Reageer ik verwend of overtrokken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kim32, 4 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim32

    Kim32 Lid

    24 feb 2022
    13
    8
    3
    Vrouw
    Lieve meiden.

    Ik weet even niet wat ik moet doen. Ik ben nu 12 weken zwanger. En me ouders en ook me schoonmoeder is op de hoogte.

    Nu krijg ik vooral de bemoeizucht van je schoonmoeder op me dak. Normaal kan ik hier echt me schouders wel bij ophalen, maar nu gaat het me echt te ver. Ik ben van mening dat maxi cosi echt nieuw moet zijn i.v.m met hygiëne en vooral veiligheid. Nu slaat zij dat in de wind en wilt in haar eigen auto een 2de hands maxi cosi neer zetten. Ik heb aangegeven dat ik hier niet achtersta en me hier niet prettig bij voel. Zij reageert met dat ik verwend ben. Terwijl dit echt me insteek niet is.
    Ik begrijp zoiezo niet waarom ze haar eigen maxi cosi wilt, zij kan deze van ons gewoon gebruiken.
    Mij partner zat er bij en vind mij reactie over trokken.
    Ik merk dat ik hier heel onzeker maakt. En voel me hier echt niet goed over.

    Lieve groetjes
    Kim
     
  2. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Hoevaak gaat je schoonmoeder op pad met jullie kleintje dat ze zelf een maxi cosi nodig heeft? Ik snap best dat je zegt dat ze die van jullie kan gebruiken. Duur ding en ze worden zo kort gebruikt. Zonde om er meerdere van te hebben voor 1 kindje. Vind ik persoonlijk.

    Dat van nieuw of tweedehands: ik denk dat een tweedehands best prima kan zijn. Zolang er geen ongeluk mee is gebeurd en uit een rookvrij huis komt.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  3. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    #3 MadeInUSA, 4 mei 2022
    Laatst bewerkt: 4 mei 2022
    Hihi ik lees hier een typische first time moeder. Overtrokken reageren hoort erbij. Maar ja, het is wel overtrokken.
    Mbt de hygiene: de bekleding kan in de was en voor de rest is er schoonmaakmiddel.
    Mbt de veiligheid: met een tweedehands maxicosi van een bekende of betrouwbare verkoper kan ik prima leven.
    mbt de noodzaak: hoe vaak gaat oma de baby mee in de auto nemen dan? Zo af en toe? Mij lijkt het genoeg om zo nodig idd jullie maxicosi mee te geven. Regelmatig? Of haalt oma de baby met de auto van het KDV nadat jullie hem/haar lopend hebben weggebracht? Dan kan ik me voorstellen dat het makkelijker is als ze haar eigen heeft. En hey, oma heeft ook voorpret, dus laat haar ook wat ruimte.
     
    Maslov, Zoe123, Relax en 18 anderen vinden dit leuk.
  4. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Qua hygiëne denk ik dat kan prima in de was. Qua veiligheid snap ik het nieuwe gedeelte helemaal. Ik ben absoluut niet vies van 2de hands maar qua vervoer wil ik nieuwe spullen. Je weet nooit wat iemand met een stoeltje heeft gedaan. Daarnaast vernieuwd alles zich ook weer.
     
    Lara123, suus1983, Jessi79 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.456
    3.312
    113
    Autostoeltjes 2e hands zou ik alleen doen als ik weet van wie (dan weet ik wat er wel en niet mee is gebeurd)

    Maxi cosi die je gelijk na de geboorte gebruikt vind ik zwaar onzin om er daar 2 van te hebben.
    Is het een maxi cosi autostoel voor daarna dan zou ik het alleen willen als ik weet waar hij vandaan komt.

    Vaak zijn opa's, oma's, ooms en tantes heeeeel enthousiast als er een kleintje in de familie komt dus hun kunnen ook strak staan van de adrenaline:roflmao::roflmao: dus vaak goed bedoeld.

    Veiligheid gaat voorop maar echt relax en ga van het goede uit, wil je iets echt niet zeg het gewoon netjes of dat je erover na wil denken, maar zolang het veilig is relaxxx en geniet.
     
  6. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.969
    3.059
    113
    Vrouw
    Hoi Kim, allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Er zijn stellen die (bijna) alles tweedehands aanschaffen, stellen die alles nieuw willen en alles er tussen in.

    Mijn ouders hebben bij hun eerste kleinkind ook een tweedehands maxicosi overgenomen via via en daarbij deze tips in acht genomen https://www.maxi-cosi.nl/c/tweedehands-autostoeltjes zolang je schoonmoeder rekening houdt met veiligheidseisen en normen, van een bekende of betrouwbare koper en rookvrij zie ik geen bezwaren? Daarnaast kan het vanuit je schoonmoeder ook enthousiasme zijn en voorpret zoals eerder genoemd in plaats van bemoeizucht?

    Mijn ouders zullen voor ons kind geen MC aanschaffen, wij wonen 2km bij elkaar vandaan, maar bij mijn broer was het wel handig vanwege een flinke reisafstand en niet steeds overzetten, want soms zat zijn MC in zijn auto, maar soms ook in die van zijn partner die dan aan het werk was als hun kind naar mijn ouders ging.

