Radio actieve straling Jodium

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Liv24, 5 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liv24

    Liv24 Lid

    19 mrt 2022
    21
    10
    3
    Vrouw
    Hey dames,

    Hoe zit het precies bij radioactief jodium in de buurt bij zwangeren. Ik werk in de zorg, misschien krijgen we ooit een zorgvrager die deze behandeling ondergaan is, is het dan erg als ik ong 20/30 min bij dit persoon in de buurt ben? Op internet staat dat je dan een meter afstand moet houden, maar in de zorg is dit niet altijd mogelijk. Ook bij mijn werk niet.

    Tips? Zelf ben ik niet heel panisch voor alles wat op internet staat, maar dit vind ik toch altijd weer een moeilijke situatie.
     
  2. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik neem aan dat wanneer er nieuwe zorgvragers binnenkomen er eerst een anamnese volgt? Zodra bekend is dat iemand ooit met radio actief jodium behandeld is of bijvoorbeeld met een BRMO besmet is, dan kom je er toch snel genoeg achter wat je wel en niet mag?
    Ik zou het zo 1,2,3 niet weten namelijk.
     
  3. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.022
    15.559
    113
    Vrouw
    #3 Neuzeke, 5 apr 2022
    Laatst bewerkt: 5 apr 2022
    Contact met -6 jarigen en zwangeren moet de eerste 3weken na behandeling vermeden worden.

    Als het echt niet anders kan, dan raden ze aan om een afstand van min 1 en bij voorkeur zelfs 2 meter aan te houden en nauw contact van minder dan 1 meter te beperken tot max 30 min.
    Aangezien het over werk gaat, kan het contact dus wel vermeden worden en zal dit wel opgelost kunnen worden.

    Ikzelf gaf na 3,5 weken nog straling af maar toen mocht ik wel naar huis (ervoor niet omdat we een -6jarige hadden).
     
  4. PerfectChaos

    PerfectChaos Actief lid

    14 jan 2022
    434
    314
    63
    Vrouw
    Helpende +
    Werk zelf in de zorg en bij ons is de regel. Zwanger? Dan niet in de buurt van patienten die bekend zijn het te hebben. Puur uit voorzorg ook mogen wij niet in contact komen met hiv,hep b patienten.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  5. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    742
    418
    63
    Vrouw
    Er is een richtlijn wat de stralingsgrens us. Maar ik weet dat een collega van mij een (waarschijnlijk andere behandeling met minder stralingsniveau) behandeling kreeg en tussendoor gewoon naar buiten mocht. Hij kwam even langs in de wachttijd. Daar mijn bedrijf detectoren voor deze straling maakte, hadden wij verplicht meters aan, omdat we veel met straling testten. Deze sloegen gelijk allen op tilt. Omdat ik toen zwanger was is hij ook gelijk weer uit t gebouw gezet ;).
    Maar ik mocht ook alleen met heel lage straling en zeker niet met bepaalde soort straling (alfa/bèta of gamma) werken.

    Ik zou zeker niet met patiënten werken met deze stralingsbehandelingen als ik zwanger was. Ik weet niet eens of ze je daar wel mee mogen laten werken.

    Oops ik ging uit van in t ziekenhuis. Je kan eventueel dus ook een metertje dragen om te zien of het stralingsniveau te hoog is. Maar ik denk wel dat ze met zwangerschap hier wel rekening mee zouden moeten houden.
     

Deel Deze Pagina