Radeloos... dreumes 14 maanden en nog geen nacht doorgeslapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Silverdawn, 30 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Silverdawn

    Silverdawn Actief lid

    5 jul 2015
    146
    10
    18
    Hallo allemaal,

    Zoals de titel al aangeeft begin ik radeloos te worden over het slaapgedrag van onze dochter.
    Elke nacht wordt ze wakker. Soms 2 keer, soms wel 10 keer of vaker. Ze heeft nog nooit een hele nacht doorgeslapen. Meestal geef ik haar haar speentje terug, leg ik haar weer terug en valt ze weer in slaap. Maar deze routine begint behoorlijk op te breken. Voordat je zelf weer slaapt als je er helemaal uit bent geweest, dat duurt toch vaak weer even. Voor mijn gevoel heb ik alles al geprobeerd. Laten huilen, op een andere kamer, bij ons in bed, niks zeggen, kalmeren, boos worden etc. Het lijkt of niks helpt. Al 14 maanden lang accepteer ik het feit dat ze 's nachts wakker wordt, dat het er allemaal bij hoort, maar ik merk dat het de laatste tijd een beetje te veel wordt voor me. Haar bij een ander laten slapen om zelf een nachtje goed te slapen zie ik niet als oplossing. Daarmee los ik het probleem niet op. Medisch gezien is alles uitgesloten, dus daar kan het niet aan liggen. Nou zei het consultatie bureau misschien is een opname in het ziekenhuis iets, waarbij ze gemonitord wordt om te zien hoe haar slaapgedrag is. Ik heb gezegd dat ik hier even over moet nadenken. Ik vind dat best een heftig idee. Zo'n opname. Afgezien van het feit dat ze dan dus in een vreemde omgeving moet slapen en ik me afvraag of dat nou zo'n ideale situatie is om duidelijk te krijgen waarom ze zo vaak wakker wordt. Het lijkt mij juist dat ze dan nog onrustiger slaapt. Plus, wat haalt zo'n onderzoek uit? Ja ze wordt wakker... Maar waarom? Medisch gezien is er geen reden voor dus wat kan de uitslag van zo'n slaaponderzoek veranderen...
    Het is een gevoelig meisje, dat na een drukke dag, of veel indrukken, juist nog onrustiger slaapt dus ik vrees met grote vrezen dat zo'n opname haar slaap nog meer gaat verstoren....

    Je hoort zo vaak dat je de situatie moet doorbreken... Maar hoe?
    Is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt en de gouden tip heeft die ik over het hoofd zie?
    En zijn er moeders hier die ervaring hebben met zo'n opname?

    Kort om; Help?!
     
  2. Dobbelsteen

    Dobbelsteen Actief lid

    1 jan 2016
    123
    11
    18
    Heftig he, dat slaapgebrek, een nacht doorslapen voelt dan mijlenver weg. Mijn zoontje (11 maanden) heeft ook vaak periodes dat hij slecht slaapt. Bij hem hangt het meestal samen met het doorkomen van tandjes.
    Daarnaast heb ik gemerkt dat als ik hem net iets warmer aankleed en zijn kamertje wat beter verduister, hij beter slaapt.
    Ik kan me voorstellen dat zo'n opname heel heftig voelt. Succes met het maken van een keuze, ik zou dat ook lastig vinden.
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Iedereen wordt wakker tijdens de nacht. Alle kinderen en volwassenen. Heeft dus geen zin om in het ziekenhuis 'na te gaan waarop ze wakker wordt'. Dat is voor iedereen zo. Wat je dochter moet leren, is dat ze, wanneer ze wakker wordt, zelf terug kan gaan slapen zonder hulp van mama.

    De meest logische stap daarvoor is veiligheid en geborgenheid bieden, zodat ze zelf die rust vinden. Dat heb je duidelijk al geprobeerd.

