Rapley methode ervaringen

Discussie in 'Voeding' gestart door vlinderCN, 28 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hoi mijn zoontje is bijna 6mnd en heb m al een paar keer wat broccolistronkjes gegeven, vindt het geweldig maar zet hem maar op mijn schoot want de beaba wipstoel staat in rechtste stand nog te liggend en voor de stokke babyset is ie nog te instabiel. Hoe doen jullie dat?
    En hoe doe je dat ivm verslikkingsgevaar. Bij mijn dochter rapley ook even geprobeerd maar, vooral vriend, vond het te eng en zegt hij nu weer. Maar volgens mij is kokhalsreflex gewoon supergoed bij die baby's. Toch lijkt het of ie er echt wel in kan stikken.
     
  2. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.201
    3.255
    113
    Vrouw
    Volgens mij kon je pas met rapley beginnen als je kindje zelf goed rechtop kan zitten. Als dat niet t geval is zou ik er nog niet mee beginnen.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  3. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Wij hadden daarvoor een Bumbo Seat. Ze konden nog niet zitten op die leeftijd, maar in de Bumbo ging het prima. Uiteraard maar kort en alleen met het doel om te eten.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  4. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Oeh even gegoogeld maar daar zijn de fysios niet blij mee ;)
    Ik denk eigenlijk dat rapley dan gewoon nog niet geschikt is misschien zo jong:oops:
     
  5. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Snap de meerwaarde van zo’n opmerking nooit zo, zo’n lekkere sneer en dan “goedmaken” met een smiley. Als je het niks vind dan laat je het aan je voorbij gaan.

    We zijn net na de 6 maanden begonnen met rapley en dat ging helemaal prima, net zoals bij zo veel mensen die ik ken dus je tweede opmerking ben ik het niet mee eens.
     
  6. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Uhh..? Ik denk dat je me niet begrijpt, was totaal niet zo bedoelt, vandaar ook een smiley. Ik kende de stoel niet dus heb het gegoogeld en zag fysio blogs erover dat ze het afraden maar die zeggen wel meer ;) zo bedoelde ik m. Ik mocht ook geen ergonomisch hoofdkussen gebru iken voor zoontje, ben blij dat ik t toch gedaan heb, nu is zijn hoofdje niet zo plat. Dus nee hoor, prima tip! Ik denk zelf alleen dat het voor ons niet werkt omdat ik dan vergeet dat ie er al te lang in zit bijv en waar zet je het stoeltje dan op?
    Misschien dat ie over paar weken al beter zit en het dan wel optie is.
     
    Lm2 en Zoe123 vinden dit leuk.
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.423
    5.510
    113
    Vrouw
    Ik denk niet dat ze dit als sneer bedoeld...
    Voor rapley is het belangrijk dat een baby goed rechtop kan zitten, dus wellicht zonder “hulpmiddel”
     
    vlinderCN en Lm2 vinden dit leuk.
  8. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Op instagram heeft rolinde_opdegroei goede rapley tips. Als een kindje nog niet zelfstandig rechtop kan zitten is het niet verstandig om te starten met rapley.

    Er is een verschil tussen stikken en verslikken. Babies verslikken zich continue en daarom kokhalzen ze, die reflex zorgt ervoor dat ze juist niet stikken. Het ziet er eng uit maar je kan het gewoon laten gebeuren. Als er niks omhoog komt en ze lopen rood/paars aan dan gaat het fout.

    Stukken moeten op baby vuistgrote worden gesneden en met 2 vingers kunnen worden platgedrukt. Als dit kan, kan een baby het kapot krijgen.

    Hier echt enorm fan van rapley;Mijn zoontje zat met 6 maanden heel stevig rechtop dus toen konden we beginnen. Hij is inmiddels 14 maanden en kan super goed zelfstandig eten. Hij geeft duidelijk zijn eet behoefte aan en bewaakt de grens. Probeert alles en proeft alles. Het is heel gezellig en eet inmiddels met de pot mee. Mijn vriend vond het ook spannend maar raakte er snel aan gewend.
     
    vlinderCN en Zoe123 vinden dit leuk.
  9. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    @vlinderCN Sorry! Combinatie geschreven woord, drukke dag en druk in het hoofd en dan te snel reageren. Vergeet mijn vorige post.

