reactie's bij de woorden ''liever even niet''

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door DarkAngel25, 9 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DarkAngel25

    DarkAngel25 VIP lid

    6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    hey,

    Ik ben bang dat ik erg beschermend ga worden als de kleine geboren is, en ik liever niet wil dat andere mensen haar vasthouden dan de papa en ikzelf. sowieso de 1e dag (misschien wel 2) houden alleen wijzelf de kleine vast.

    maar nu, er komt kraamvisite en die gaan er natuurlijk vanuit dat ze de kleine vast mogen houden... bij sommige zal ik er geen moeite mee hebben (denk ik) zoals opa's oma's zussen e.d.

    maar zoals de collega's van mijn man.... of fam. waar ik niet zoveel mee heb, heb ik ook liever niet dat ze de kleine vasthouden..

    hoe zijn jullie daarmee omgegaan? ben echt bang voor scheve gezichten. en hoe hebben jullie dat aangegeven dat je dat liever even niet had?

    liefs DA
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik moet zeggen dat ik het totaal niet als probleem heb ervaren. Zelf vraag ik nooit of ik een baby mag vasthouden, ik wacht altijd tot het wordt aangeboden. En dat fatsoen hebben gelukkig meer mensen. (De meesten wel, in onze omgeving.) En als het toch werd gevraagd, zei ik gewoon dat we dat liever niet hadden. Is echt geen probleem geweest hoor. Ik zou me er dus niet bij voorbaat druk om maken.
     
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    493
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Voorkom de vragen door je kindje lekker in een draagdoek bij je te dragen.
     
  4. Flutterby

    Flutterby VIP lid

    23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik vond het ook niet altijd prettig als mensen mijn pasgeboren baby's vast hielden. Ik deed het dus alleen bij mensen waar ik er een goed gevoel bij had en alleen als ze toch al wakker waren, na een voeding bijvoorbeeld. Als ze lekker lagen te slapen liet ik ze gewoon liggen. Er zijn maar weinig mensen geweest die er om vroegen om vast te houden, gelukkig ;)
     
  5. DarkAngel25

    DarkAngel25 VIP lid

    6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    ja als ze slaapt ofzo.. is een goede reden om te zeggen dat je t liever niet hebt.. ik ga ze ook niet speciaal uit bed halen als er visite komt ofzo..

    scheelt ook wel dat ik bv wil gaan geven en dat ik dus geen blikken kan krijgen van ik-wil-de-fles-ook-wel-geven
     
  6. Blemma

    Blemma Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Je hoeft je baby niet standaard te geven hoor. Er zijn zelfs heel veel mensen die eigenlijk niet eens een pas geboren baby willen vast houden omdat ze het eng vinden.
     
  7. ukkie1985

    ukkie1985 VIP lid

    27 mrt 2012
    6.134
    0
    0
    Collega's en "bekenden" komen echt niet de eerste paar weken. Dus zou me er niet te druk over maken :)
     
  8. DarkAngel25

    DarkAngel25 VIP lid

    6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    oke, ben echt zooo benieuwd.. volgend mij verander ik echt in een beschermend monster ofzo.. MIJN MIJN MIJN BABY!
     
  9. Kruidnootje

    Kruidnootje Bekend lid

    13 nov 2012
    931
    0
    0
    Ons kleine meisje heeft een afwijking in haar handen en mensen zijn er in onze omgeving NU al TEVEEL mee bezig. Alsof de rest van haar niet telt. Ik wil haar de eerste week ook niet teveel aan andere 'geven'. Sowieso plannen wij de eerste (en de 2e?) weinig visite in, dus dat scheelt. Maar ook ik ben bang om aan te geven dat ik haar liever niet geef (mits ik me daar goed bij voel), die scheve gezichten krijg ik nu al, als ik aangeef dat wij de eerste uren na de geboorte niet direct de opa's en oma's op bezoek willen.

    Niemand die het snapt. Terwijl wij net een gezinnetje zijn geworden, een papa en een mama. Wij willen ook even rustig naar de handjes kijken en horen wat de dokters vinden en dan niet direct 3 paar oma's en opa's (gescheiden) die bovenop haar handjes zitten. Figuurlijk.