    Ik denk dat hormonen mogelijk ook een rol spelen? De komende weken staan jullie nog heel wat besluiten te wachten, van klein tot groot van praktisch tot emotioneel. Denk dat het vooral voor jezelf fijn is als je dan wat luchtiger naar zaken kan kijken (ipv je onzeker voelen).
    Wens je een fijne zwangerschap toe!
     
    Zoe123 en Zeebra vinden dit leuk.
  7. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.984
    7.023
    113
    Ik vind je zeker niet raar reageren!

    Ik zou een autostoeltje altijd nieuw kopen, tenzij je de verkopende partij -goed- kent en er echt op kan vertrouwen dat er nooit iets mee gebeurd is.

    Als je schoonmoeder een autostoel van marktplaats wil aanschaffen; hell no. Dan zou ze mijn kind niet meekrijgen.
     
    Wollig, 2jongensmama, Snananas en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.691
    7.734
    113
    Vrouw
    Hier sluit ik mij bij aan! Er zijn ook regels voor hoelang een maxi cosi mee gaat. Wellicht kun je die eens erbij pakken en haar laten zien zodat het inzichtelijk is :) Wij konden nu nog die van onze zoon gebruiken want die viel daarin en anders had ik een nieuwe gekocht.

    Waarom wil ze een maxi cosi? Als ze structureel bijvoorbeeld op gaat passen en er zelf percee eentje wil, zou ik er zelf een kopen voor haar zodat jij gerust bent en zij haar eigen maxi cosi heeft :)
     
  9. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.317
    4.698
    113
    Vrouw
    Ik vind het vooral overdreven dat je schoonmoeder zelf een maxi cosi wil aanschaffen. Zeker omdat ze die van jullie ook gewoon kan gebruiken. Straks met een autostoel kan ik het begrijpen, maar met een maxi cosi niet.
     
  10. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.842
    16.877
    113
    Vrouw
    Ik vind de reactie van schoonmoeder wel wat vergaan, over het 'verwende'. Als jij zegt dat ze prima jullie maxicosi kan gebruiken dan is er toch geen probleem lijkt mij...
    Qua tweedehands deel ik je mening niet. Bekleding kan gewassen worden en je kunt altijd navraag doen over de leeftijd van de maxicosi etc. Tweedehands betekent niet per definitie onveilig. Tweedehands kan ook prima zijn.
     
  11. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    553
    340
    63
    Vrouw
    Het lijkt mij ook nogal overdreven als oma zelf een maxi cosi koopt.
    Als bij ons oma oppast brengen we altijd met de maxi cosi en die laten we daar dus achter, die is dus gewoon te gebruiken door oma. Toen zoontje overging naar een vaste autostoel heeft ze wel een eigen stoeltje gekocht en als dochter straks uit de maxi cosi groeit zal er dus een tweede stoeltje bij komen. Beide overigens wel nieuw.

    Wat ik me wel kan voorstellen, stel dat jullie een maxi cosi kopen die op een basis past, dat oma het ook handig vindt om zo’n basis te hebben.

    En wat betreft overtrokken reageren, door de hormonen heb je soms wat minder geduld voor de mening van anderen die niet met jouw mening overeenkomt. Daardoor kan het best dat je wat kort door de bocht reageert, maar dat wil niet zeggen dat je geen gelijk hebt.
    Probeer op een rustig moment met je man op 1 lijn te komen, gewoon met goede argumenten waar hij niet omheen kan en laat oma het geld van een tweedehands maxi cosi voor iets anders gebruiken (ledikantje misschien, straks de vervolg autostoel of anders desnoods speelgoed voor als de baby bij haar is).

    Verder is het jullie kind, niet die van oma, dus als jullie zeggen met deze maxi cosi wordt kind vervoerd dan heeft oma dat te accepteren (en zo komen er nog tich onderwerpen waar oma andere ideeën over zal hebben maar waar ze jullie idee zal moeten volgen).
     
  12. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.984
    7.023
    113
    Ik zou het nooit vertrouwen als je een stoeltje op marktplaats koopt, en je vraagt hoe oud en of er ongelukken mee zijn gebeurd etc. Tuurlijk zeggen ze nee en waarschijnlijk jaren jonger. Ik zou het risico nooit nemen tenzij je de verkopende partij echt goed kent, dus ook niet eens een vage kennis van vrienden oid.
     
    Snananas, Oilell, SAARC en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.842
    16.877
    113
    Vrouw
    Maar ben je dan zo wantrouwend naar iedereen?:o:dat je denkt dat mensen daarover gaan liegen terwijl het om een babyproduct gaat.. vaak zie je het al aan de foto's of het een beetje degelijk is.
    Wij hebben onze maxicosi van marktplaats. Zag er nog uitstekend uit en het waren nette mensen. Heb mij nooit schuldig gevoeld dat ik mijn kind in een zogenaamd 'onveilige marktplaats' maxicosi heb vervoerd. En ipv €130 waren we nu €30 kwijt. :thumup:
    Bedenk ook even dat niet iedereen zulke dure nieuwe producten kan kopen. Nu zouden wij dat wel kunnen, maar vind het niet nodig, omdat veel tweedehands spul dus gewoon nog helemaal prima is..
     