    Toen dat bij onze dochter niet lukte destijds (na een jaar zo'n nachten, jij hebt het dus nog langer volgehouden), was een stapsgewijze methode. Kind huilt, één minuut laten wenen, binnengaan en troosten zonder uit bed te halen, weer buitengaan ongeacht of ze nog huilde of niet, drie minuten laten huilen, daarna idem, dan vijf minuten huilen, etc.

    Het idee erachter is dat je je kindje wel toont dat mama of papa in de buurt zijn en altijd terug komen, maar dat je haar tegelijk ook de kans geeft om zichzelf te troosten.

    Bij ons was het één nacht drama, waarbij ze elk uur wakker werd. Maar wel steeds na maximum twee keer terugkomen sliep. De tweede nacht is ze nog maar drie keer ofzo wakker geworden. De derde nacht sliep ze door. En dat dus na ruim een jaar alles proberen, en na ruim een jaar minstens tien keer per nacht krijsend wakker worden. Ik zeg dat al maar omdat er ongetwijfeld reacties gaan komen dat dit wreed is... Maar slaapgebrek is ook wreed, voor zowel ouders als kind. En daar moet je dus een oplossing voor vinden. Voor ons was het deze.
     
    BanaanJD, Iertje81 en nizzie86 vinden dit leuk.
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Hier slaapt zoon (18 maand) sinds deze week door, Nouja hij wordt nog 1 keer wakker tussen 8 en 8, maar slaapt nu wel een heel eind achter elkaar. Hij wordt wakker en heeft veel dorst, drinkt wat en slaapt weer verder. Ik ben hier al heel blij mee. Niks veranderd, komt vanzelf allemaal wel.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar werd hij dan voordien ook tien keer per nacht wakker?
     
  6. Silverdawn

    Silverdawn Actief lid

    5 jul 2015
    146
    10
    18
    Dank je wel voor je antwoord. Helaas heb ik deze slaaptraining al geprobeerd en haalde dit dus niks uit. Weken achter elkaar (ik geef niet snel op).... En we zijn nog geen stap verder. Het enige wat hiermee veroorzaakt werd was het hele huis wakker (ik heb 4 kinderen) want ze stopt niet met huilen... Ja na ruim een uur, om vervolgens in slaap te vallen en dit tafereel dan daarna weer te herhalen, weken achter elkaar... Een eindeloze cirkel dus... Terwijl ze dus wel direct weer gaat slapen als ik haar terug leg zonder wat te zeggen. Ik moet het huilen voor zijn zeg maar, anders wordt het drama... Ik krijg het idee dat ik het alleen maar kan accepteren want er lijkt geen oplossing te zijn. Alleen gaat dit ten koste van mij...
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    En je hebt ook al gevarieerd in licht-donker, warm-koud, lichtje in stopcontact, white noise? Zeker dat het geen oortjes zijn (via KNO)?

    Lastig.
     
  8. Silverdawn

    Silverdawn Actief lid

    5 jul 2015
    146
    10
    18
    Ja, allemaal al geprobeerd... nachtenlang stofzuigergeluiden, baarmoedergeluiden etc afgespeeld, De kamer pikdonker, nachtlampje aan, Bedje iets omhoog om evt toch oorprobleem uit te sluiten dat de KNO het misschien toch mis had, want ook haar oortjes zijn gecontroleerd en daar was volgens hem niks mis mee. Van slaapzakken draait ze helemaal door, te warm aankleden wordt het nog erger, dus zorgen voor wat afkoeling. We slapen al maanden met de ventilator op stand 1 omdat ze voor mijn gevoel dan minder snel wakker wordt door geluiden van toiletgangen van de rest van het gezin. Het lijkt of ze heel licht slaapt en van ieder geluid wakker wordt maar alsnog is de situatie zoals deze is.... Heb het bedje verplaatst. Soms hoor je dat aardstralen de oorzaak zijn. Voor sommige misschien ver gezocht maar op een gegeven moment probeer je alles... We hebben zelfs alle elektrische apparaten de slaapkamer uit gedaan. Tv van de wand gehaald, mobiele telefoons de slaapkamer uit, want die zouden straling kunnen geven. Niks maakt ook maar enig verschil....
     