    Dus ik snap het wel. Mijn moeder gaf aan dat als het een keizersnede wordt (ze ligt namelijk in stuit) dat ze graag wilde weten welke dag haar kleinkind gehaald zou worden, zodat ze dan in het ziekenhuis kan wachten. Ja eh, dat willen wij niet. Ik zie het serieus gebeuren dat mijn moeder mijn kleine eerder vast heeft dan ik. En hoe breng je dat netjes? Heb het al eens aangegeven, en toch dat doordrammen. GRR.

    Nu is mijn partner heel bezorgzaam en snapt precies hoe ik me voel, maar idd, die scheve gezichten omdat je voor jezelf kiest omdat je je ergens niet goed bij voelt. Pffffff. M.b.t. haar handjes, wij denken ook aan een wikkeldoek als de opa's en oma's komen. En dan na een tijdje, als ze haar goed geobserveerd hebben, dat we haar handjes laten zien, ipv andersom. Kom op zeg, er ligt een letterlijk wondertje in hun handen, en dan alleen focussen op een afwijking ipv hoe mooi ze zal zijn.

    En nu ik dit allemaal schrijf voel ik me sterk, terwijl als het moment daar is (of het nu het ziekenhuis verhaal is of kraamvisite thuis) ik helemaal dichtsla.
     
  10. MamaPeetje

    MamaPeetje Niet meer actief

    Bij onze kindjes is het door mensen die 'wat verder weg staan' nooit gevraagd of ze hem even mochten vasthouden. Zou me niet te druk erover maken... Je baby merkt er zelf niets van moet je maar denken ;)
     
  11. maja246

    maja246 Fanatiek lid

    7 okt 2009
    1.467
    30
    48
    Hmmm.. het is ook JOUWJOUWJOUW baby hoor.. En nog belangrijker.. jij ben haarhaarhaar moeder. Denk je echt dat een pasgeboren baby behoefte heeft aan een ander lijf dan dat van mama? (ja papa natuurlijk - daar heb ik het uiteraard niet over)
    Bekijk het gewoon vanuit je baby, dan omzeil je het eventuele geƫmmer over je eigen rol.
    De meeste mensen zien dit volgens mij zo en zullen echt niet vragen een pasgeboren baby vast te houden. En als ze dat wel doen is: ""nee sorry, nu nog niet" met een glimlach erbij voor de goede betrekkingen een heel goed antwoord. Misschien even oefenen van te voren :)
    Blijf bij je eigen gevoel zou ik zeggen, zou jammer zijn als je kraamtijd hierdoor verdingest wordt.
     
  12. fokje

    fokje Fanatiek lid

    14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    als je iets niet wilt gewoon zeggen! ik had de kleine veel bij me of ze sliepen.
     
  13. DarkAngel25

    DarkAngel25 VIP lid

    6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    kruidnootje: oh daar ben ik ook zo bang voor, mocht t hier een keizersnede worden (kan altijd natuurlijk) dat dan mijn moeder de kleine eerder vast houd dan ik ofzo.. maar ik heb daarover duidelijke afspraken gemaakt.

    maja: ja dat is ook wel zo.. denk dat t in t begin even onwennig is om nee te zeggen (kan ik sowieso moeilijk) misschien dat t dan wat makkelijker word
     
  14. maja246

    maja246 Fanatiek lid

    7 okt 2009
    1.467
    30
    48
    Begrijp ik wel, ik voel me er ook ongemakkelijk bij. Maar toen ik eenmaal moeder was en me realiseerde dat ik de enige was die het kon verwoorden voor mijn kindje (en mezelf!) is er toch iets veranderd bij me.
    Je kan ook je man vragen het woord te doen. Helaas worden die in de kraamtijd soms eerder serieus genomen dan de vrouw heb ik gemerkt.
    Geniet van je laatste weken dikke buik :)
     
  15. NooNoo

    NooNoo VIP lid

    18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Ik bood het helemaal niet aan en eigenlijk hebben mensen er ook niet naar gevaagd...
    Eerlijk zijn is wel het beste dus daar zou ik voor gaan, ook al is het puur jouw gevoel. Naast dat ik het weleens lastig vond, kon dochter er ook niet tegen (heel snel overprikkeld, zaten wij 's avonds met een hysterisch huilende baby) en daar was ik dus ook gewoon eerlijk over. Nooit scheve gezichten gehad gelukkig en al kreeg ik ze wel... Boeiend, ik ben de enige die dat kleine wurmpie in bescherming kan nemen hoor!
     
