Rapley- methode

Discussie in 'Voeding' gestart door heppiedepeppie, 26 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

    heppiedepeppie Fanatiek lid

    6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Wie geeft hier bijvoeding volgens de rapley-methode?

    Ik had even teruggezocht maar zag dat het 'rapley-mama's' topic was gesloten.

    Ik wil me er graag in verdiepen. Vind het doodeng en eigenlijk pureer ik nog het liefste alles glad, maar na vanmorgen wil ik het misschien toch eens proberen.

    In andere topics die ik geopend had, schreef ik al dat Lucas geen groenten meer eet en al begint te huilen/gruwelen/kokhalzen als hij het ook maar in het bakje ziet liggen.
    Vanmorgen heb ik worteltjes gekookt en hem een bakje gegeven met wat grote stukken erin.

    Hij vond het super interessant en pakte er gelijk één vast, en je raadt het al: hij stopte het in zijn mond!!!

    Beet er eerst een stukje vanaf, en at dat lekker op, maar daarna schrok ik heel erg.

    De wortel was denk ik een cm of 5 lang en hij stopte minstens de helft in zijn mond en beet dit in één stuk af! Dus hij had ineens een enorme grote brok wortel in zijn mond.
    Hij schrok er zelf van en ik ook, dus ik kon het er snel uitvissen.

    Maar ik vraag me dus af hoe je daar dan mee om moet gaan, of er tips zijn of handige websites waar informatie staat.
    Want als hij nu zelf aangeeft dat dit voor hem wel de manier is, dan juich ik dat natuurlijk alleen maar toe!!!
     
  2. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Als je googles op Rapley of baby-led-weaning zul je veel vinden, ok bijvoorbeeld op borstvoeding.com.
    Wij hebben ook bijgevoed op deze manier. Belangrijk is dat je je angst voor stikken wat kwijt raakt, anders leer je je kindje dat eten eng is :) Een groot stuk spuugt hij echt wel uit. Daar kun je op vertrouwen.
    Google ook maar eens op kokhalseffect (of lees het stuk op borstvoeding.com). Als je vragen hebt, stel ze gerust.
     
  3. steenbokje83

    steenbokje83 Bekend lid

    20 jun 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    Denkt dat het ook helpt als je kindje in een kinderstoel zit... Ons zoontje zit nog in zijn wipper op eetstand en dat maakt het een beetje te eng voor me dus ik begin er nog niet serieus mee.

    Ik deel je angst voor stikken ook maar ik vind Rapley erg leuk voor hem. In wippertje is gewoon niet veilig genoeg.
     
  4. henriette

    henriette Actief lid

    12 okt 2010
    244
    1
    18
    NULL
    NULL
    Wat wij deden en doen is gewoon kleine stukjes snijden en dan laten kuawen ze kunnen wel wat hebben
     
  5. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Belangrijkste is eigenlijk dat je zorgt dat je zelf niet schrikt! Dus groot stuk, hooguit even iets zeggen als 'hee wat doe je nou joh' en even aankijken, vaak kunnen ze meer dan je denkt.
    Je kunt ook gewoon 1 of 2 hapklare brokken neerleggen, dan heb je dat probleem van mond volproppen niet zo.

    Maar leuk dat hij liet zien wortel te lusten op deze manier!
     
  6. Gerdatje

    Gerdatje Fanatiek lid

    27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Fijn dit topic. wij willen het ook toegaanpassen.
    Kan niet wachten. Laat alle tips maar komen. :D
     
  7. Mopje

    Mopje Fanatiek lid

    18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Over 1.5 week beginnen wij ook! Ik zal dan ook gaan meelezen en mijn bevindingen met jullie delen:)
     
  8. heppiedepeppie

    heppiedepeppie Fanatiek lid

    6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Fijn dat er al snel zoveel reacties komen!

    Ik ben denk ik gewoon bang dat het in zijn luchtpijp schiet en dan kan ik er niet meer bij....:(

    maar ik snap wel dat ik zelf niet moet schrikken, anders denkt hij dat het eng is....

    We gaan vrijdag nog maar eens een poging wagen, nu tot donderdag even niets omdat hij dan een provocatietest heeft voor zijn KMA (en hij zaterdag heel heftig reageerde op broccoli notabene)

    Maar fijn dat er meer mama's dit willen gaan oppakken, misschien kunnen we de bevindingen delen!
     
  9. Inge88

    Inge88 Fanatiek lid

    22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Ik ben ook erg benieuwd naar tips! Ik wil deze methode ook gaan toepassen. Kan iemand mij overigens vertellen of je ook al voorzichtig met 5,5 maand mag beginnen? Heel voorzichtig met een stukje wortel ofzo? Mijn dochter kan al heel goed zitten in haar kinderstoel (is echt heel sterk in haar rug en nek) en pakt al goed alles vast (en stopt het in haar mond)

    Of is de grens echt strikt 6 maanden? Dan wachten we wel hoor :)
    Ik heb wel wat allergiën, vandaar ook het wachten met bijvoeding. Overigens heeft Zoë echt totaal geen gevoelige huid of wat dan ook.
     
  10. Gerdatje

    Gerdatje Fanatiek lid

    27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Wij hebben haar vanmiddag een stuk groente in haar handje gegeven.
    Ging boven verwachting goed. Alleen een lekker smeer bende.
    Maar de hond vind het ook erg leuk. Vooral als er wat op de grond valt.
     