    Paris91, Zoe123, Amberxx en 9 anderen vinden dit leuk.
  14. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.120
    6.659
    113
    Vrouw
    Grappig om te lezen hoe de reacties uiteen liggen. Hoe is de band met je schoonmoeder verder @Kim32? Als je vaker het idee hebt dat jouw mening wordt weggewuifd, kan ik me voorstellen dat je daardoor nu ook hier heftiger in reageert.

    Wij hebben ook een tweedehands maxicosi. Gekocht toen oudste geboren was en we geen auto hadden, dus vond het onzin om voor de rit van ziekenhuis naar huis een nieuwe maxi cosi aan te schaffen. Ik heb er daarna nooit meer bij stilgestaan dat hij dus tweedehands is, en de andere twee hebben er wel in de auto en bakfiets vaker in gezeten. Zijn er geen kenmerken waar je aan zou kunnen zien hoe het met een maxi cosi gesteld is?

    Is het het eerste kleinkind van je schoonmoeder? En gaat ze standaard oppassen? Of heeft ze daar ideeën bij? Goed om met je partner te bespreken wat jullie daarin willen en daarna ook met je schoonmoeder. Misschien vindt je schoonmoeder het nog fijn om op een andere manier iets te kunnen betekenen. Zoals het wiegje bekleden of iets kopen of haken voor de kleine.
     
  15. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.120
    6.659
    113
    Vrouw
    Ik ben het met je eens en vraag me af of de angst om een tweedehands stoeltje terecht is, of iets dat onnodig in stand gehouden wordt. Ik ben groot voorstander van hergebruik waar mogelijk. Anders zouden dus telkens prima werkende stoeltjes worden weggegooid omdat men wantrouwend is.
     
    Paris91, Zoe123, Zeebra en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.984
    7.023
    113
    Sowieso ga ik uit van het slechte in de mens, eigenschapje overgehouden van mijn werk :D

    En ik kan het in mijn hoofd ook echt rechtvaardigen, ik bedoel, ze staan op marktplaats om te verkopen, geld aan te verdienen, dus vertrouw ik zeker niemand die zomaar iets roept over hoe oud etc. Tuurlijk zal het soms waar zijn, maar ga je dat risico nemen? Ik zou het in ieder geval nooit doen. Als ik geen geld zou hebben zou het een ander verhaal zijn waarschijnlijk, hoewel ik dat wel een lastige vind.
     
  17. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.842
    16.877
    113
    Vrouw
    Zo staan wij er ook in... vrijwel alles qua babyspullen is hier tweedehands.
    Je kunt de bekleding van de maxicosi afhalen en dan aan het schuim zien of er butsen oid inzitten. En ik ga er gewoon vanuit dat mensen een maxicosi wegdoen na bijv. een ongeluk. Maar je kunt de maxicosi dus ook zelf nakijken.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  18. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.984
    7.023
    113
    Maar dat is het niet he, een stoeltje kan prima tweedehands mee, derdehands, vierdehands.

    Het gaat erom dat je moet weten wat er wel of niet mee gebeurd is. Als je een stoeltje overneemt van familie die bijvoorbeeld al tweedehands was, prima, dat kan je vertrouwen.

    Iemand van marktplaats die je niet kent niet. Dat is mijn punt. Staat los van of tweedehands kan of niet.
     
    Oilell, SAARC en Mamavandrie34 vinden dit leuk.
  19. Druffia

    Druffia Fanatiek lid

    5 nov 2016
    1.298
    1.322
    113
    Klinkt als een betrokken schoonmoeder, gaat ze straks ook oppassen op jullie kindje?
    Ik heb ook gewoon een maxi cosi van marktplaats en m'n schoonmoeder ook. Alleen maar handig als zij zelf ook wat spullen thuis hebben liggen voor de baby.
    Zou me hier totaal niet druk om maken. Lekker laten gaan. Hoe vaak zal ze straks je kindje echt meenemen in de MC...

    Hierna gaan er waarsch. nog een hele hoop andere momenten volgen,misschien iets eerder in een kinderstoel zetten aan tafel tijdens een oppasdag, net dat ene hapje geven waar jij andere gedachte over hebt, op een oppasdag net andere slaaptijden of flestijden aanhouden door welke reden dan ook....
    Kan je alleen de tip geven om het lekker te laten gaan, heb je veel meer plezier van dan jezelf druk maken welke items je schoonmoeder ook zelf wil inslaan.
     
  20. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.984
    7.023
    113
    Ik heb er niet veel verstand van hoor, maar wel gelezen dat het 'binnenwerk' dus beschadigd kan zijn zonder dat je dat van buiten ziet.

    Ik blijf het lastig vinden. Los van dat iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt. En eerlijk: de kansen zijn natuurlijk klein dat je net een verkeerde koopt of zelf een ongeluk krijgt.
     

Deel Deze Pagina