  9. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik moest er voor nijn dochter ook lang uit om de speen weer terug te doen. Maar ik viel daarna zelf makkelijk weer in slaap dus het was voor mij hooguit irritant en niet echt een probleem.
    Je kan nog proberen om een heleboel spenen in haar bed te leggen zodat ze er makkelijk een vindt of er iets aan te doen, een doekje of zo, dan pakt ze hem zelf ook makkelijker. Al moet ik zeggen dat dit hier niet heeft geholpen. Het was op een gegeven moment gewoon over, toen deed ze het zelf en hoefde ik er nog maar een keer uit omdat wat water wilde drinken.
    Een mogelijkheid is nog om de speen af te wennen in de hoop dat ze dan wel verder gaat slapen als ze wakker Is geworden. Maar dit moet dan cold turkey wat niet erg gezellig is, en er Is ook geen garantie dat het helpt.
    Ik denk voor nu dat je moet proberen om zelf aan je rust te komen want ik betwijfel of er echt iets tegen te doen valt behalve afwachten. Dus wissel af met je man en doe dan oordoppen in, of laat haar inderdaad logeren zodat je zelf kunt slapen.
     
  10. Silverdawn

    Silverdawn Actief lid

    5 jul 2015
    146
    10
    18
    Ook dat doen we. Ze heeft er een stuk of 6 in haar bed en ze pakt ze ook wel zelf. Soms wil ze wel een speen, soms niet... Ze slaapt ook vaak genoeg zonder speen, dus daar ligt het ook niet aan. Als ik haar 's nachts drinken aanbiedt wil ze dit niet. Nooit eigenlijk. Of het nou water, melk of roosvicee is. Het enige wat ze wil is een aai over haar billen en mama die haar weer even toedekt of recht legt... Mijn man heeft slaapapneu en slaapt met CPAP apparatuur. Die kan het dus lastig overnemen van mij. tegen de tijd dat hij zijn masker af heeft en uitgezet is het al brullen... Dat is dus ook geen optie. Ik sta er dus alleen voor helaas...
     
  11. blessings

    blessings Fanatiek lid

    7 dec 2015
    1.079
    1.538
    113
    Vrouw
    Is een co-sleeper geen optie? Of haar bedje naast jouw bed. Als ze dan wakker wordt ben je er meteen bij, waardoor ze waarschijnlijk sneller weer in slaap valt. En jij hoeft je bed niet uit en slaapt daardoor ook snel weer in.

    Ik heb een zoontje van nu bijna 10 maanden. Hij heeft ook nog nooit doorgeslapen en zo'n 10x wakker per nacht klinkt hier ook erg bekend.. hij slaapt echter naast mij in een co-sleeper. Zodra hij een beetje begint te draaien en piepen hoef ik alleen maar mn arm om hem heen te slaan, of een beetje tegen hem aan te gaan liggen en dan slaapt hij meteen verder, en het belangrijkst: ik ook :p

    Nu kun je misschien denken; zo leert hij toch nooit om zelf in slaap te vallen? Dat was ook wel iets waar ik me een tikkeltje zorgen over maakte.. maar de afgelopen week is hij "maar" ongeveer 3x wakker geworden per nacht. Dat is nog nooit gebeurd, dus ik geloof wel dat dat vanzelf wel goed komt.
     
  12. Silverdawn

    Silverdawn Actief lid

    5 jul 2015
    146
    10
    18
    Haar bedje staat 1 meter bij mij vandaan :) Inderdaad om al zo min mogelijk te moeten lopen. Maar zo'n co sleeper daar had ik nog niet aan gedacht. Zijn die er wel in grotere maten? Ik dacht dat ze die alleen verkopen voor wieg formaat zeg maar... Daar past ze niet meer in... En hoe doe jij dat dan als je zelf nog niet in bed ligt? Kruipt je zoon dan niet door jouw hele bed heen? Die co sleepers zitten toch aan de zijkant van het bedje vast aan het ouder bed? Ik zit hier met die CPAP apparatuur... Straks trekt ze die kapot als ze gaat dwalen door ons bed....
     
