja