Racisme en politiegeweld

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door momwithcamera, 2 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Na de dood van George Floyd op 25 mei, door buitensporig politie geweld, en de rellen en demonstraties die daar op volgden, wakkert de discussie rondom racisme weer aan.

    Ik ben zelf wit en kom uit een volledig witte familie, dus ik weet niet hoe mensen uit de zwarte gemeenschap zich voelen. Maar ben mij er wel van doordrongen dat racisme(ook) in kleine dingen zit die zeker ook in onze samenleving voorkomen.

    Hoe kijken jullie hier naar? Ondervind je zelf racisme? Vind je het wel meevallen? Wat zie jij gebeuren? En wat kan er bij ons veranderen in onze samenleving?

    Dit is geen discussie over het protest op de Dam en wat we daar van kunnen vinden icm de corona maatregelen. Het gaat om de onderliggende reden.
     
    GossipGirlxoxo en MyMiracle vinden dit leuk.
  2. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Het grootste probleem met racisme is dat we onszelf nog steeds indelen op kleur. Zolang dat gebeurt zal er racisme bestaan.

     
  3. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.505
    113
    Ik heb dat altijd een raar Amerikaans dingetje gevonden .. dat Afro Americans en Americans. Waarom moeten mensen met meer pigment in hun huid apart benoemd worden?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Eens kleinelai, ik zal mijzelf daarom ook nooit beschrijven als blank of zelfs wit zoals de laatste tijd vaak wordt gebruikt.
    En iemand met een donkerdere kleur dan die van mij nooit als zwart.
    In de basis zijn mij allemaal gewoon mens.
     
  5. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/janicegassam/2019/02/15/why-the-i-dont-see-color-mantra-is-hurting-diversity-and-inclusion-efforts/amp/


    “I see no color” is not the goal. “I see your color and I honor you. I value your input. I will be educated about your lived experiences. I will work against the racism that harms you. You are beautiful. Tell me how to do better.” ... That’s the goal.
     
    Oilell, GossipGirlxoxo, Rosao en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Ik ben blank uit een volledig blanke familie. Mijn stiefmoeder komt uit Colombia maar heeft een afrikaans vader dus is vrij donker.
    Wij onderling hebben totaal niets met racisme.
    Ik heb wel snel vooroordelen over bepaalde bevolkingsgroepen maar is dat racisme?
    Wel probeer ik van het goede uit te gaan als het bijvoorbeeld nieuwe buren in mijn straat betreft.
    Zo kwamen er bijna 2 jaar geleden ineens Syrië-ers tegenover ons wonen.
    Had mijn "vooroordelen" al klaar, deze man werkte zodra hij mocht na zijn inburgeringscursus. Hij spreekt Nederlands en zijn vrouw doet enorm haar best en kun je ondertussen een gesprekje mee voeren over simpele zaken.
    Ik ben uitgenodigd voor thee en heb dat ook gedaan. Ze had zelf taart gemaakt en was heel geïnteresseerd in onze cultuur.
    Was heel leuk en leerzaam voor beide partijen. En met een app Nederlands-arabisch zijn we heel ver gekomen.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  7. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Dat is ook weer iemands mening hierover idd. Mensen gaan pas verschil in kleur zien als ze dat wordt aangeleerd, kinderen zien die verschillen niet. Ik denk dat het beter is als we stoppen met verschillen te blijven aanleren aan kinderen en elkaar gewoon zien voor wat we zijn. Mens.
     
    GossipGirlxoxo, Gewooniemand en Nehneh vinden dit leuk.
  8. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    Racisme is het idee dat menselijke rassen gerangschikt kunnen worden als beter en slechter ten opzichte van elkaar. Hieruit kan discriminatie voortkomen doordat voor het ene ras andere maatstaven worden aangelegd dan voor het andere.

    Hoe kijken jullie hier naar?
    Niemand is beter of slechter alleen gebaseerd op ras.

    Ondervind je zelf racisme?
    Ik ben zelf half Moluks en ondervind niet echt racisme. Ik ondervind wel bepaalde vooroordelen doordat ik 'streng' gelovig ben. Dat wordt er extreem snel bijgehaald in verschillende situaties.
    Vind je het wel meevallen?
    Voor mezelf vind ik t meevallen, maar ik hoor wel eens andere verhalen, bijv in sollicitatieprocedures en dan denk ik niet dat t altijd meevalt.
    Wat zie jij gebeuren?
    Ik zie zelf persoonlijk niet heel veel gebeuren omdat ik me in een vrij gesloten gemeenschap bevind. Ik lees/zie wel regelmatig dingen in de media. En af en toe vind ik ook wel dat er heel snel de termen racisme en discriminatie worden gebruikt.
    En wat kan er bij ons veranderen in onze samenleving?
    Gelijke rechten en plichten voor iedereen ongeacht ras/afkomst.
     
  9. Nehneh

    Nehneh Niet meer actief

    Ja ik vind van wel.


    Ik denk dat er meer aandacht besteed moet worden aan educatie!!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    Een vooroordeel wordt racisme als je bevolkingsgroepen beter of slechter vind ten op zichte van elkaar.

    Heel veel mensen hebben bijv een vooroordeel over ons als 'streng gereformeerden' Ik voel dat niet als racisme.
    Toen ik een bepaalde baan niet kreeg omdat er gezegd werd dat ik misschien niet zo goed in het team paste vond ik dat een stapje verder gaan als alleen een vooroordeel.
    Racisme of discriminatie vond ik weer een te groot woord. Maar ik voelde me wel gerangschikt tov de rest.
    En dat alleen doordat ik een rok droeg en ze daardoor bang waren dat ik door mijn levensovertuiging niet zo goed bij de rest van het personeel zou passen. Op mijn dag proefwerken was totaal niks aan te merken, daar waren ze tevreden over.
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  11. Nehneh

    Nehneh Niet meer actief

    Je veroordeelt iemand op zn afkomst. Dat is voor mij racisme.
     
  12. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Eens, Maar wij zullen zelf ook alert moeten zijn op ons gedrag en woorden, en wat wij onze kinderen laten zien. Ze kunnen zo veel leren op school, maar als papa en mama thuis iets anders laten zien...
    ik denk dat we vooral ook kritisch naar onszelf moeten durven kijken, hoe ongemakkelijk ook.
     
    GossipGirlxoxo, Zwierezwaai en Nehneh vinden dit leuk.
  13. Nehneh

    Nehneh Niet meer actief

    Ja dat is ook wat ik bedoel eigenlijk. Maar als de scholen er meer aandacht aan besteden weet je zeker dat het kind dat wellicht door ouders verkeerde informatie heeft gekregen ook de andere (de juiste) kant leert.
     
  14. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    Veroordelen of een vooroordeel over iemand hebben, ik weet niet of dat t zelfde is.
     
  15. Nehneh

    Nehneh Niet meer actief

    Een voor oordeel. Het woord zegt het al. Je hebt al een oordeel klaar zonder dat je die persoon daadwerkelijk kent. Dus een vooroordeel gebaseerd op afkomst vind ik racisme.
     
  16. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Eens, het is en-en. Maar ik ben echt voor om actief te kijken naar onze eigen rol, want daar hebben we direct invloed op, ipv afwachten wat school doet. We kunnen ons verschuilen achter wachten op veranderingen op grote schaal, of zelf, nu, klein beginnen.
     
    GossipGirlxoxo en Nehneh vinden dit leuk.
  17. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wat naar voor je, ik hoop dat je inmiddels een leuke baan hebt.

    Wat jij beschrijft is discriminatie op basis van je geloof.

    Racisme is een vorm van discriminatie. Wat jij hebt meegemaakt is geen racisme, maar beslist niet minder erg.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    #18 Elizah, 2 jun 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jun 2020
    Een vooroordeel kan je bijstellen als je meer te weten komt over een persoon of situatie. Ik denk zelf dat veroordelen een stap verder is, definitiever. Dat link ik eerder aan racisme.
    Ik denk echter wel dat racisme voor een groot deel voortkomt /gebaseerd is uit/op vooroordelen van mensen die niet de moeite nemen om personen/bevolkingsgroepen beter te willen leren kennen.
     
  19. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Je haalt nu 1 zin uit mijn laptop tekst.
    Doordat ik dus wel naar hen toe ben gegaan heb ik wel een ander beeld van hen gekregen en vind ik dat ik aan zelf educatie heb gedaan.
    Kon ter voorbeeld dus aan haar zelf vragen waarom ze een hoofdoek draagt en dat ook wil. Hij moest heel hard lachen hierom. Hij was zich niet bewust dat veel Nederlanders denken dat hij zijn vrouw onderdrukt en we denken dat ze hem moet dragen van hem.
     
  20. Nehneh

    Nehneh Niet meer actief

    Ja dat was alleen antwoord op je 'vraag'.

    Ik vind dat veel mensen een voorbeeld kunnen nemen van je! Ik had niet alles goed gelezen sorry.
     

Deel Deze Pagina