Rapley tips en ervaringen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Neilia, 7 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Onze dochter is nu 6 maanden.
    Met 5 maanden zijn wij begonnen met hapjes maar ze was daar absoluut niet van gediend.
    Groente weigerde ze pertinent na 1 hap.
    Fruit ging redelijk.
    Vandaag gekeken hoe ze reageerde als ik der een stuk banaan gaf.
    Dat werd behoorlijk goed ontvangen :p
    Vanavond ook broccoli geprobeerd en ook dat ging er goed in :D
    Heerlijk ongecontroleerd en flink geknoei maar er kwam een hoop in der mond.
    Duidelijk een kind wat der eten wilt in de normale vorm.

    maar nu.. dit is voor ons totaal nieuw :o:
    Mijn andere 2 waren vuilnisbakken en aten alles wat los en vast zat.

    dus..
    - Wat kunnen we allemaal geven?
    - Zijn er bepaalde dingen waar we rekening mee moeten houden?
    - Hoe groot moeten de stukken zijn?
    - Zijn er dingen die ze nog absoluut niet mag qua groente oid?

    tips en adviezen maar ook ervaringen graag :D
     
    S2909 vindt dit leuk.
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    De stukken moeten ongeveer vuistgroot zijn. Die van je kindje dan.
    Ook sneed ik vaak dingen in dikke frieten, soms met karteltjes eraan. Dan kunnen ze het goed vastpakken.
    Druiven, snoep tomaatjes en al het ronde in 4en.

    Verder is het ideaal, niet meer apart koken, gewoon geven wat jij eet. In het begin haalde ik er vaak wat uit voor ik er saus bij deed. Dus kale pasta, met wat stukjes tomaat en paprika. Of wat rijst, kipreepjes en komkommer.
     
  3. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    Ik heb me altijd gehouden aan de lijst van borstvoeding.com. Die geeft aan welke voedingsmiddelen vanaf welke maand geschikt zijn. Dit is wel een heel 'voorzichtige' lijst, er zullen ook genoeg baby's zijn die geen last krijgen van bepaalde groente bij een bepaalde leeftijd, maar ik vond handige houvast.

    Ik hield meestal wat stukjes van ons eten apart (zonder de saus/zout ed) en gaf dat dan aan haar. Op dagen dat we iets aten dat 'ongeschikt' was, dan kreeg ze soms niets, soms een ander stukje groente (apart gekookt) of een extra stukje fruit. Wat mij het beste uitkwam. Ze kreeg namelijk volledige BV en de vaste voeding was in mijn ogen echt om te wennen, experimenteren en proeven. Vanaf een jaar mogen ze met de pot mee-eten en dat heeft ze toen ook gedaan. Zoveel mogelijk in grote stukken, maar al gauw ook gewoon met hulp met lepel (of vork).

    Belangrijke tip: je kind gaat zich een keer verslikken en regelmatig kokhalzen. Schrik daar niet van. Hij/zij is aan het leren slikken, kauwen, voelen in de mond en wordt beschermd door een krachtige kokhalsreflex. Net als met leren lopen gaat dat met vallen en opstaan. Zolang je erbij blijft, zodat je kunt ingrijpen indien nodig, dan is er niets aan de hand. Ik heb zover ik weet 1 keer (bij drie kinderen) een flink klap op de rug moeten geven omdat ze het zelf echt niet goed eruit kregen. En dat was dan ook nog op een moment dat mijn kind schrok van hard geluid terwijl hij iets in de mond had en probeerde te gaan huilen, waardoor het verkeerd ging.

    Veel succes! Ik vond het erg makkelijk, echt iets voor de luie moeder ;)
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  4. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    ALs vulling op wat al gezegd is: hetvis belangrijk dat je kindje zelfstandig kan zitten en een voetenplank aan de stoel heeft waarop ze zich kan afzetten. Dit voor het geval ze zich verslikt. Ook geen tuigje of iets dergelijks gebruiken dus. Mocht je kindje nog niet zelfstandig kunnen zitten, dan kan je haar in het begin ook op schoot nemen.
    Bij rapley mag je volgens mij alles vanaf het begin af aan geven. Zelf heb ik de kleintjes methode gevolgd, die heeft een introductielijst waarop staat met welke leeftijd je wat aan kan gaan bieden.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  5. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    [QUOTE="Kache, post: 22936300, member: 59159] Ik vond het erg makkelijk, echt iets voor de luie moeder ;)[/QUOTE]

    Nou.... ik heb behoorlijk moeten poetsen hoor de eerste periode :roflmao:
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  6. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    Nou.... ik heb behoorlijk moeten poetsen hoor de eerste periode :roflmao:[/QUOTE]

    Euh ja, daar heb je eigenlijk wel gelijk in :D, ik had van die afwasbare slabbers met lange mouwen en een schort dat helemaal over hun beentjes ging. Dat maakte het wel makkelijker :thumup:.
     
    Dreamer29 vindt dit leuk.
  7. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Thnx dames hier kan ik wel wat mee :D
     
  8. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Hierboven is zo’n beetje alles al gezegd. Nog een aanvulling is een oud laken onder de zitplek van je kind neerleggen, na het eten bij elkaar vouwen en uitschudden in prullenbak. Vond ik vooral met rijst erg nodig:D
     
  9. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.810
    2.405
    113
    Limburg
    Eigenlijk is alles wel al gezegd.
    Mijn zoontjes aten alles met de pot mee. Ze mogen alleen geen zout, suiker en honing, dus dat gebruikte ik niet.
    Wij hadden toendertijd een hond, ook erg handig met rapley :roflmao:.
    Er wordt trouwens vaak gezegd dat kinderen die volgens de rapley methode eten later veel meer zullen lusten. Nou ik heb hier 2 keer het bewijs dat dat absoluut niet zo is haha.
     

Deel Deze Pagina