  13. blessings

    blessings Fanatiek lid

    7 dec 2015
    1.079
    1.538
    113
    Vrouw
    Nouja, het is geen officiële co-sleeper die wij hebben. Het is een ledikantje waarvan ik aan 1 kant de spijlen heb afgezaagd :p. Verder het bedje opgehoogd zodat het matras gelijk is met mijn matras. En tegen het andere kant van het ledikant staat een kast, zodat het ledikant niet weg kan schuiven.
    Wij hebben een babyfoon met camera, dus als ik nog niet in bed lig ga ik er gelijk naartoe als ik zie dat hij wakker wordt of op mijn matras draait. Dan leg ik hem even goed en slaapt hij weer verder ;)
     
  14. blessings

    blessings Fanatiek lid

    7 dec 2015
    1.079
    1.538
    113
    Vrouw
    Ik ga overigens ook pas de kamer uit als hij slaapt, maar meestal valt hij met een fles in slaap, dus kan ik hem slapend wegleggen
     
  15. Silverdawn

    Silverdawn Actief lid

    5 jul 2015
    146
    10
    18
    Och jeetje! Ja ik zat al te zoeken op internet of ik iets kan vinden in ledikant formaat. Zou er echt zo een paar honderd euro voor over hebben.... Dat is het me echt wel waard om beter te kunnen slapen... Mijn man is niet zo handig en ik ook niet dus moet eens even zien hoe ik dit in elkaar moet gaan knutselen dan :)
     
  16. sleepy

    sleepy Actief lid

    13 nov 2016
    292
    72
    28
  17. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Tot 10 maand werd hij elke anderhalf uur wakker, daarna was het elke drie uur. En de laatste weken zat er af en toe al 4 of 5 uur tussen. En was het meestal 2 of 3 keer tussen 8 en 8 dat hij wakker werd.
     
  18. blessings

    blessings Fanatiek lid

    7 dec 2015
    1.079
    1.538
    113
    Vrouw
    Oh maar wij hebben ook 2 linkerhanden hoor! Haha. Maar ik heb altijd zoiets van, ik probeer het gewoon! Dus houtzaagje bij de gamma gekocht en daarmee de spijlen afgezaagd en wat grote houten planken bij de gamma gekocht en daarmee het bedje opgehoogd. Het ziet er misschien niet zo mooi uit, maar het werkt :D

    Het ledikant had ik al, maarja vanwege het slechte slapen van zoonlief, sliep hij tussen ons in en werd het niet gebruikt. Maar nu doet hij dus goed zijn werk als co-sleeper en heb ik weer wat ruimte terug in bed :p

    Maar ik heb eigenlijk geen idee of er grote co-sleepers bestaan. Daar was ik ook naar op zoek, voordat ik het ledikant sloopte, maar toen ook niet kunnen vinden.

    Maar ik vind het in iedergeval echt ideaal om hem naast me te hebben liggen. Zo kom ik aan de meeste slaap :thumup: Dus ik raad het je enorm aan!
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Cosleeper werkt hier overigens net averechts. Zoon is nu tien maand en slaapt ook verschrikkelijk. Maar nóg slechter als hij bij mij in bed ligt. Dan wil hij blijkbaar voortdurend 'contact' met mij, waardoor ik dus nóg slechter slaap.
     
  20. Silverdawn

    Silverdawn Actief lid

    5 jul 2015
    146
    10
    18
    Ja juist! Zo denk ik nu ook :) Ga het vanavond eens even voorleggen aan mijn man.
     

Deel Deze Pagina