  11. rijtjes

    rijtjes Niet meer actief

    Wat leuk, weer wat over rapley! Ik moet nog even wachten, maar met 6 maanden willen we hier zeker mee beginnen! Ik lees dus even mee :)

    Wat heerlijk, heppie, dat hij zo die wortel greep!
     
  12. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wij hebben het eigenlijk half-half gedaan...
    Begonnen met gepureerde hapjes, ook uit onwetendheid over de rapley-methode. Bij een evt volgend kindje willen we ook vanaf 6 maanden gaan 'rapleyen'..
    Heb trouwens wel een fotootje van toen ze bijna 7 maanden was in gevecht met een stukje broccoli!
     
  13. Mamatss

    Mamatss Actief lid

    23 jan 2012
    421
    0
    0
    Mijn meisje stopt alles in haar mond, behalve....voedsel :D
    Ze knabbelt zelfs aan de BabyBjorn, maar als ik haar een stukje wortel of broccoli geef legt ze het neer en negeert het verder.

    So much for Rapley ;)
     
  14. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Je kunt ook proberen hem zelf hapklare stukjes te geven. Mijn zoontje krijgt een combi van (grof) gepureerd/geprakt en stukken (want his highness blieft de ene dag liever het 1 en de andere dag het ander ;) ), maar als hij zelf een stuk uit het handje eet, dan vindt hij dat weliswaar erg leuk, maar er belandt uiteindelijk maar vrij weinig van daadwerkelijk in zijn mondje. Ik geef hem dan dus wel zelf iets in zijn handje om op t knabbelen, maar voer hem tussendoor kleine stukjes. Dat gaat hartstikke goed, misschien een optie voor jou, als je bang bent dat hij te grote stukken afhapt?
     
  15. heppiedepeppie

    heppiedepeppie Fanatiek lid

    6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    zijn er ook meiden die het 50/50 doen? Dus soms ook gepureerd? Of echt alleen in stukken?

    En als je dan hapjes in voorre wilt maken en in wil vriezen, moet je het dan gewoon in stukjes koken en zo invriezen?
     
  16. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Dan zou ik eerder gewoon diepvriesgroente kopen ;) Brocolli koken kost niet zoveel tijd hoor..
     
  17. heppiedepeppie

    heppiedepeppie Fanatiek lid

    6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Oh ja das wel een goeie hahaha niet aan gedacht!!
     
  18. Marlous28

    Marlous28 Fanatiek lid

    5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Wij hebben het 50/50 gedaan. Alleen nooit helemaal glad gepureerd. Ze at al snel stukjes. Ze vond het ook helemaal geweldig om met de handjes te eten en tussendoor schoven we dan wat in haar mondje.

    Ik zou geen stukjes invriezen. Gewoon verse groente geven als je dat zelf ook eet of anders even blancheren en dan in porties invriezen. Diepvriesgroente is ook een goede optie. Dan kan je zelf een portie er uit halen.
     
  19. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Ik wilde graag gaan rapleyen, maar toen ze zes maanden was, zat ze nog niet goed in de kinderstoel. Nog steeds eigenlijk niet goed genoeg om van op aan te kunnen: de ene keer kan ze vijf (één keer tien) minuten achter elkaar rechtop blijven zitten, de andere keer zakt ze binnen vijf seconden al in elkaar. Ze zit tijdens het eten in de eetstand van haar wippertje, dus voor rapley vind ik dat te eng.

    Bovendien: die paar keer dat ze in haar kinderstoel met een hapklare wortel voor haar neus zat, wist ze niet wat ze ermee moest. Dus zijn we haar eten maar geprakt gaan geven, gewoon met een lepeltje. Dat gaat prima! Ze vind eigenlijk alle groenten die we tot nu toe hebben geïntroduceerd meteen lekker. Ze zit al ongeduldig met haar armpjes te zwaaien om de volgende hap, nog voor ze de vorige goed heeft doorgeslikt. :D Ze eet nu broccoli, worteltjes, spersiebonen, aardappels en courgette.

    Ik twijfel soms of ik over een paar weken, als ze beter kan zitten, misschien toch nog over zal gaan op rapley. Ik heb ergens zoiets van, waarom veranderen als het zo fantastisch gaat? Weet iemand of het mogenlijk is om met een kindje, dat een maand lang geprakt eten heeft gehad, toch nog over te gaan op de rapley-methode? Of zouden die ondertussen zo aan geprakt eten gewend zijn, dat stukken gevaarlijk kunnen zijn? Wat zouden jullie doen?
     
  20. heppiedepeppie

    heppiedepeppie Fanatiek lid

    6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    @janna: dat kan toch best wel denk ik? Ik lees nu ook dat er mama's zijn die het beide doen.

    Lucas zit ook nog niet super in de stoel hoor, meestal gaat hij een beetje hangen na een tijdje (naar een zijkant).

    Het CB zei wel dat we wel moesten opletten dat hij niet voorover zou gaan hangen met eten, omdat ze anders hun nek te veel strekken om te eten en dan wordt slikken moeilijker.

    Vraag me nu alleen wel af, Lucas heeft nu heel veel last van een doorkomend tandje (al een paar weken, de 1e is nu door). Zou hij daarom misschien ook minder goed eten??
     

Deel Deze Pagina