    Wij zetten het stoeltje op tafel. Daardoor vergeet je ook niet snel om ze eruit te halen. Het was echt ten behoeve van het eten. “Ze” zeggen dat het stoeltje echt al vanaf 4 mndn kan ofzo, dat hebben wij dus nooit gedaan juist vanwege het fysiologische. Tegen de tijd dat wij het gebruikte bleven de kinderen dus wel goed rechtop zitten in de stoel maar konden nog niet zelfstandig tot zit komen.
     
  10. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Dat moet er wel komisch uitzien denk ik zo bovenop tafel. Maar waar zet je dan het bakje met eten? Daar kan ie dan niet bij als je dat op tafel zet? Als ik het bordje in zijn handen geef dan stopt ie vooral ook dat bord in zijn mond :roflmao:
     
  11. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Thanks voor de tip! Vuistgroot oh dat is best groot:eek: ook een stuk gekookte wortel zo groot? is dat juist beter dan reepjes bijv? Ja nu ik erover nadenk klinkt het wel logisch.

    Hmm als ik zoontje op de grond wegzet dan valt ie wel naar achter/opzij/naar voren binnen paar seconden, bij mij op schoot blijft ie best goed zitten. Maar ik denk dat ik dan beter kan wachten. Alleen vraag ik me af of het handig is om hem nu dan niks te geven tot die tijd of paar lepeltjes geprakt. Hij wordt echt helemaal gek als wij aan het eten zijn, wil zooo graag meehappen. :roflmao:
     
  12. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Vuistgroot is in de lengte :) je kan de wortel wel in de lengte door de helft snijden. Als het groot is kunnen ze het makkelijker vastpakken en glipt het niet zomaar naar binnen. Met kleine dingen moet je juist oppassen, zoals besjes of druiven. Liefst pas later mee beginnen en in vieren snijden.

    Maar kan je kindje niet recht op zitten in een stokke triptrap met verdikking in het zitje? In principe als hij zo kan zitten met jouw ondersteuning dan zou hij dat ook moeten kunnen..
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  13. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik ga het morgen van zolder halen en proberen :)
     
  14. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Niet in een bakje, gewoon los op het blad :). En dat ziet er zo uit:
    Bekijk bijlage 673442
     
    Gewooniemand en vlinderCN vinden dit leuk.
  15. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Haha leuk, wist niet dat ze met blad verkocht werden, zag ze zo snel alleen zonder.
     
  16. Nova1986

    Nova1986 Actief lid

    25 mei 2020
    224
    84
    28
    Vrouw
    Haak hier even op aan, als dat oké is :)
    Mijn dochtertje is nu ruim 6 maanden maar het ziet er niet naar uit dat ze binnenkort zelfstandig kan zitten. Natuurlijk kan ik wachten met de Rapley methode, maar hoe zit dit met het geven van ei en pindakaas? Het CB adviseerde dit al wel te doen, maar hoe doe ik dit dan als ik niets wil pureren?
     
  17. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Ik zou gewoon pureren als het belangrijk voor je is ei en pindakaas te geven. Het is in ieder geval onzin dat je pureren en rapley niet zou mogen combineren. De gedachtegoed van rapley is dat je een kind laat bepalen wat ze zelf eten, volledige regie. Als je daarmee rekening houdt met gepureerd eten dan is dat helemaal prima. Het gevaar van pureren is dat je een kind vol propt. Mijn zoontje kreeg af en toe gepureerd, en hij doet het super rapley! Probeer in ieder geval zoveel mogelijk 1
    Smaak tegelijkertijd te geven zodat ze smaken herkennen. Combineer zoals het goed voor je voelt. Straks als ze recht kan zitten kun je altijd rapley geven.
     
    Gewooniemand, Nova1986 en vlinderCN vinden dit leuk.
  18. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik heb m wel s paar mini likjes pindakaas op mijn vinger gegeven en dan eet ie mijn vinger erbij op:roflmao::roflmao:.
     
    Nova1986 en Chechi vinden dit leuk.
  19. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Nou de babyset zit op de stokke en hij heeft er nu 2x ingezeten, op zich gaat dat wel alleen is onze tafel te hoog dus moeten de stoel nog wat omhoog krijgeb.
    Maar doe het echt maar max 10 minuutjes, ben dan toch bang dat het niet supergoed is voor zijn rugje. Ach het komt goed, hij kan i.i.g. lekker graaien en voorlopig toch nog 8 x aan de borst pd :eek:
     
    Gewooniemand en Nova1986 vinden dit leuk.
  20. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Wij hebben de stokke tray dus dan hoeft hij niet aan de tafel! Werkt heel fijn
     

Deel Deze Pagina