  16. Koon

    Koon Niet meer actief

    Ik zou gewoon even afwachten hoe je er dadelijk na bevalling in staat. Ik dacht hetzelfde als jij, maar toen het uiteindelijk zo ver was had ik er geen problemen mee om hem aan mensen te geven. De eerste weken kwamen er toch alleen vrienden en familie die dichtbij ons staan.

    Ik heb eigenlijk maar van 1 persoon de vraag gehad of ze hem even mocht vasthouden. Dat was natuurlijk wel net iemand waar ik eigenlijk niet om stond te springen. Ons zoontje heeft haar ook lekker onder gepoept haha.
     
  17. lin2011

    lin2011 Fanatiek lid

    22 aug 2011
    3.321
    0
    36
    Pas informeren als de baby er is. Als ze dan commentaar hebben over dat er niet gebeld is zeg je: gaan we daar nu t over hebben of gaan we genieten van de kleine..
    En als ze er nu naar vragen zeg je gewoon dat jullie dat op dat moment wel bekijken wie je er wel of niet bij wilt.
    Zo wek je geen valse hoop of verwachting en kan je er zelf ook nog over nadenken.
    Vasthouden.. Hier was de bevalling zwaar dus de eerste dag niet en daarna was t ziekenhuis behulpzaam met de kraamhulp of verpleging kan je zulke afspraken maken. Wel vast houden of niet en ze kunnen je daar prima in ondersteunen. ( baby controle, drink tijd, temperatuur etc)
    Maak je vooraf niet te druk als de baby er is bespreek je met je partner wat je wel en niet wilt. Ti's jullie gezinnetje
     
  18. Sweety88

    Sweety88 Actief lid

    14 sep 2012
    160
    0
    0
    NULL
    Heerlen
    Hier helaas (nog) geen eigen kindje.
    Kan goed begrijpen dat je haar niet van hand naar hand wil laten gaan.
    Het is een klein mensje, wij willen toch zelf ook niet in vreemde armen liggen ;)
    Ik zou ook tijdens een kraambezoek nooit vragen of ik de baby vast mag houden (al hoop ik stiekem altijd dat ze het aanbieden, hihi).
    Maar als de moeder dit niet doet, snappen mensen toch ook wel dat ze het liever niet heeft?
    Bij mijn zus mocht niemand de kleine vasthouden, zelfs opa en oma niet de eerste week.
     
  19. 2jees

    2jees Niet meer actief

    Why not? Hier toch echt wel, na drie weken ofzo.

    bij de tweede had ik dat totaal niet (meer) en manlief gaf haar vol trots aan zn collegas dat vond ik erg schattig. En je moest ze horen al die stoere mannen.. kleine hartjes hoor!

    maar verplicht is het niet doe wat je wilt.
     
  20. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Hier is ze door niemand vastgehouden de eerste week. Ik was ook heel erg beschermend, mijn man nog meer, en het kwam ook gewoon niet uit. In het ziekenhuis lag ze standaard naast me in bed of had mijn man haar vast. Nu hadden we ook niet veel kraambezoek wegens de afstand, maar dat bezoek dat er was heeft haar dus niet vastgehouden. Ook mijn ouders niet. Een week later was mijn moeder de eerste (naast de verpleegsters in het ziekenhuis natuurlijk), en mijn opa en oma. Daar had ik toen ook echt geen problemen mee.

    Het andere bezoek kwam wel veel later en toen zat ik er helemaal niet meer mee.
     

Deel Deze Pagina